هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 137    |    8 آبان 1392

   


 

سفرنامه هیروشیما ـ بخش ششم


مرگ سولیوان؛ آخرین سفیر آمریکا در ایران


در جستجوی حقایق شهریور 1320 مشهد، طغیان و شورش‌های محلی (7)


نقش زبان بدن در مصاحبه تاریخ شفاهی


گفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمين علي‌رضا رنجبر، درباره شهيد اشرفي اصفهاني


لن ويو در بعد از ظهر: تاريخ شفاهي يک زندگي


طرح‏های تاریخ شفاهی، طوفان سَندی را مستند می‌سازند


دوره‏های جدید آموزشی، تاریخ ‏بومی را زنده نگاه می‏دارند


فراخوان مقاله: گردهمایی سالانه انجمن تاریخ شفاهی آمریکا 2014


درس‌هاي ما از مارتين لوتركينگ-2


 



فراخوان مقاله: گردهمایی سالانه انجمن تاریخ شفاهی آمریکا 2014

صفحه نخست شماره 137

تاریخ شفاهی پویا: جنبش‏ها، تغییرات و قدرت داستان

حركت، القاكننده نكات بسياري است: فعاليت و انتقال، پويايي و رواني، مهاجرت و قدرت حركت. تاريخ شفاهي به ذات خود به طور مستمر در حركت است ـ چه به لحاظ ارتباط در حال تكامل بين دو طرف مصاحبه؛ یا به لحاظ تأثير متقابل حال و گذشته برهم؛ و یا به لحاظ همبستگي با فن‌آوري‌هاي نوظهور و كاربردهاي گوناگون. تاريخ شفاهي نقشي مهم در مستندسازي و درك حركت‌هاي اساسي زمان ما ايفا كرده است، از پهنه وسيع جنبش‌هاي اجتماعي گرفته تا مهاجرت‌هاي بين ملل.


گردهمایی سالانه انجمن تاريخ شفاهي آمریکا در سال 2014 فرصت برآورد جوانب مختلف تاريخ شفاهي پويا را فراهم مي‌كند. انقلاب ديجيتال امكانات جديد بسياري را در جمع‌آوري، اصلاح، ارائه و تفسير مصاحبه‌هاي تاريخ شفاهي با نتايج و مفاهيم پيچيده فراهم آورده است. شاخه‌هاي تاريخ شفاهي بسياري از وقايع جاري و تحولات جهان معاصر ـ از جنگ‌ها گرفته تا گردبادها و مهاجرت‌هاي جهاني مردم، پايتخت‌ها، فرهنگ‌ها، عقايد و... ـ را در بر مي‌گيرد. به ویژه تاريخ‌نگاران شفاهي ارتباط گوناگون و پيچيده‌اي با جنبش‌هاي تغيير اجتماعي در ايالات متحده و سراسر جهان داشته‌اند. رابطه بين علم و هواداري، بين تاريخ و روزنامه‌نگاري، بين خاطرات شخصي و آگاهي جمعي در ميان جنبش‌هاي مختلف اجتماعي چيست؟ برپاكنندگان گردهمایی از پيشنهاد موضوع براي كارگروه‌ها يا مقالات فردي كه به تمام يا يكي از موضوعات مبحث تاريخ شفاهي پویا بپردازد، استقبال مي‌كنند.


شهر ماديسون(Madison) مرکز ايالات ويسكانسين(Wisconsin) كه از مدت‌ها قبل به عنوان كانون درخشان فرهنگي و محل جوش و خروش‌هاي سياسي شناخته شده، مكان مناسبي براي تسهيل مباحثات در مورد جنبش‌هاست. ماديسيون زادگاه فرماندار رابرت ‌ام. لافولت، باب مبارز(Robert M. “Fighting Bob” La Follette) است كه تفكر استفاده از تحصيلات عالي براي پيشبرد رفاه تمام شهروندان ايالت را ترويج كرد. اين شهر يكي از مراكز مهم جنبش‌هاي دهه 1960 و پيامدهاي آن بود. اخيراً ماديسون به عنوان قلب مجادله و اعتراض بر سر سياست‌هاي عمومي و حقوق كارگران در نظر گرفته می‏شود. دانشگاه ویسکانسین در دهه‏های 1950 و 1960 به دستگاه پرورش تاریخ نگاران با نفوذ و مهم بدل شد و اکنون این شهر میزبان برخی از مهمترین مجموعه‏های تاریخ جنبش‏های اجتماعی در کشور است.


