هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 130    |    13 شهريور 1392

   


 



پانوس لندن پس از 26 سال تعطیل‏ می‏شود

صفحه نخست شماره 130

پانوس Panos لندن، مکانی برای برنامه بین‏المللی فعالیت‏های مربوط به جمع‏آوری شهادت‏های شفاهی، پس از 26 سال فعالیت در زمینه ارتباطات برای توسعه در اقصی نقاط جهان، در شرف تعطیلی است.

شبکه بین‏المللی موسسأت پانوس (آفریقای جنوبی، آفریقای شرقی، آسیا، کارائیب و اروپا) به کار خود در جهت تقویت و رساندن صدای فقرا و محرومین جهان ادامه خواهند داد.

اولیویا بنت Olivia Bennett، موسس برنامه شهادت شفاهی و سیوبان وارینگتون Siobhan Warrington، مشاور فعلی شرکت‏هایی که در پانوس لندن مشغول به کار هستند، فعالیت 20 ساله طرح‏های بین المللی شهادت شفاهی را گزارش‏ می‏دهند:

«برنامه شهادت شفاهی Oral Testimony Programme در تاریخ بیست ساله‏اش، با سازمان‏های مربوطه در 37 کشور، بیش از 50 طرح مختلف را انجام داده است. این برنامه از ثبت و ضبط 1300 شهادت به زبان‏های محلی و ملی، در مقیاس محلی، کشوری و بین‏المللی به ‏زبان‏های مصاحبه‏شونده و همین طور زبان‏های انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی، پشتیبانی نموده ‏است.
«ایده این کار به حضور اولیویا بنت در طرح تاریخ شفاهی ساحل Sahel Oral History Project که در آن زمان مسئول انتشارات پانوس و مشغول چاپ «در کناره بیابان‏ها: تاریخ شفاهی از ساحل At the Deserts Edge: Oral Histories From the Sahel » بود، باز‏ می‏گردد.

مرحله بعدی در شکل گیری اصول و تبیین چهارچوب جهت ادامه کار جمع‏آوری شهادت‏های شفاهی پانوس لندن با راه اندازی «شنیدن برای تغییر: شهادت شفاهی در توسعه» شکل گرفت که در آن اثر مورخ شفاهی پائول تامپسون Paul Thompson ‏و متخصص بین المللی توسعه هوگو اسلیم Hugo Slim به بررسی ارزش‏ها و ظرفیت به کارگیری تاریخ شفاهی در زمینه توسعه بین‏المللی ‏پرداختند.

این اثر منتشره سال 1993 که هم چنان به عنوان لیست منبع برای بسیاری از دوره‏های توسعه بین‏الملل شناخته‏ می‏شود راه را برای اولین طرح شهادت شفاهی بین‏المللی پانوس لندن هموار نمود. موضوع درباره زن و جنگ بود و 15 سازمان همکار در 12 کشور بیش از 200 شهادت را تهیه نمودند که از طریق چاپ آثارمکتوب رادیویی و جلسات عمومی با یکدیگر در ارتباط بودند. محصول بین المللی آن شامل یک درام مستند رادیویی و کتابی به نام ‏سلاح‏هایی برای جنگ، سلاح‏هایی برای محافظت: زنان در باره نزاع سخن‏ می‏گویند (1993) Arms to Fight, Arms to Protect: Women Speak Out About Conflict (1993). ، بود. طرح بین‏المللی دیگر، منجر به برپایی آرشیو آنلاین در سال 2000 و هم چنین برگزاری مجموعه فعالیت‏هایی مرتبط و تولیداتی در سطح ملی و بین المللی گردید. طرح سوم چند ملیتی بعدی نیز به تاثیرات اجتماعی و فرهنگی مناطق مسکونی ایجاد شده در طرح‏های توسعه پرداخت. و همچنین فعالیت‏های سازمان‏های ملی و آرشیو جامع که شالوده کتاب تازه منتشرشده «آواره: هزینه انسانی سکونت مجدد و توسعه» (Displaced: The Human Cost of Resettlement and Development) در مجموعه آثار تاریخ شفاهی پالگریف مک میلان Palgrave Macmillan را تشکیل داد.

همانند این طرح‏ها، پانوس لندن از تعداد زیادی از سازمان‏های همکار در سراسر جهان جهت ضبط و تقویت صداهای کسانی که ‏به نحوی از انحاء در ارتباط با مسائل وابسته توسعه نظیر تغییر محیطی، فقر و HIV و AIDS با تاکید مستمر بر تاثیرات قابل توجه و نامحسوس ، حمایت نموده است که این شهادت‏های شخصی‏ می‏تواند تا حد قانع‏کننده‏ای از ابهامات کاسته و کمک حال آنها باشد. اطلاعات در باره طرح‏ها و نسخه اصلاح شده شهادت‏ها در آدرس http://panos.org.uk/oral-testimonies/ موجود است. این برنامه، هم چنین شهادت‏های شفاهی را با امکانات دیگری چون سینما، عکاسی و ویدئو ادغام نموده تا از این گذر بتواند از پیشرفت‏های صورت گرفته در انواع ‏فناوری و رسانه‏ها از زمان آغاز این برنامه بهره ببرد.

این برنامه به دیگر سازمان‏ها نظیر نمایندگی‏های سازمان ملل که مایل به استفاده از روش شناسی آن هستند مشاوره داده و از آنها پشتیبانی‏ می‏کند (برای شهادت‏های موجود درمورد آوارگی داخلی و فقر روستایی، ببینید: www.idpvoices.org و ‏www.ifad.org/rpr2011/testimonials/index.htm).

به دنبال تعطیلی پانوس لندن، سیوبان وارینگتون یک سازمان جدید غیرانتفاعی تاسیس خواهد کرد تا کار شهادت‏های شفاهی را ادامه داده و به ویژه برای تریبون آنلاین جهت اطمینان خاطر از اینکه شهادت‏ها و منابع آموزشی مربوطه تولیدی این برنامه به راحتی در دسترس همگان قرار گیرند، کمک مالی جمع خواهد کرد. برای کسب خبر از این شرکت و کارهای بعدی آن لطفاً با سیوبان به نشانی siobhanwarrington@gmail.com تماس حاصل کنید.

سایت اینترنتی پانوس لندن به عنوان یک آرشیو قابل دسترس به کار خود ادامه خواهد داد و بنابراین تمام منابع موجود آنلاین برای همگان در آدرس ‏www.panos.org.uk وجود دارد.

سیوبان وارینگتون دبیر بولتن خبری International Work است که به تمام کسانی به ایمیل siobhanwarrington@gmail.com مطلب بفرستند خوش آمد می گوید.

ترجمه: علی محمد آزاده

 

منبع:
این مقاله به عنوان سرمقاله نشریه تاریخ شفاهی انگلستان در شماره بهار 2013 این نشریه منتشر شده است:


ORAL HISTORY Spring 2013, Pages: 31-32



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.