هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 137    |    8 آبان 1392

   


 

سفرنامه هیروشیما ـ بخش ششم


مرگ سولیوان؛ آخرین سفیر آمریکا در ایران


در جستجوی حقایق شهریور 1320 مشهد، طغیان و شورش‌های محلی (7)


نقش زبان بدن در مصاحبه تاریخ شفاهی


گفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمين علي‌رضا رنجبر، درباره شهيد اشرفي اصفهاني


لن ويو در بعد از ظهر: تاريخ شفاهي يک زندگي


طرح‏های تاریخ شفاهی، طوفان سَندی را مستند می‌سازند


دوره‏های جدید آموزشی، تاریخ ‏بومی را زنده نگاه می‏دارند


فراخوان مقاله: گردهمایی سالانه انجمن تاریخ شفاهی آمریکا 2014


درس‌هاي ما از مارتين لوتركينگ-2


 



طرح‏های تاریخ شفاهی، طوفان سَندی را مستند می‌سازند

صفحه نخست شماره 137

اولین سالگرد طوفان سَندی (Hurricane Sandy)  (1) (یا آن‌گونه که اهالی نیوجرسی آن را می‌شناسند، اَبَر طوفان سَندی (Super Storm Sandy)) که از ایالت‌های ساحلی اقیانوس اطلس امریکا(2) آغاز شد، ۲۹ اکتبر ۲۰۱۳ (۷ آبان۱۳۹۲) است و شماری از طرح‏های تاریخ شفاهی برای گردآوری اطلاعات و نیز مستندسازی اثرات این طوفان بر ساکنان ساحلی نیویورک و نیوجرسی آغاز شده‌اند.
 
ثبت، یاد‌آوری، بازسازی در (3) Historypin. تصویر اهدایی از Historypin، Sleepness، راب کِتچرساید (Rob Ketcherside)، وَلیگ و جیم هِندرسون (Wallyg and Jim Henderson)


طرح‏های تاریخ شفاهی درباه مناطقی پدیدار شدند که طوفان سَندی اثری شدیدی بر آن‌ها داشته است و بسیاری از آن‌ها را دانشگاه‌ها و کتابخانه‌های محلی حمایت مالی کردند. بخش «طوفان سَندی: ثبت، یاد‌آوری، بازسازی(4)» سایت Historypin همکاری آنلاین میان سایت گوگل(Google)، سایت شورای کتابخانة متروپولیتن نیویورک (Metropolitan New York Library Council)، سایت انجمن بایگان‌های امریکایی (Society of American Archivists)، و سایت انجمن امریکایی تاریخ ایالتی و محلی (American Association for State and Local History) است. با استفاده از اینترفِیْسِ(5) Historypin، کاربران می‌توانند تصاویر مربوط به طوفان سَندی را به‌طور مستقیم به نقشه الصاق کنند و فایل‌های صوتی و تصویری و متنی را برای همراهی با آن‌ها آپلود(6) کنند. تاکنون بیش از چهارصد فایل به این طرح کمک کرده است.


در کتابخانة عمومی بروکلین (Brooklyn Public Library)، طرح تاریخ شفاهی‌ را به عنوان بخشی از مجموعة بروکلین(7) (Brooklyn Collection) برای مستندسازی اثرات طوفان سَندی بر منطقه آغاز کرده‌اند. تمام اطلاعات را برای پژوهش در دسترس عموم مردم قرار خواهند داد و در آیندة نزدیک، برنامه‌های ضبط‌شدة انتخابی روی وب‌گاه طوفان سَندی خواهند بود. در دانشگاه هافسترای (Hofstra) لانگ‌آیلند(Long Island)، پژوهشگرانِ طرح تاریخ شفاهی متمرکز در لانگ‌بیچ(Long Beach) ـ جزیرة سدی(8) در امتداد ساحل جنوبی لانگ‌آیلند ـ مصاحبه‌های تصویری از روایت‌های ساکنان جزیره را گردآوری خواهند کرد. دانشکدة مددکاری اجتماعی در مجاورت دانشگاه اَدلفی(Adelphi) طرح «هنگامی‌که امور شخصی و حرفه‌ای به‌هم برخورد می‌کنند: شاهدان عینی خدمات، پس از طوفان سَندی» را راه‌اندازی کرده است. این طرح در نظر دارد تجربه‌های انجمن دانشکدة مددکاری اجتماعی را به‌عنوان کاربران و دریافت‌کنندگان خدماتِ پس از طوفان سَندی مستندسازی کند.


 
دانشجویان فارغ التحصیل‌ از دانشگاه کین (Kean)، اِریج سید‌(Arij Syed)، بریتنی لو اِسترِیْنج (Brittany Le Strange)، ترودی‌ان لارنس (Trudi-Ann Lawrence)، عبدالفتاح رشید (Abdefatth Rasheed)، آلیشیا هیل (Alicia Hill)، و مِری پایسکی (Mary Piasecki) حاضر در پروژة همایش تاریخ شفاهی ایالت‌های ساحلی اقیانوس اطلس. عکس از کِیْت اسکات (Kate Scott).