کمیته برگزاری این برنامه از برداشت‏های متنوع و گسترده از موضوعات گردهمایی در قالب پیشنهاد برگزاری کارگروه‌ها، مقالات فردی، ارائه مطالب، نمایشگاه‏ها و میزگردها استقبال می‏کند. به ویژه از ارائه کنندگان مطالب می‏خواهیم در مورد مدل‏های ابتکاری ارائه از جمله اجرای نمایشی، جلسات تعاملی، اشکال مختلف گفتگو که مخاطبان را وارد بحث کند و استفاده از رسانه‏های دیجیتال فکر کنند.


از ارائه‏کنندگان درخواست می‏شود در ارائه مطالب خود از عکس و صدا استفاده کنند. انجمن تاریخ شفاهی پذیرای پیشنهادها در زمینه‏های مختلفی است که بنابر سنت این نشست در جلسات ما ارائه می‏شود از جمله تاریخ، فرهنگ عامه، موسیقی، ادبیات، جامعه شناسی، مردم شناسی، مطالعات در مورد آمریکا و قومیت‏ها، کسب و کار، ارتباطات و مطالعات مدنی، و البته محدودیتی در پیشنهاد موضوعات جدید وجود ندارد.


همچنین امیدواریم حضور بین‏المللی در این کنفرانس چشم گیر باشد تا از این طریق با کارهای مهمی که خارج از ایالات متحده انجام می‏شود، آشنا شویم. و همچون همیشه انجمن تاریخ شفاهی پذیرای پیشنهادهای دانشمندان مستقل، فعالان و گردانندگان انجمن‏ها، بایگان‏ها، کتابداران، مسئولین ارتقای سطح موزه‏ها، طراحان سایت‏های اینترنتی، تولیدکنندگان منابع مستند، هنرمندان رسانه‏ها، مردم شناسان، تاریخ نگاران عمومی و تمامی فعالانی است که کارشان به نوعی به موضوع محوری این گردهمایی ارتباط دارد.


ارائه کنندگان بین المللی مقالات در صورت پذیرش مطالب آنان، می‏توانند درخواست خود را برای دریافت کمک هزینه جزئی که از سوی انجمن تاریخ شفاهی و در حمایت از ارائه مقالات بین المللی اعطا می‏شود، ارسال نماید. لطفاً توجه داشته باشید که منابع انجمن تاریخ شفاهی دراین زمینه محدود است. همچنین کمک هزینه کوچکی برای مقالات پذیرفته شده و کسانی که در جلسه حضور می‏یابند در نظر گرفته شده است.


مهلت پذیرش مطالب 20 ژانویه سال 2014 است.


سوالات خود را در این زمینه به نشانی‏های زیر ارسال کنید:
Natalie Fousekis, California State University, Fullerton 2014 Program Co-chair: nfousekis@fullerton.edu
Kathryn Newfont, Mars Hill University, 2014 Program Co-chair: knewfont@mhu.edu
Paul Ortiz, University of Florida, 2014-2015 OHA President, portiz@ufl.edu
برای کسب اطلاعات بیشتر و طرح سوالات خود همچنین می‏توانید از طریق نشانی پستی و تلفن‏های زیر اقدام کنید:
Gayle Knight, Program Associate
Oral History Association
Georgia State University, Dept. of History
P.O. Box 4117
Atlanta, Georgia 30302-4117
Telephone (404) 413-5751
E-mail: oha@gsu.edu

ترجمه: اصغر ابوترابی

منبع: oralhistory.org


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

8 آبان 1392
فائزه توکلی
حضور دست اندر کاران هفته سلام عرض نموده و از آقای ابوترابی برای ترجمه مطلب بالا سپاسگزارم
با احترام توکلی

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.