هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 9    |    22 دي 1389

   


 

گزارش میزگرد «نقش تاریخ شفاهی در توسعه تاریخ اجتماعی»


خودکشی دیگری در خانواده پهلوی


حقایق و آمار جنگ در نظام‌ رسانه‌ای ما سانسور می‌شود


دعوت به "دنياي جاويد"، حقيقتي براي هميشه


مادر تمام نبردها: طرح استراتژیک صدام حسین برای جنگ خلیج فارس


دومین مصاحبه تاریخ شفاهی مجلس انجام شد


فرقة دموكرات آذربايجان از زبان ابراهيم ناصحي


ارسال 46 مقاله به همایش «ایران و استعمار انگلیس» تا کنون


«ايران و لهستان، برگ‌هايي از تاريخ روابط ايراني‌ها و لهستاني‌ها»


تاریخ شفاهی جنگ و مسئله قومیت ها در ایران


شهید محلاتی، نمونه اي بارز از نقش روحانيت در دفاع مقدس...


توجهی دوباره به خبر نهمین کنفرانس تاریخ علوم اجتماعی اروپا (EESHC)


«تاريخ و روايت»


تاريخ شفاهي جنگ عراق عليه ايران-5 (راوي و روايت)


حرکت از متن به تئوری


خاطره در خاطره


تاریخ شفاهی شهید شاه آبادی - 1 (تمام کارهایش با حقیقت و ایمان توأم بود)


لایه های متون تاریخ شفاهی


خاطرات تولد یک داستان


نكاتي درباره‌ي زندگي و آثار و شيوه‌ي تاريخ‌نگاري استاد صدرالدين عيني نويسنده‌ي نامدار تاجيك


 



«تاريخ و روايت»

صفحه نخست شماره 9

«تاريخ و روايت» نوشته جفري رابرتز با ترجمه جلال فرزانه دهكردي به كوشش دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شد. اين كتاب به مباحث روايت ‌شناسانه در حوزه تحليل تاريخ مي‌پردازد و افق‌هاي تازه‌اي را در تحليل تاريخ ترسيم مي‌كند كه مي‌تواند در مطالعات انتقادي به كار گرفته شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، ‌كتاب «تاريخ و روايت»، گزيده‌اي كامل از نظريه‌هاي تاريخ و روايت است و جفري رابرتز سعي كرده است در آن، نظريه‌هاي انديشه‌ورزاني را كه به نوعي در حوزه هرمنوتيك تاريخ و نظريه‌هاي تاريخ و روايت كار كرده‌اند، به گونه‌اي انتخاب كند تا شايد به كار آناني بيايد كه به دنبال نگاه انتقادي به فلسفه تاريخ‌اند.

اين كتاب ترجمه هفت مقاله از كتاب «رساله تاريخ» نوشته بابك احمدي است كه به بررسي سير انديشه تاريخ پرداخته است تا هنگام تحقيق محققان، فلسفه تاريخ مستقيما مورد استفاده پژوهشگران تاريخ قرار گيرد.

روايت و تاريخ: توضيح و شناخت، متن تاريخي به مثابه فرآورده‌هاي ادبي، روايت و فهم تاريخي، طرح‌اندازي تاريخي و مسأله حقيقت، شش نهاده درباره «فلسفه روايت باور تاريخ»، رويات و شناخت تاريخي؛ مسخص كردن تكليف داستان، ساختار روايت و از تاريخ روايت تا تاريخ مسأله محور از جمله فصل‌هاي مختلف اين كتاب تاريخي است.

در مقدمه اين كتاب تاريخي آمده است: درباره هموندي تاريخ و روايت بسيار گفته نشده. در واقع نكته اصلي اين است كه تاريخ، همه خوان است؛ يعني اينكه همگان با شناختي نسبي از وضعيت زيستي‌شان، مي‌توانند كتب تاريخي را ورق بزنند و آنگاه به خيال خود، با پيگيري داستان، يا به گفته ادبي و تكنيكي‌تر با روايت از آنچه بر آدميان گذشته يا آدميان بر خود گذرانده‌اند آشنا شوند.

اما آيا هر آنچه به نام تاريخ، روايت مي‌شوند تاريخ است؟ مثلا آثار و نه ترجمه‌هاي، بسيار خوانده شده ذبيح‌الله منصوري واقعا تاريخ را روايت مي‌كنند يا حاصل ذهن خلاق و خيال‌پرداز اويند؟ اين رشته سر دراز دارد، اما نكته اين است كه مردمان، تاريخ خود را نه در كتاب‌هاي تاريخ، كه در ناخودآگاه جمعي خويش مرور مي‌كنند.

حاصل كودتاي آمريكايي‌ها در ايران و فروپاشي دولت مصدق را ايرانيان سينه به سينه نقل مي‌كنند و بي‌شك، بي آنكه از جزئيات مطلب آگاه باشند، در تصميم‌گيري‌هاي امروزي‌شان در روابط بين‌الملل تأثيري ژرف مي‌گذارد.

نمايشنامه ايرانيان نيز همين مسأله را عنوان مي‌كند. آيسخوليوس، نويسنده يوناني نمايشنامه، با تمام قدرت خويش سعي مي‌كند جنگ ايران و يونان را آن‌چنان بنماياند كه گويي شكست ايرانيان، چنان جبران ناپذير است كه ايراني، ديگر از خاك سر بر نخواهد آورد. پس هر كسي از ظن خود يار تاريخ گشته و تاريخ را آن گونه كه خواسته روايت كرده است. اينجاست كه ارتباط ميان تاريخ و روايت آغاز مي‌شود.

«تاريخ و روايت» نوشته جفري رابرتز با ترجمه جلال فرزانه دهكردي در 220 صفحه با شمارگان 1000 نسخه و بهاي 4 هزار تومان به كوشش دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شد.

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.