هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 133    |    3 مهر 1392

   


 

تبیین یا تحلیل در تاریخ شفاهی جنگ تحمیلی


سفرنامه هیروشیما- بخش دوم


قدم زدن روی شب


نامه‌ای به «خانه کتاب»، برای «کتاب خاطره»


در جستجوی حقایق شهریور1320 مشهد (3)؛ توقف فعالیت‏های آموزشی و عمرانی


نقش عمان وسلطان قابوس در اصلاح روابط ايران و منطقه-4


تجربه آخر هفته تاریخ شفاهی، الهام‏بخش دیگر افراد در گردآوری خاطرات


همایش بین المللی «تصویر خانواده: رسانه، روایت، خاطره»


به دنبال یادگارهای قدیمی یک شهر


ماجرای ثبت مناجات حضرت علی (ع) اهداشده توسط پسر نخست وزیر رژیم شاه در کتابخانه مجلس


 



همایش بین المللی «تصویر خانواده: رسانه، روایت، خاطره»

صفحه نخست شماره 133

10ام و 11ام ژوئیه 2014، لندن، انگلستان
فرصت ارسال چکیده: 30 نوامبر 2013

این همایش نشان می‏دهد که چگونه مفهوم خانواده از طریق رسانه‌های مختلف از جمله هنرهای بصری، ادبیات و نمایش‌های موزه‏ها‏ در طی قرن‏ها‏ بازسازی و دوباره تعریف شده‏اند. تصویر خانواده از طریق هر دو شکل تمثیلی و مصنوعی‏اش مورد بررسی قرار می‏گیرد. ما اهمیت تصویر خانواده را در آثار ادبی و یا فیلم‏ها‏ از جمله فیلم‏ها‏ (مانند دبلیو جی سیبالدW.G. Sebald، یا فیلم «دبلیو» جورج پرسGeorges Perec، و یا «خاطرات کودکیthe Memory of Childhood»، یا «همه چیز درباره مادرمAll About my Mother» پدرو آلمادوارPedro Almodovar)، در نظر می‏گیریم و تصاویر گوناگون ارایه شده از خانواده و نسب را در نقاشی‏ها‏، عکس‏ها‏، رمان‏ها‏ی تصویری و رسانه‏ها‏ی بصری دیگر مورد بررسی قرار می‏دهیم.
ما به انتقال رسانه‏ای یک مفهوم علاقه داریم و این سوال که وقتی تصویر خانواده در روایت‏ها‏ی ادبی و یا تصویری منقل می‏شود- چه اتوبیوگرافیکی باشد چه داستانی- تحت تأثیر چه مواردی قرار می‌گیرد، اهمیت می‏دهیم. هدف ما کشف کردن نحوه تغییر و بازسازی و یا جایگزینی تصویر خانواده توسط رسانه و یا بازفراخوانی آن هنگام از دست رفتنش است. ما به روایت‏ها‏یی که در موزه‏ها‏، رسانه‏ها‏ی اجتماعی و آلبوم‏ها‏ی خانوادگی از طریق نمایش تصاویر خانوادگی و پرتره‏ها‏ خلق می‏شود نیز علاقه داریم.


سوال‏ها‏ی اصلی که در این همایش مورد بررسی قرار خواهند گرفت شامل این‏ها‏ می‏شوند:


عرف‏ها‏ی متغیر در تصویر خانواده کدام‏ها‏ هستند و این‏ها‏ چگونه روی تصویرهای متغیر نهادهای خانواده تاثیر می‏گذارند؟ چه کسی مخاطب تصویر خانواده است؟
چگونه روایت‏ها‏ی خانوادگی و تصویرهای خانوادگی همدیگر را روشن می‏کنند؟ نقش تصویرهای خانوادگی در خاطره فردی و فرهنگی چیست؟ آیا خانواده محل امنی برای انتقال خاطرات است؟
آیا این تبدیل به یک استعاره مرکزی شده که از طریق آن تاریخ ملی شکل می‏گیرد؟ تصویرهای خانوادگی چه نقشی در فرم‏ها‏ی فرهنگی دیگر مانند ادبیات و فیلم بازی می‏کنند؟ آیا فرم‏ها‏ی فرهنگی دیگر می‏توانند جایگزین‏ها‏یی برای انواع تصاویر خانوادگی که ما آن‏ها‏ را با عکاسی همراه می‏دانیم فراهم کنند؟
تقاضا داریم با توجه به این که می‏خواهیم بر این موضوع تمرکز کنیم که مفهوم خانواده در طول زمان و از طریق راه‏ها‏ی مختلف تصویر کردنش چگونه ترجمه می‏شود، مطالب خود را به زبان انگلیسی از هر رشته و دوره‏ای برای ما ارسال کنید.


این همایش دو روزه بین‏المللی توسط اعضای مرکز تحقیقات برکبکBirkbeck Research  در بخش زیباشناسی‏ها‏ی خانوادگی و اجتماعی و گروه فرهنگ‏ها‏ و زبان‏ها‏ی اروپایی، دکتر سیلک آرنولد د سیمین Silke Arnold-de Simine، دکتر جوانا لیل Joanne Leal و دکتر ناتالی وورم Nathalie Wourm  با همکاری مرکز تحقیقات تاریخ و تئوری عکاسی، در دانشگاه بیرکبک برگزار می‏شود.


سخنرانان اصلی تایید شده شامل این افراد می‏شوند: استاد مارتا لنگفورد Martha Langford  (دانشگاه کانکوردیاConcordia ، مونترئال) و استاد آنت کان Annette Kuhn (دانشگاه کوئین مریQueen Mary ، لندن).


لطفا خلاصه ای مطلب خود را تا سقف 400 کلمه تا تاریخ 30 نوامبر 2013 برای کمیته سازمان دهنده مراسم به این ایمیل بفرستید: brakc@bbk.ac.uk. امیدواریم بتوانیم مجموعه‏ای از گزیده مقاله‏ها‏ را در تاریخ معین منتشر کنیم.

ترجمه: عباس حاجی هاشمی

منبع: archivalplatform


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.