هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 138    |    15 آبان 1392

   


 

درنگی بر کارکرد تاریخ شفاهی در تاریخ معاصر ایران


نهمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی ایران


سفرنامه هیروشیما- بخش هفتم


درباره افزایش دسترسی ناشنوایان به تاریخ شفاهی


پنجمین همایش جهانی داستان‌سرایی


رور لومیس از چهره‏های برجسته در گسترش تاریخ شفاهی درگذشت


در جستجوی حقایق شهریور 1320 مشهد، حزب توده و کانون‌های فعالیت (8)


خاطرات محمد یگانه: رئیس بانک مرکزی، وزیر دارایی و وزیر آبادانی حکومت محمدرضاپهلوی


یادمانده‏های استاد احمد صافی از آموزش و پرورش دهه شصت


درس‌هاي ما از مارتين لوتركينگ-3 و پایانی


 



سفرنامه هیروشیما- بخش هفتم

صفحه نخست شماره 138

در ایستگاه هیروشیما پیاده می‌شویم. پا به سکو که می‌گذاریم، هیأت خندان و مهربان ژاپنی را منتظر خود می‌بینیم. به دست هر کدام‌مان یک دسته‌گل کوچک زیبا می‌دهند. اینک بیشتر حواسم به سالم نگه داشتن این دسته‌گل است تا اسباب همراه. گروه ژاپنی ما را به بیرون ایستگاه می‌خواند. می‌گویند اینان نمایندگان یک سازمان مردم‌نهاد (با حروف کوتاه شده: MOCT) هستند. هم اینان میزبان ما در هیروشیما هستند تا در مراسم ششم آگوست / 15 مرداد، سالروز بمباران اتمی هیروشیما، شرکت کنیم. بیرون ایستگاه خودرو جمعی کوچکی منتظر ما است. وقتی روی صندلیها می‌نشینم، این‌بار یک لقمه گرد مک‌دونالد می‌دهند به دستمان. به دندان می‌کشم. لابد با عادات ایرانیها آشنا هستند که وسط این دو نان گرد با ماهی پر شده است. راننده چاق، خود و شرکت مسافربری‌اش را معرفی و آرزو می‌کند در این چند روزی که مأمور جابه‌جایی ما است درست به وظیفه‌اش عمل کند. از ما می‌خواهد کمربندهای‌مان را ببندیم، ولی کمربندی در کار نیست، اما هوای خنک هست. زهر شرجی و آفتاب تیز تابستان را می‌گیرد.

راننده‌ می‌راند به طرف شهر، اما نه، خارج شهر. قرار است ببرندمان به جزیره اکونوشیما؛ به دیدن موزه‌ای در این جزیره.

موزه گازهای سمی

ساعتی بعد به جایی می‌رسیم که باید پیاده شده، به آب بزنیم، البته با کشتی. منتظر می‌مانیم. دست طبیعت چشم‌انداز زیبایی را آن روبرو نقاشی کرده؛ پر از جزیره، پر از سبزی، در بستری از آبی دریا. سوار کشتی شده، در جزیره اکونوشیما پیاده می‌شویم. «موزه گازهای سمی» مکان بزرگی نیست. دو تالار نسبتاً کوچک، یکی برای دیدن ابزار و اسباب تولید گاز شیمیایی و دیگری برای نشستن و شنیدن، اجزای اصلی این موزه هستند. شاید این موزه یک اعتراف به سبک ژاپنی‌ باشد؛ اعتراف به خبطی که در ساخت سلاحهای کشتار جمعی داشته‌اند. آنها کارخانه تولید گازهای سمی را سال 1929 در این جزیره تأسیس کردند. ارتش ژاپن از این طریق به بمبهای شیمیایی مسلح شد و آن را علیه جبهه مقابل به کار گرفت. برای پنهان‌کاری، اکونوشیما هم از نقشه ژاپن حذف شد، اما این مجتمع در 1945 و در پایان جنگ جهانی دوم توسط نیروهای امریکایی منهدم گردید. در طول تولید سلاحهای شیمیایی کارگران بسیاری آسیب دیده یا جان دادند. در برگه معرفی موزه نوشته است تا پیش از 1984 بیشتر ژاپنی‌ها نمی‌دانستند که کشورشان تولید کننده گازهای سمی بوده است. در این سال برای نخستین‌بار این خبر منتشر شد.

هدایت الله بهبودی، مرتضی سرهنگی، علیرضا یزدان پناه

در تالار اول لوازم به‌جامانده از آن کارخانه مسموم به نمایش در آمده است. عکاسی در این جا ممنوع است. در تالار دوم کتاب‌خانه کوچکی می‌بینم. کتابها را از زیر چشم می‌گذرانم. آلبوم عکس حلبچه بین آنهاست. روی دیوارها، کنار نقشه‌ها و عکسها و نمودارها، چند عکس از رزمندگان مجروح شیمیایی ایران نصب شده است. معلوم می‌شود رفت و آمد ده ساله موزه صلح تهران به هیروشیما و بده‌بستانش با MOCT تا این جزیره کوچک هم کشیده شده است.

همه ماجرا

اکونوشیما اینک فقط یک‌ یاد تلخ نیست؛ جایی است برای گذراندن تعطیلات. شمار زیادی خرگوش در این جزیره رها شده‌اند. می‌گویند خرگوشها به وجود گازهای سمی حساس هستند و از خود واکنش نشان می‌دهند. آرامش این گوش‌درازهای کوچک نشان می‌دهد که جزیره سالهاست از وجود سم پاک شده و این‌جا یک استراحتگاه بهداشتی است. گویا نماد اکونوشیما نه گازهای سمی، بلکه خرگوش است. در تنها فروشگاه جزیره عکس خرگوش به بزرگی یک دیوار خودنمایی می‌کند. بیشتر کالاهای فروشی آن نماد یا تصویری از خرگوش است.

شرجی و ‌آفتاب همچنان ما را در سایه نگاه داشته تا کشتی از آبراه برسد و برگرداندمان به جایی که راننده چاق منتظرمان است. هم ما را برمی‌گرداند و هم خودروهایی که کنار ساحل صف کشیده‌اند. حالا نفری یک بستنی به دستمان داده‌اند.

هدایت الله بهبودی



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.