هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 138    |    15 آبان 1392

   


 

درنگی بر کارکرد تاریخ شفاهی در تاریخ معاصر ایران


نهمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی ایران


سفرنامه هیروشیما- بخش هفتم


درباره افزایش دسترسی ناشنوایان به تاریخ شفاهی


پنجمین همایش جهانی داستان‌سرایی


رور لومیس از چهره‏های برجسته در گسترش تاریخ شفاهی درگذشت


در جستجوی حقایق شهریور 1320 مشهد، حزب توده و کانون‌های فعالیت (8)


خاطرات محمد یگانه: رئیس بانک مرکزی، وزیر دارایی و وزیر آبادانی حکومت محمدرضاپهلوی


یادمانده‏های استاد احمد صافی از آموزش و پرورش دهه شصت


درس‌هاي ما از مارتين لوتركينگ-3 و پایانی


 



رور لومیس از چهره‏های برجسته در گسترش تاریخ شفاهی درگذشت

صفحه نخست شماره 138

ترور لومیسTrevor Lummis، تاریخ‏نگار و جامعه‏شناس، که در سن 89 سالگی درگذشت با سعی در رساندن و لحاظ کردن صداها، برداشت‏ها، اعتقادات و اعمال مردم عادی که عمدتاً نادیده گرفته می‏شوند، در تجزیه و تحلیل کلی تاریخ، نقش مهمی در جنبش تاریخ شفاهی ایفا کرد. او این هدف را با دیگر اعضاء جنبش که توسط پل تامسون Paul Thompson رهبری می‏شود و با او در دانشگاه اسکس Essex همکاری داشتند سهیم شد. یکی از کمک‏های ترور پافشاری بر این مسئله بود که گزارشات شفاهی نباید به خودی خود مورد استفاده قرار گیرد بلکه باید‏ همراه دیگر منابع سنتی مطالعات تاریخی استفاده شود.


تحقیق او رشته‏های مختلفی با عناوین حیطه زن (1990) تا زندگی و مرگ در بهشت: جزیره پیتکرین و یاغیان بونتی Pitcairn Island and the "Bounty" Mutineers)) (1999) و پردیس‏های اقیانوس آرام (2005) در مورد کشف تاهیتی Tahiti و‏هاوایی Hawaii پوشش داد. شاهکار او اشرافیت کاری 1851-1914 (1994) بود که او یکی از مفاهیم اصلی در قانون کار انگلستان و تاریخ‏نگاری مارکسیستی (نظریه اشرافیت کاری) را به چالش کشید. ترور پیشنهاد داد که این مسئله باید‏ رها شود زیرا با توجه به بررسی‏های او از زندگی افراد در انگلستان هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد.


ترور فرزند رجینالد لومیس Reginald Lummis، حصارکش و نهرکن و همسرش ان ترور Trevor Anne (نی داوست Nee Dowsett) در روستای بول فانBulphan ‏در اسکس به دنیا آمد. او مدرسه را در 14 سالگی ترک کرد و در سال 1947 به نیروی دریایی تجاری پیوست. ده سال بعد با رها کردن آنجا او یک معمار شد. او در طی دهه 1960 اغلب با دانشجویان داوطلب شروع به شرکت در اردوگاه‏های کار بین المللی در فرانسه کرد و پتانسیل فکری خود را تشخیص داد.

ترور لومیسیکی از مفاهیم اصلی تاریخ نگاری مارکسیستی یعنی نظریه «اشرافیت کاری» 'Labour aristocracy' را به چالش کشید.


او موفق به تحصیل در کالج نیوبتل آبی Newbattle Abbey College دالکیت Dalkeith شد و سپس در دانشگاه ادینبرگ Edinburgh به پیشرفت خود ادامه داد و به دریافت مدرک تاریخ نائل آمد. در نیوبتل او همسر آینده خود، ساندرا Sandra را ملاقات کرد و آنها در سال 1971 باهم ازدواج کردند. در سال 1973 او تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد در رشته جامع شناسی داشگاه اسکس ادامه داد. سپس به مقام محقق ارشد در دپارتمان جامعه شناسی اسکس منصوب شد و در نهایت همکار افتخاری شد.
تروور داستان سرا و سخنران بزرگی بود. او در مقدمه کتابش «گوش فرا دادن به تاریخ»، بر روی شکاکی عمیق نوشتار تاریخی که در روزنامه «پورمنز گاردین The Poor Man’s Guardian» در سال 1835 توسط جیمز برونتر اوبراین James Bronterre O'Brien بیان شده بود، اظهار نظر کرده و نتیجه‏گیری کرد: «شرح حال جمعیت کثیری از افراد به طور گسترده‏ای در تاریخ نوشتاری ارائه شده است و اگرچه صحت گزارشات اخیر زیر سؤال است دست کم دامنه وسیعی از «ناراستی‏ها» وجود دارند که می توان از بین آنها انتخاب کرد.»


ولی البته برای ترور سؤال عمیقی درباره روش مورد استفاده در تحقیق و مطالعات و نوشتار تاریخی یعنی در حقیقت صحت شواهد پیش آمده بود. به منظور درک کامل دانش دقیق او، خواندن یادداشت‏ها و ضمائم او در کتابش «حرفه و شغل و جامعه؛ ماهیگیران انگل‏های شرقی 1914-1880» (2002) ضروری است. این کتاب زمان طولانی بود که نوشته شده بود و براساس رساله دکتری اسکس او در سال 1981 و همچنین تحقیق بعدی او با تامسون بود، به بررسی و جلب 60 مصاحبه دقیق با ماهیگیران و همسران و فرزندانشان پرداخت.


ترور باغبانی مشتاق، نانوا و نجاری بسیار ماهر و توانا بود که سخاوتمندانه به هرکدام از دوستانش که نیازمند یکی از این مهارت‏ها بود کمک می‏کرد. او و همسرش ساندرا در سال 1991 به فرانسه جنوبی نقل مکان کردند. ترور که علاقه زیادی به موسیقی کلاسیک و ادبیات داشت تا آخر عمر خود دست از فعالیت برنداشت و در سال‏های پایانی سه کتاب تالیف کرد و مشتاقانه به یادگیری هنر مجسمه‏سازی مشغول بود.


ساندرا یاد او را زنده نگاه داشت.


ترور لومیس، تاریخ نگار شفاهی در 25 آگوست سال 1930 چشم به جهان گشود و در 23 سپتامبر 2013 درگذشت.


هری گولبرون، گاردین
Harry Goulbourne
ترجمه: عطیه اسعد

منبع: theguardian


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.