هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 132    |    27 شهريور 1392

   


 

سفرنامه هیروشیما- بخش نخست


افسانه اقبال- زندگی سیاسی دکتر منوچهر اقبال


در جستجوی حقایق شهریور1320 مشهد، ناخوانده مهمانی متجاوز(2)


تاریخ شفاهی کتابخانه آمریکایی‌های آفریقایی تبار در مدرسه گریگوری


جنگ تاریخ‏ها، جنگ‏ها در تاریخ و تاریخ آفریقای جنوبی


نقش عمان وسلطان قابوس در اصلاح روابط ايران و منطقه-3


کالج تاکوما در گيگ‌هاربر ميزبان عكس‌های طرح تاريخ شفاهی


جنگ، خاطره و جنسیت: همایشی میان رشته‏ای


خاطرات انور خامه‏ای از زندان قصر


تماشای سه فیلم با یک بلیت 2 زاری/ از توطئه منافقین برای آتش زدن سینما تا شوخی یک بمب‌گذار


 



کالج تاکوما در گيگ‌هاربر ميزبان عكس‌های طرح تاريخ شفاهی

صفحه نخست شماره 132

کندال رید Kendall Reid، (راست) کتابدار بازنشسته کالج تاکوما خاطرات خود را از کار در کالج به عنهوان بخشی از طرح تاریخ شفاهی ارایه می‏کند. کریستی فیرو Christie Fierro مدرس این کالج که کلاس عمومی او باعث راه اندازی این طرح شد در سمت چپ ایستاده است. /عکس از گیگ هاربر لایف GIG HARBOR LIFE
 

 


 

 

اين طرح جزو تكاليف دانشجويان یک كلاس عمومی بود.

كريستي فيرو Christie Fierro و دانشجويان او در رشته ارتباطات به رغم نداشتن بودجه، اما با حمايت خوب مديريت کالج تاکوما TCC: Tacoma Community College در ایالت واشینگتون يك طرح تاريخ شفاهي را به انجام رساندند كه هم‌اكنون در نمایشگاهی در محوطه این کالج در گيگ‌ هاربر ارائه شده است.
این دانشجويان كه همگي از شرکت کنندگان در كلاس گفتگوي عمومی فيرو هستند که با بيش از 40 نفر كهنه سربازان، هيئت علمي دانشکده و كاركنان قديمي این کالج مصاحبه كردند.
اين مصاحبه‌ها به صورت تصويري و صوتي ضبط شده است و در بايگاني جديد دانشكده نگهداري خواهد شد.
فيرو در این ارتباط می‏گوید: «مي‌خواستم دانشجويان ياد بگيرند كه گفتگوي عمومی تنها برخاستن در اتاقي مملو از جمعيت و سخنراني كردن در برابر آنها نيست. بلكه نشستن رو در روی يك فرد و گوش دادن به مطالبی که هر كسي براي گفتن دارد هم بخشی از آن است. دانشجويان بايد در صحبت كردن با مردم راحت باشند، آنها بايد خود مصاحبه‌اي را ترتيب دهند و سؤالات را خود تنظيم كنند».
او در مورد اين طرح می‏افزاید: «هر كسي قصه‌اي دارد و اين طرح امكان جمع‌آوري برخي از اين روایت‏ها را به دانشجويان داد».

 

جرمی ترنهایل یکی از دانشجویان کهنه سرباز بود که در طرح تاریخ شفاهی کالج تاکوما شرکت جست. عکس‏های این طرح در محوطه گیگ هابر در پایان تابستان به نمایش گذارده می‏شود. /عکس از گیگ هاربر لایف GIG HARBOR LIFE


او اشاره می‏کند: «كساني كه با اعضاي خانواده‌ها گفتگو كردند سرگذشت‌هاي جديدي شنيدند و كساني كه با كهنه‏سربازان مصاحبه كردند با ديدگاه‌هاي كهنه‌سربازان آشنا شدند».
فيرو از تمام مصاحبه‌ها فيلم‌برداري كرد. عكس‌هاي حدود نيمي از آنها در نمايشگاه محوطه دانشكده گيگ‌ هاربر ارائه شده است. تمام مصاحبه‌ها به بايگاني دانشكده افزوده شده‏اند.
هدف اين بايگاني كه از سال 2012 آغاز به كار كرد، جمع‌آوري و نگهداري گزارش‌هاي رسمي، روزنامه‌ها، عكس‌ها، مصاحبه‌هاي صوتي و تصويري دانشجويان و ديگر موارد مربوط به تاريخ دانشكده است.
اطلاعات اين بايگاني در اختيار عموم و کارکنان و دانشجویان این دانشکده كه مايل به تحقيق در مورد این کالج باشند قرار خواهد گرفت. اين دانشكده در سال 2015 پنجاهمين سالگرد تأسيس خود را جشن مي‌گيرد.