در آن بهار، خانم پِرکیس (Perkiss) سمینار دورة کارشناسی خود را برای آموزش روش‌های تاریخ شفاهی به دانشجویان طراحی می‌کرد، در حالی‌که طرح پژوهشی بلند مدتی را برعهده داشت. تمرکز بر طوفان سَندی بی‌درنگ موضوعی مرتبط با دانشجویان شد، زیرا بسیاری از آن‌ها مستقیماً از دست‌دادن خانواده و محله را تجربه کرده بودند. پِرکیس و دانشجویانش نواحی را انتخاب، موضوع پژوهش‌های خود را مشخص و پیش از شروع کار، بهترین تجربه‌های انجمن تاریخ شفاهی را مطالعه کردند.


پِرکیس که با اهالی بخش جِنتیلی (Gentilly)ـ واقع در ایالت نیواورلئان ـ کار کرده است، اشاره می‌کند: «بر اساس تجربه‌های شخصی‌ام در پی توفند کاترینا(9)ی نیواورلئان، از دامنة پرسش‌هایی که می‌پرسیدیم کاملاً آگاه بودم.» پِرکیس گفت تجربه‌هایش در زمینة جامعه‌شناسی و فیلم‌سازی مستند نیز این طرح را تحت‌تأثیر قرار داده است. و اینکه «ما سعی می‌کنیم داستان‌ توفند سَندی را در تاریخچة گستردة رابطة میان بلایای طبیعی و جوامعی که تحت‌تأثیر آن واقع شدند، قرار بدهیم.»
با تمرکز بر منطقة ساحلی نیوجرسی، دانشجویان سه جامعة ساحلی با اقتصاد گوناگون را برای مطالعه انتخاب کردند. دانشجویان نه فقط دستاوردهایشان، بلکه فرایند کسب آن و عمق احساساتی را که در جلسه‌های مختلف جامعه و در مصاحبه‌هایشان تجربه کردند، در وبلاگ(10) ‌خود ثبت کردند. این وبلاگ همچنین حاوی عکس‌ها و فیلم‌هایی است که دانشجویان از آسیب‌های طوفان، از جمله آسیب به خانه‌ها و محله‌هایشان تهیه کردند. رونوشت مصاحبه‌ها نیز در سه منبع محلی برای استفادة عموم مردم در دسترس خواهند بود.


در ماه آوریل، دانشجویان نتایج پژوهش‌های خود را در همایش دانشکدة پارک مریلند، با موضوع تاریخ شفاهی ایالت‌های ساحلی اقیانوس اطلس امریکا (Oral History in the Mid-Atlantic Region: OHMR) ارائه کردند و صادقانه دربارة مشکل ایجاد توازن میان واکنش هیجانی خود به واقعه و هدف‌شان از برقراری ارتباط حرفه‌ای با طرح نوشتند. دیگر شرکت‌کنندگان نیز از ارائة پژوهش اولیة خود در همایشی علمی در میان کارشناسان و دانشجویان هیجان‌زده شدند. در ماه اکتبر، پِرکیس دانشجویان خود را برای نشست سالانة انجمن ملی تاریخ شفاهی به شهر اوکلاهما برد تا در میزگردی دربارة طرح شرکت کنند. پِرکیس امیدوار است که طرح «خیره‌شدن به دریا (Staring out to Sea)» که قرار است مطالعة طولیِ دوساله‌ای باشد، منابع مالی برای اجرای مرحلة بعدی را تضمین کند که شامل کتابخانة دیجیتال آنلاین برای میزبانی تمام فایل‌های صوتی و تصویری و رونوشت مصاحبه‌ها خواهد بود.



