هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 136    |    1 آبان 1392

   


 



اقیانوسیه، استرالیا: طرح تاریخ شفاهی استرالیائی‏های فراموش شده و مهاجران کودک سابق

صفحه نخست شماره 136

رونه شاتل ورث Renée Shuttleworth از کتابخانه ملی استرالیا، خبر از طرح تازه تکمیل شده «تاریخ شفاهی استرالیائی‏های فراموش شده و مهاجران کودک سابق» می‏دهد که طرحی بزرگ با موضوعیت تاریخ اجتماعی بوده و توسط کتابخانه ملی استرلیا انجام گرفته و در آن با بزرگسالانی مصاحبه صورت گرفته که دوران کودکی خود را خارج از خانه و در پرورشگاه‏های استرالیا تجربه کرده‏اند.
«هزینه های این طرح 3 ساله که به تازگی تکمیل شده وزارت خانواده، مسکن و خدمات جامعه و امور محلی استرالیا حمایت و پشتیبانی مالی کرده است. تخمین زده می‏شود که تعداد 500 هزار استرالیایی فراموش شده و 6000 کودک سابق مهاجر از انگلستان و مالت، کودکی خود را در 800 پرورشگاه در سراسر استرالیا در قرن بیستم سپری کرده‏اند.
تعداد 41 مصاحبه‏کننده از سراسر استرالیا استخدام شدند تا به ضبط کامل زندگی بیش از 200 زن و مردی بپردازند که تجارب و تاثیرات دائمی جدایی از خانواده د ردوران کودکی‏شان را در اختیار قرارداده بودند. به مصاحبه‏کنندگان آموزش تخصصی داده شده بود تا با نیازهای ویژه و سوابق استرالیایی‏های فراموش شده و مهاجران کودک سابق آشنایی داشته و بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند. مصاحبه‏کنندگان، این توانایی را در مصاحبه‏شوندگان به وجود آوردند که بتوانند داستان زندگی‏شان را به زبان خودشان بگویند. این طرح که مقطع زمانی بیش از 60 سال را تحت پوشش خود قرار می دهد، تجارب مراقبت‏های خارج از خانه مربوط به سال‏های دهه 1920 تا 1980 را ضبط نموده است. جوان‏ترین مصاحبه‏شونده در زمان مصاحبه 34ساله و مسن‏ترین نیز 98 ساله بود. بیشتر مصاحبه‏شونده‏ها از تجارب خود در خانه‏ها، پرورشگاه‏ها و نحوه مراقبت از یتیمان در یتیم خانه‏ها می‏گفتند، گرچه در واقع بسیاری از آنها یتیم نبودند. هم چنین مصاحبه‏های زیادی با سیاست گذاران، مدیران آسایشگاه و کارکنان، حامیان و اعضای خانواده‏های کسانی که تحت مراقبت بودند نیز انجام گرفت.
طرح سعی داشت که تا حد امکان نمایانگر تجارب مختلف باشد. در این راستا، طرح ازیک راهنمای جمعیت‏شناسی استفاده کرد تا مطمئن شود که تجارب مراقبتی صورت گرفته،  نمایانگر همگانی انواع مراقبتهای مختلف و همین طوردوران های مختلف موجود در کشور باشد. عبارات مورد علاقه و متن مصاحبه‏ها از طریق جستجو در سایت‏های کتابخانه‏ها و همینطور از طریق رسانه ملی به دست آمد. سازمان‏های حامی و پشتیبانی کننده مورد مشورت قرار گرفتند تا بتوانند امکانات و اختیارات بیشتری را در اختیار طرح قرار دهند. پیشنهادات اشخاص ثالث و دانش رو به رشد مصاحبه‏کنندگان درطول طرح نیزکمک کرد تا شکاف‏های موجود در گروه‏های مورد بررسی بیشتر شناسانده شود. طیف وسیعی از تجارب بدست آمده از این مصاحبه‏ها نشان می‏دهد که روایت‏های گروهی زیادی از تجربه مراقبت‏های خارج از خانه صورت گرفته که هیچ کدام از آن تجارب تاثیر ماندگار و قالبی از خود بر جای نگذاشته‏اند. خاطرات و تجارب تا حد زیادی با هم تفاوت داشته و به مواردی چون طول زمان مراقبت، سن ورود برای مراقبت و سن خروج از آن، مکان و نوع مراقبت بستگی داشتند. گزارشات احساساتی (عاطفی) زیادی همراه با آسیب‏های روانی وارد شده به آنها وجود دارد که برای مثال می‏توان به مراقبت‏های یتیم‏خانه‏ها اشاره کرد که در زمانی که نیازهای ضروری چون سرپناه و غذا را برای آنها آماده می‏کردند، به ندرت نیازهای عاطفی کودکان را برآورده می‏کردند.
مصاحبه‏کنندگان به تجربه‏شان در در اجرای مصاحبه‏ها که گاهی رضایت بخش، زمانی چالش برانگیز و موقعی حتی مقابله برانگیز بودند، حساب می کردند. راه‏اندازی شبکه‏های اجتماعی در بین مصاحبه‏کنندگان برای تبادل اطلاعات و پشتیبانی، به تعدادی از آنها کمک کرده است تا با ماهیت و موضوع ضبط مسائل مربوط به تاریخ شفاهی آشنایی پیدا کرده و بتوانند با آن کار کنند. مصاحبه‏شونده‏ها دلایل متعددی برای بازگو نمودن تاریخچه زندگی شان داشتند، بسیاری از آنها از این تجربه مصاحبه به عنوان فرصتی برای بازشناسی و تامل در خود استفاده نمودند و تعدادی دیگر هیچ.
بسیاری از مصاحبه‏های تاریخ شفاهی به صورت آنلاین با اجازه از مصاحبه شونده‏ها از طریق کاتالوگ کتابخانه ملی استرالیا به آدرس http://catalogue.nla.gov.au/Record/4707359 در دسترس قرار گرفته است.
کتابخانه جزوه ای به نام  You Can’t Forget Things Like Thatمنتشر نموده که مجموعه را در آن معرفی نموده است. با بیش از 800 ساعت تاریخ ضبط شده، این جزوه بیش از 90 نقل قول از آنها را چاپ نموده است. امید می‏رود که این جزوه باعث شود تا مردم به مصاحبه‏ها گوش داده و با تاریخ زندگی و تجربه استرالیائی‏های فراموش شده و مهاجران کودک سابق آشنا شده و آنها را درک کنند. نسخه آنلاین در نشانی www.nla.gov.au/sites/default/files/forgotten-australiansoralhistory-booklet_0.pdf

در دسترس است. برای اطلاعات بیشتر سایت اینترنتی http://www.nla.gov.au/oralhistory/forgotten-australians-andformer-child-migrants-oral-historyproject را ببینید و یا با رایانامه fafcm@nla.gov.au تماس بگیرید.

 


 
تصویر روی جلد کتابچه، (نمی‏توان چنین چیزهایی را فراموش کرد)

 

ترجمه: علی‏محمد آزاده

منبع:
ORAL HISTORY, Spring 2013, pages: 30-31



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.