هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 136    |    1 آبان 1392

   


 



تاریخ شفاهی دانشگاه یورک

صفحه نخست شماره 136

همزمان با برگزاری جشن پنجاهمین سالگرد دانشگاه یورک York تاریخچه دانشگاه توسط برخی از افرادی که در شکل گیری این تاریخ سهیم بوده اند بازگو می‏شود.

درباره این طرح تاریخ شفاهی:

گرگوری نیل Gregory Neale از افراد طرح تاریخ شفاهی، استاد تاریخ پروفسور مارک اورم راد (Mark Ormrod)، معاونت برایان کنتور (Brian Cantor) و دانشجویان مگان هالینگهورست (Megan Hollinghurst) و کیتی گیبسون Katy Gibson منطق و استدلال پشت طرح تاریخ شفاهی را مورد بحث قرار دادند.


دانشگاه یورک درهای خود را به روی اولین دانشجویانش در پاییز 1963 گشود. طرح تاریخ شفاهی یورک مستندات و رکوردهای صوتی از خاطرات افرادی که در طی نیم قرن گذشته با دانشگاه سر و کار داشته‏اند یعنی  از اشخاصی که از آغاز دانشگاه حضور داشته‏اند تا فارغ‏التحصیلان و اعضاء فعلی کارکنان، تهیه می‏کند.
میان افرادی که با آنها مصاحبه شده است، سر دونالد بارون (Sir Donald Barron) که از اواخر دهه 1950 خزانه‏دار اتحادیه آکادمیم یورک (گروهی که به طور موفقیت آمیزی جهت تاسیس دانشگاه مبارزه کردند) بود و سیر اندرو دربی شایر Sir Andrew Derbyshire مهندس معماری که پردیس اصلی و اولیه هسلینگتن Heslington را شکل داد، به چشم می‏خورند. 
برخی از اولین دانشجویان، استادان و دیگر کادر دانشگاه نیز همچون اشخاصی از نسل‏های بعدی خاطراتی از اولین روزها را به یاد می‏آورند.


«فرصت منتغم و بی نظیری است برای گرد آوری خاطرات اشخاصی که دانشگاه را تاسیس کرده، در 50 سال اولیه در دانشگاه فعالیت داشته و تحصیل کرده اند. خاطرات بدست آمده از طریق این طرح، تاریخ ما و تاریخ دانشگاه‏های پس از جنگ و به طور کلی آموزش و پرورش را اطلاع رسانی خواهد نمود. و بهترین منبع برای سال‏های پیش رو خواهد بود.»

کریس وب (Chris Webb) آرشیوگر

مصاحبه ها توسط گرگ نیل Greg Neale)) تاریخ نگار و روزنامه نگار و عضو مهمان افتخاری یورک و ویراستار اصلی مجله تاریخی بی بی سی (BBC History Magazine) انجام می‏شود. دانشجویان داوطلب از گروه تاریخ، جامعه شناسی و تئاتر، و فیلم و تلویزیون او را همراهی کرده و یاری می‏رسانند.


گرگ گفت: «حاصل مصاحبه ها داستان‏های جالبی درباره دانشگاه در طول نیم قرن گذشته و تصویر شفافی از زندگی در یورک از زمان آغاز به کار بوده است.»


پروفسور مارک اورم راد، هماهنگ کننده علمی (آکادمیک) علوم انسانی ریاست گروه راهبر را که مدیریت طرح را انجام می‏دهد، بر عهده دارد. مصاحبه های صوتی در موسسه آرشیو بورثویک (Borthwick) نگهداری و آرشیو می‏شود. این مصاحبه ها به صورت روی خط (آن لاین) در کتابخانه الکترونیک یورک  جهت گوش دادن و استفاده در دسترس هستند.

ترجمه: عطیه اسعد

منبع: york.ac.uk


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.