فيرو می‏افزاید: «اين بايگاني به طور رسمي در ماه سپتامبر افتتاح می‏شود و مصاحبه‌هاي تاريخ شفاهي جزو اولين مطالب این بايگاني خواهد بود».
مصاحبه‌هاي كهنه‌سربازان به كتابخانه كنگره در واشینگتون دي سي نیز ارسال خواهد شد تا در طرح تاريخ شفاهي كهنه‌سربازان گنجانده شود.


فيرو همچنین می‏گوید: «در این مصاحبه‏ها پی بردیم كه حداقل نيمي از كهنه‌سربازان زن هستند. مصاحبه بسيار جالبي هم با سربازی لهستاني در ميان مصاحبه‌ها ديده مي‌شود كه در جواني به ايالات متحده آمده و به ارتش آمريكا پيوسته است. واقعاً تنوع زيادي در مصاحبه‌ها وجود دارد».
كندال ريد(Kendall Reid)، كتابدار کالج تاکوما كه اخيراً بازنشسته شده است، يكي از مصاحبه شونده‌ها بود. او مسئول برگزاري نمايشگاه و امور ديگر اين طرح در محوطه دانشكده نيز بود. ريد بيش از 16 سال در كتابخانه کالج تاکوما كار كرده است.
به نظر ريد، طرح تاريخ شفاهي، یک كار بزرگ براي کالج تاکوما است، اما چيزي كه آن را تا اين حد موفق ساخت سهولت برقراري ارتباط و دسترسي به هر كسي در اينجا است.


ريد می‏گوید: «من وقتي براي اولين بار كار در کالج تاکوما، را آغاز كردم، به عنوان استاد دانشگاه تجربه‌اي نداشتم، بنابراين وقتي وارد كلاس مي‌شدم تا در مورد نحوه استفاده از كتابخانه در انجام تحقيق، چگونگي يافتن مطالب خاص و مسائلي از اين دست براي دانشجويان صحبت كنم، لازم بود استاد ديگري به من كمك كند.
جالب بود كه كار دو نفره بسيار مفيد بود و دانشجويان واكنش خوبي به شنيدن دو ديدگاه و دو نظر نشان مي‌‌دادند».


او همچنين به ياد دارد كه در آن زمان كتابدارها، به دلیل آنکه به تازگي استفاده از فناوری در دانشگاه‌ها آغاز شده بود، علاقه زیادی به فراگيري مطالبي در مورد تكنولوژي نشان می‏دادند. «من در نهايت رئيس كميته فناوری دانشگاه شدم و در واقع جمعی از ما هزينه اولين گام در آموزش از راه دور در کالج تاکوما را تأمين كردیم.


از آن موقع فكر آموزش آنلاين تا حدي شكوفا شده است که امروزه حدود 20 درصد دانشجویان رشته‌هاي دانشكده، آنلاين هستند».


ريد اضافه می‏کند: «اين امر انعطاف‌پذيري زيادي را براي دانشجويان ایجاد كرده است. تحصیل در رشته‏های آنلاین خصوصاً براي دانشجويان گيگ هاربر مفيد است چرا كه از این طريق ديگر نبايد نگران پرداخت عوارض پل و رفتن به تاكوما(Tacoma) براي شركت در كلاس باشند».
فيرو نیز در این مورد اشاره می‏کند که بسياري از دانشجويان شركت‌كننده در طرح تاريخ شفاهي از جمله جرمي ترنهايل(Jeremy Trenhaile)، كريستين پارثری(Christine Parthree)، کریستین رابينسون(Christine Robinson) و مگان لادش(Megan Ladesh) كهنه سرباز و ساكن گيگ هاربر هستند.


ترنهايل در دوره دبيرستان به عنوان نيروي ذخيره در آريزونا به ارتش پيوست و در 25 سالگي به عنوان تكنيسين وسايل نقليه دريايي به خدمت ارتش درآمد. وی بعدها به عنوان دستيار پزشك به خدمت خود ادامه داد. ترنهايل می‏گوید: «آموزش اوليه را بین سال‌هاي ابتدايي و انتهايي دبيرستان گذراندم. اين آموزش‌ها براي جواني 17 ساله بسيار سنگین بود. اصلاً آن را دوست نداشتم. بيشتر اوقات دلم براي خانه تنگ مي‌شد. اما تجربه خوبي بود و به من ياد داد كارهاي زيادي مي‌توانم انجام دهم، حتی بسيار سخت‌تر از کار‏های که قبلاً انجام داده بودم».


