هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 139    |    29 آبان 1392

   


 



فراخوان مقاله: طرح بايگاني فلسطين

صفحه نخست شماره 139

گردهمايي بين‌المللي: 25 ـ 24 مارس 2014

جهاني كردن فلسطين: چشم‌انداز بين‌المللي بايگاني ديجيتال دانشگاه بيرزيت- به سوي نظامی آشفته

بايگاني دانشگاه بيرزيت  (Birzeit) فلسطين چند سال پيش تشكيل و به شكل‌گيري و توسعه سريع يك بايگاني جامع، باز و آنلاين از مردم فلسطين منتهی شد كه اسناد رسمي يا غيررسمي متني و صوتي- تصويري خود را از تمام بخش‌هاي جامعه، از اواخر دوره عثماني تا زمان حال (به استثناي مطالب ارائه شده از سوي مقامات فلسطيني كه اين نيز خود مبنايي حقوقي دارد)، در اين بايگاني ارائه و ذخيره مي‌كنند. اين بايگاني در موسسه مطالعات بين‌المللي ابراهيم ابولغد (Ibrahim Abu-Lughod) قرار دارد و از مهارت‌هاي چند رشته‌اي آن بهره مي‌برد. در ايجاد اين پايگاه مستند  www.awraq.birzeit.eduچشم‌اندازي انتقادي به كار گرفته شده است كه با پیوستن به منتقدین معاصر بايگاني‌هاي رسمي، آنها را پايگاه‌هایي مقتدر و مغرض می داند که وضعيت موجود را احاطه كرده‌اند. سازمان‌هاي تحقيقاتي به سهم خود مايل به انتخاب و سازماندهي اسناد به شيوه هاي خود هستند، در صورتی كه اگر این کار صرفاً از طريق پذيرش روش‌هاي ساماندهي تحکم‏آمیز مورد قبول آنها انجام شود، تنها منجر به تيزتر شدن و تشدید سلاح كنترل سياسي و طبقاتی مي‌شود. از آن سو، بايگاني بيرزيت پذيرای هر نوع مشاركتي است، بدون آنكه آنها را در معرض معيارهايي همچون حاكميت، استراتژي يا نخبه‌گرايي قرار دهد. اين بايگاني به دلیل تفاوت‌های خود و مردود دانستن هنجارهاي بايگاني، چه استعماري باشد يا سنتي يا دانشگاهي، يك ضد بايگاني است. در واقع اين بايگاني با تلاش بسیار از چنين نظمي احتراز كرده است و از کاربرانش دعوت كرده تا خود را از مخیله دربندشان آزاد كرده و به مجموعه 000/10 موردي به راحتي قابل جستجوی آنها بپيوندند.

گردهمايي دو روزه برنامه‌ريزي شده به طرح پرسش در مورد ماهيت در حال تكامل بايگاني خواهد پرداخت. مباحثات حول وضعیت در حال تكامل بايگاني‌ها، به لحاظ اعتبار، اهميت و توان بالقوه‌اشان متمركز خواهد بود. ممكن است در وراي آشفتگي ناشي از ديدگاه‌هاي متضاد در مورد رشته‌هاي بايگاني، اقدامي فراتر از تحقيق‏های استاندارد براي نظام‌بخشي وجود داشته باشد که هنوز در رشته بايگاني نهان مانده است. شاید این اقدام نه نظام دولت نهاد دروني بايگاني‌هاي ملي  و نه نظام موسسات شناخته شده باشد، بلكه يك نظام پنهان از موضوعات و افراد منتظر رهايي از ارگانيسم در حال رشدي باشد كه در آن زنداني شده‏اند.

محتوای این گردهمایی در گام نخست بر موضوع مفهومي ماهيت بايگاني توجه خواهد داشت، مفاهیمی همچون این سوالات که مقصد نهایی بايگاني و منابع اوليه کجاست؟ در گام بعدي سوالاتي در مورد مفاهيم مختلف يافت شده از مطالعه بايگاني‌هاي خاص منطقه‌اي يا جهاني در مورد مسائل خانوادگي، مذهبي، فرهنگي، ملي، مشاركتي يا حرفه‌اي به صورت مطالعه موردي، مطرح خواهد شد و در گام سوم، شركت‌كنندگان به تشريح روش‌هايي خواهند پرداخت كه از آن طريق موضوعات داراي اشكال چندگانه همچون بايگاني فلسطيني بيرزيت و ديگر موضوعات در سراسر جهان قابلیت تغيير شكل دارند. البته این تغییرات بر اين اصل استوار خواهند بود كه مي‌توان محدوديت‌ها را، وقتي ناشي از قدرت‌ها نباشند، به عنوان ابزارهاي انساني رهاکننده مطرح كرد نه بازدارنده.
پيش از اين حضور متخصصين دانشگاه‌هاي جهاني و فلسطيني برای ما مسجل شده است، ولی مايل به پذيرش شركت‌كنندگان بيشتري هستيم.

بر اين اساس از علاقمندان دعوت مي‌شود مقالات خود را در موضوعات اول، دوم و سوم پيشنهاد نمايند.
چكيده مقالات بايد در 500 كلمه باشد و تا تاريخ 20 نوامبر سال 2013 ارسال گردد. در صورت پذيرش، مقاله كامل بايد تا تاريخ 20 فوريه سال 2014 ارائه شود. لطفاً خلاصه مقالات و درخواست خود را براي دريافت توضيحات بيشتر به نشاني awraq@birzeit.edu> ارسال كنيد.

ترجمه: اصغر ابوترابی

منبع: birzeit.edu


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.