هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 132    |    27 شهريور 1392

   


 

سفرنامه هیروشیما- بخش نخست


افسانه اقبال- زندگی سیاسی دکتر منوچهر اقبال


در جستجوی حقایق شهریور1320 مشهد، ناخوانده مهمانی متجاوز(2)


تاریخ شفاهی کتابخانه آمریکایی‌های آفریقایی تبار در مدرسه گریگوری


جنگ تاریخ‏ها، جنگ‏ها در تاریخ و تاریخ آفریقای جنوبی


نقش عمان وسلطان قابوس در اصلاح روابط ايران و منطقه-3


کالج تاکوما در گيگ‌هاربر ميزبان عكس‌های طرح تاريخ شفاهی


جنگ، خاطره و جنسیت: همایشی میان رشته‏ای


خاطرات انور خامه‏ای از زندان قصر


تماشای سه فیلم با یک بلیت 2 زاری/ از توطئه منافقین برای آتش زدن سینما تا شوخی یک بمب‌گذار


 



جنگ تاریخ‏ها، جنگ‏ها در تاریخ و تاریخ آفریقای جنوبی

صفحه نخست شماره 132

دوربان، آفریقای جنوبی
آخرین مهلت ارسال چکیده مطالب: 30 مارس 2014

در مقدمه کتاب واسطه (The Go-Between)، نویسنده کتاب ال پی‏هارتلی L.P. Hartley این طور گذشته را توصیف کرده است: «گذشته یک کشور خارجی است که در آن افراد طور دیگری عمل می‌کنند. این جمله کاملاً در مورد سال 1914 صدق می‌کند که در آن سال، دقیقا 100 سال پیش، آفریقای جنوبی غرق جنگ و اعتراض و شلوغی و آشوب بود. یک صد سال پس از آن فرصتی برای مورخان به دست آمده تا وقایع آن زمان را دوباره مورد توجه و مطالعه قرار دهند. ولی همچنین بد نیست که نگاه تاریخی خود را بیشتر به وقایع معاصر که جنگ تاریخ‏ها ست متمرکز کنیم که  در آن ما با قلم و خودکار و کاغذ و چاپ و رایانه‌های شخصی و نوشت افزار و تبلیغات و نقاشی و تجمل و پارلمان و رسانه و تصاویر و وسائلی از این قبیل به جای اسلحه جنگ می‌کنیم. با وجود این که بسیاری از مورخان خود را درگیر اشکال مختلف جنگ کرده‏اند، بسیاری دیگر راه‌های صلح آمیزتری را انتخاب کرده‌اند که به همان اندازه با اهمیت است. با توجه به مطالب ذکر شده، همایش انجمن تاریخ آفریقای جنوبیHASA: Historical Association of South Africaدر سه محور اصلی برگزار می‌شود که عبارتند از:

1. «جنگ تاریخ‏ها»
هر دوره‏ای جنگ تاریخ‏های مختص به خود را دارد که بعضی از آنها سرد و برخی دیگر بسیار داغ هستند. همین شهر دوربان که این همایش هم در آن برگزار خواهد شد نمونه بسیار خوبی از این نوع جنگ است که در آن مسئله بر سر انتخاب نام خیابان‏ها، مجسمه شاکا Shaka و دینیزولو Dinizulu ، مجسمه پیشنهادی کارگران هندی، و یک کار هنری متشکل از سه فیل است. یکی دیگر از این نوع جنگ‏ها بر سر تاریخ نزاع بر سر استفاده از واژگانی چون خاطره در برابر تاریخ، میراث در برابر تاریخ، تاریخ وطن پرستانه، بزرگداشت یا نابزرگداشت حوادث گذشته، تاریخ رسمی تجاری در برابر تاریخ دانشگاهی، قوانین حقیقت، هویت‏های ملی و تاریخ، قضات درباره تاریخ، محتوای کتاب‏های تاریخی، نمودهای عمومی تاریخ، مختصرسازی تاریخ در مراکز آموزشی، آرشیوها، تاریخ‏های کوچک شمرده شده، جنسیت، و تکذیب تاریخی و تفسیر دوباره است؛ این‏ها تنها تعدادی از مسائلی است که ما با آنها درگیر هستیم. ما در این همایش از همه پیشنهادات برای پنل‏ها (سه سخنران و مقاله‏ها) و مقاله‌های منفرد در مورد «جنگ تاریخ‏ها»ی آفریقای جنوبی، گذشته و حال استقبال می‌کنیم.

2. «جنگ‏ها در تاریخ»
در سال 2014 ما برنامه‏ای برای یادبود صدمین سالگرد چندین جنگ  مهم را در تاریخ آفریقای جنوبی برگزار خواهیم کرد. این جنگ‏ها شامل جنگ جهانی اول، شورش سال 1914، تظاهرات بر ضد قانون مالکیت زمین توسط بومیان (Native Land Act)، پایان  مبارزات ساتیاگراها Satyagraha و اقدام نظامی جان  اسموتس Jan Smuts بر ضد اعتصاب کنندگان خط آهن و فدراسیون تجاری آفریقای جنوبی هستند. ما از پنل‌های سه نفره و مقاله‌های انفرادی در مورد این رویدادها استقبال می‌کنیم.

3. «دیگر تاریخ‏ها درباره آفریقای جنوبی»
محورهای این همایش عمداً جزئی در نظر گرفته شده‌اند و لزوماً شامل همه اتفاقات مورد نظر در مطالعات تاریخی درباره آفریقای جنوبی نمی شود. اما با توجه به این که همایش‌ها بهترین مکان برای ملاقات، ارتباط و به اشتراک گذاری یافته‌های محققان است ما از تحقیقاتی که در مورد دیگر تاریخ‏ها درباره آفریقای جنوبی باشد در پنل‌های سه نفره و یا مقالات انفرادی استقبال می‌کنیم.

مورخان جوان: مطابق روال سال‏های گذشته در انجمن تاریخ آفریقای جنوبیHASA و همچنین همسو را رویکرد سازمان خواهر ما یعنی جامعه تاریخ آفریقای جنوبی (SAHS: The Southern African Historical Society )، در این همایش پرورش تاریخ نگاران جوان به شدت مورد تأکید قرار گرفته است.

چکیده مقالات نباید از 300 کلمه بیشتر باشد و باید به انگلیسی یا زبان بومی آفریقایی نگاشته شده باشد. همه ارسال‏ها باید به نشانی الکترونیک یوهان واسرمن Johan Wassermann به نشانی wassermannj@ukzn.ac.za تا 30 مارس2014  انجام شود. پیشنهاد مقالات انفرادی و پنل مورد استقبال ماست. لطفاً نام کامل، عنوان، تابعیت، شماره تماس و نشانی الکترونیک خود را در همه ارسال‏ها قید کنید. پیشنهادات پنل باید شامل چکیده مقاله و مشخصات تماس برای همه شرکت‏کنندگان باشد. شرکت‏کنندگان به عنوان مجریان پنل عمل خواهند کرد.

لطفا تاریخ‌های زیر را در نظر داشته باشید:
مهلت ارسال چکیده مقالات: 30 مارس 2014
آگاهی از پذیرش چکیده‏ها: 15 آوریل 2014
تاریخ نهایی ثبت نام در همایش: 30 آوریل 2014

برای کسب اطلاعات بیشتر و هر گونه سوال در مورد همایش و نحوه ثبت نام با یوهان واسرمن مکاتبه کنید.

ترجمه: عباس حاجی‏هاشمی

منبع: archivalplatform


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.