ترنهايل در سال 2006 در اوج جنگ عراق تصميم گرفت درخواست خود را  برای خدمت در کشور‏های دور مطرح کند. او در این رابطه می‏گوید: «آن موقع زياد در مورد تلفات نیروها صحبت مي‌كرديم و من فكر كردم بهترين راهي كه مي‌توانستم خدمت كنم مراقبت از افراد در صحنه نبرد به عنوان دستيار پزشك بود. آماده بودم از كشور خارج شوم و دنيا را ببينم، به كشورم خدمت كنم و كاري مخاطره‌آميز انجام دهم».
او پس از تكميل دوره دوم AIT (آموزش انفرادي پيشرفته) به عنوان دستيار پزشك به تيپ استرايكر(Stryker) در فورت لوئيس(Fort Lewis) منتقل شد و در آنجا به متخصص تخليه مجروحين بدل شد و هدايت دسته پزشكي خود در استرايكر را برعهده گرفت.


«به ما گفته شد كه به عراق اعزام مي‌شويم، بنابراين دوره‌هاي آموزشي محدود و تمرينات شهري زيادي را برگزار كرديم. بعد به ما گفته شد به جاي عراق ما را به افغانستان مي‌برند. آگاهی از اينكه به زودي اعزام خواهي شد اعصاب خوردكن است. ناشناخته‌هاي زيادي وجود دارد. چيزهاي زيادي كه از آن اطلاع نداري. من دو ماه زودتر اعزام شدم چون در گروه جزو تازه‌كارهاي E-5 بودم».


آن طور كه بعد معلوم شد در ابتدا نيازي به آموزش‌هاي تخليه مجروحين ترنهايل پيدا نشد چرا كه آن واحدها خود داراي واحد تخليه مجروحين بودند. بنابراين بيشتر وقت او به انجام تعميرات مكانيكي خودروها سپري مي‌شد.


«اما بازگشت به خانه، ديدن خانواده و امكان انجام تمام كارهاي عادي كه در زندگي روزمره آنها را پيش پا افتاده فرض مي‌كنيم بهترين احساس زندگي من بود».


داستان‌هاي ريد و ترنهايل تنها دو مورد از مصاحبه‌هاي طرح تاريخ شفاهي فيرو است.


از نظر ريد اين طرح پایان خوش سال‌ها تلاش اودر دانشكده بود. «حالا كه من به انتهاي دوره كاري‌ام در کالج تاکوما رسيده‌ام طبيعي است كه پارا از در بيرون بگذارم و بروم، اما اين مصاحبه خوب با من انجام شد كه رفتن مرا بسيار خاطره انگیز كرد».


جانين مات(Janine Mott)، مدير اجرايي محوطه دانشكده گيگ‌هاربر معتقد است طرح تاريخ شفاهي راهي براي نشان دادن جايگاه کالج تاکوما در جامعه است. مات می‏گوید: «هر وقت كاري انجام مي‌دهيم كه مردم را به اين ساختمان‌ها مي‌كشاند خيلي احساس رضايت مي‌كنم. باور می‏كنيد يا نه، من هنوز هم به درون مردمي مي‌دوم كه نمي‌دانند کالج تاکوما چنين محوطه‌اي در گيگ‌ هاربر دارد».


او كار فيرو را بسيار خوب توصيف می‏کند و می‏گوید: «كريستي فيرو بسيار پرانرژي است و دائما به راه‌هاي جديد براي بکارگيري دانشجويان، برجسته‌‌سازي دانشكده و افزايش ارتباط با جامعه هم در تاكوما و هم در گيگ‌ هاربر فكر مي‌كند.


طرح تاريخ شفاهي راهي بسیار خوب براي كمك به دانشجويان در فراگيري مطالب بيشتر در مورد برقراري ارتباط در تمامي اشكال آن و ايجاد ارتباط قوي‌تر بين آموزش و طرح بايگاني دانشكده است.


توجه به كهنه سربازان کاری بسيار جالب و برجسته است چرا كه دانشكده به سختي تلاش مي‌كند از اين دانشجويان كه در حال گذراندن دوره انتقال زندگي نظامي خود هستند، حمايت كند.


كار افرادي هم كه به ايجاد و ارائه كارهاي هنري كمك كردند بسيار جالب بود. عكس‌ها روشن و گيرا هستند و به خوبي به گالري محوطه دانشكده کالج تاکوما در گيگ‌ هاربر اضافه شده‌اند».

براي ديدن مصاحبه‌هاي طرح تاريخ شفاهي به نشاني : oralhistoryproject.tacomacc.wikispaces.net مراجعه كنيد.

اين نمايشگاه تصویری تا پايان تابستان در محوطه گيگ هاربر داير خواهد بود.

چارلی گلاک جکسون(Charlee Glock-Jackson)
 از  نشریه گیگ هاربر لایف(Gig Harbor Life)
ترجمه: اصغر ابوترابی

منبع: kitsapsun


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.