پانویس‏ها:
1. توفند بسیار شدیدی بود که در تاریخ ۲۲اکتبر ۲۰۱۲(اول آبان۱۳۹۱) از دریای کارائیب آغاز شد و سواحل جامائیکا، هائیتی، باهاما، کوبا و جمهوری دومینیکن را طی کرد و سپس به‌طرف سواحل شرقی و شمال‌شرقی آمریکا کشیده شد. گسترة آن در ۲۴ ایالت آمریکا مشاهده شد و این بزرگترین توفندی بود که وقوع آن در اقیانوس اطلس ثبت شد. در تاریخ ۲۹ اکتبر، با سرعت ۱۴۰کیلومتر در ساعت به نیویورک و نیوجرسی رسید. در این مناطق تدابیر پیشگیرانه و دفاعی از قبل اتّخاذ شده و تمامی پروازها از اروپا به نیویورک، بالتیمور و واشنگتن قطع، و مترو و مدارس شهر تعطیل شده بودند. در شامگاه ۲۹ اکتبر در نیویورک و نیوجرسی خرابی بسیار بار آورد و سیلاب وارد متروی منهتن جنوبی شد و برق شهر قطع شد.(مترجم)
2. شامل ایالت‌های امریکا، دلاویر، مریلند، نیوجرسی، نیویورک، پنسیلوانیا، واشنگتن دی.سی، ویرجینیا، ویرجینیای غربی و نیویورک سیتی.(مترجم)
3. بایگانی دیجیتالی که کاربران خود آن را به‌وجود می‌آورند و عکس‌ها و فیلم‌ها و صداهای تاریخی و نیز مجموعه‌های شخصی خود را در آن نگه‌ می‌دارند. کاربران می‌توانند مکان و تاریخ محتویات بایگانی خود را به نقشه‌های گوگل(Google maps) «الصاق (pin)» کنند.(مترجم)
4. Hurricane Sandy: Record, Remember, Rebuild
5. Interface: به هر نوع سخت¬افزار که میان رایانه و یک دستگاه جانبی قرار می¬گیرد و وظیفة تبادل داده میان دو دستگاه را برعهده دارد، در اصطلاح اینترفیس می‌گویند. البته در بعضی مواقع این اصطلاح را برای یک نرم¬افزار که نقش میانجی یا واسطه برای دو سخت¬افزار را بر عهده دارد، نیز به‌کار می-بریم.(مترجم)
6. Upload: گاهي دوست داريم عکسي را به دلخواه از روي هارد رايانه‌مان به وبلاگ شخصي خود انتقال دهيم که براي اين کار لازم است فضايي را براي نگه‌داري عکس‌ها و فايل‌هاي مدنظر داشته باشيم تا آن‌ها را از روي هارد رايانه به آن فضا انتقال داده و روي اينترنت استفاده کنیم. به همين نقل و انتقال فايل از رايانه به اينترنت آپلود می‌گویند.(مترجم)
7. محل نگهداری نسخ خطی و بایگانی کتابخانة عمومی بروکلین که در شعبة مرکزی واقع شده است و میلیون‌ها عکس و نسخةخطی و نقشة شخصی و... را در آن‌جا نگهداری می‌کنند.(مترجم)
8. در دانش جغرافیا، به جزیرۀ ساحلی ماسه‌ای باریک و کشیده‌ای موازی با ساحل که دارای تل‏ماسه و پوشش گیاهی است، جزیرۀ سدی می‌گویند.(مترجم)
9. Hurricane Katrina: توفند کاترینا یکی از بلایای طبیعی فاجعه‌بار در ایالات متحده آمریکا بود. این توفند که در سال ۲۰۰۵ میلادی رخ داد، بخشی از کرانه‌های آمریکایی خلیج مکزیک، از نیواورلئان در ایالت لوئیزیانا تا موبایل در ایالت آلاباما را درنوردید و به ویرانی کشید. توفان کاترینا در پگاه ۲۹ اوت ۲۰۰۵ از دریا به خشکی رسید و باعث مرگ ۱،۸۳۶ تن و آوارگی یک میلیون نفر شد. چنین فاجعه‌ای انسانی از زمانجنگ داخلی آمریکا در ایالات متحده دیده نشده است.(مترجم)

10. Blog: وب‌نوشت یا وبلاگ که به آن تارنوشت، تارنگار یا بلاگ هم می‌گویند، نوعی از صفحات اینترنتی است با محتوای شخصی که مطالب آن بر مبنای زمانی‌که ثبت‌شده گروه‌بندی و به‌ترتیب از تازه‌ترین رخداد به قدیم ارائه می‌شود. نویسندة وب‌نوشت، وب‌نویس یا تارنویس نامیده می‌شود و ممکن است بیش از یک نفر باشد، وب‌نویس به گزارش مداوم رویدادها، خاطرات یا عقاید یک شخص یا یک سازمان می‌پردازد. واحد مطالب در وب‌نوشت، پُست است، در حالی‌که واحد مطالب در وب‌گاه صفحه می‌باشد. معمولاً در انتهای هر مطلب، برچسب تاریخ و زمان، نام نویسنده و پیوند ثابت به آن یادداشت ثبت می‌شود. فاصلة زمانی بین مطالب وب‌نوشت لزوماً یکسان نیست و زمان نوشتن هر مطلب به خواست نویسندة وب‌نوشت بستگی دارد. مطالب نوشته‌شده در وب‌نوشت همانند محتویات وب‌گاه معمولی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. در بیشتر مواقع وب‌نوشت‌ها دارای روشی برای دسترسی به بایگانی یادداشت‌ها هستند (مثلاً دسترسی به بایگانی بر حسب تاریخ یا موضوع). بعضی از وب‌نوشت‌ها امکان جست‌وجو برای یک واژه یا عبارت خاص را در میان مطالب به کاربر می‌دهند.(مترجم)

جنیفر ریوت (Jennifer Reut)
عضو پیوستة سردبیری ماهنامة Perspectives on History
ترجمه: زهرا حسینیان

منبع: historians


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.