هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 129    |    6 شهريور 1392

   


 

حمزه‌زاده: جاده جنگ، یک دوره تاریخی را به خوبی شرح می‌دهد


جاده جنگ؛ در بوته نقد تاریخی


خاطرات سیاسی قوام‌السلطنه


آیت‌الله بروجردی، پهلوی‌ها و غربی‌ها


نقد کتاب جدید دکتر یرواند آبراهامیان


بازخوانی سیاست‌های متاثر از انقلاب اسلامی در «بهشتی از زبان بهشتی»


آرشیوهای روسیه اطلاعات باارزشی درباره تاریخ ایران دارند


تاریخ نویسی جز با تکیه بر آگاهی ملی امکان پذیر نیست-6


نخست وزیرِ پیژامه پوش -2


ثبت و ضبط تاریخ مینوت در داکوتای شمالی


بنیانگذار طرح تاریخ شفاهیِ دانشگاه ویرجینیا، جیمز استرلینگ یانگ درگذشت


 



بنیانگذار طرح تاریخ شفاهیِ دانشگاه ویرجینیا، جیمز استرلینگ یانگ درگذشت

صفحه نخست شماره 129

جیمز استرلینگ یانگ(James Sterling Young) که یگانه طرح تاریخ شفاهی آمریکا را با هدف تمرکز بر رؤسای جمهور آمریکا در مؤسسة تحقیقاتی میلرسِنتر Miller Center ِدانشگاه ویرجینیا بنیاد نهاد، در سن هشتادوپنج‌سالگی چشم از جهان فرو بست.

روز سه‌شنبه گذشته مؤسسة تحقیقاتی میلرسِنتر اعلام کرد که آقای یانگ روز پنج‌شنبه پیش از آن در خانه‌اش واقع در شهرستان اَلبمارل Albemarle درگذشته است.


یانگ در مؤسسة تحقیقاتی میلرسِنتر، تاریخ شفاهی رؤسای جمهور امریکا، جیمی کارتر(Jimmy Carter)، رونالد ریگان(Ronald Reagan)، جُرج اچ.دابلیو. بوش(George H.W. Bush)، بیل کلینتون(Bill Clinton) و سناتور پیشین، ادوارد کندی(Edward Kennedy) را هدایت کرد. کندی مبنای خاطرات خود، «قطب‌نمای واقعی“True Compass”»، را بر اساس ده‌ها مصاحبه با یانگ قرار داد.


مدیر فعلی طرح تاریخ شفاهی ریاست جمهوری، راسل رایلی(Russell Riley) در بیانیه‌ای گفت، یانگ بیش از چهارصد جلسه تاریخ شفاهی را برای طرح‌های مختلف مؤسسة تحقیقاتی میلرسِنتر ثبت کرد.
یانگ پس از ترک ارتش ایالات متحده، مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه پرینستون و در سال ۱۹۶۴، دکترای خود را از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد و تا سال ۱۹۷۸ در مقام استادی دانشکده و سپس مقام مدیریت باقی ماند. در همین زمان به‌عنوان مدیر طرح تاریخ شفاهی به مؤسسة تحقیقاتی میلرسِنتر دانشگاه ویرجینیا آمد که به‌تازگی تأسیس شده بود. وی دوره‌های ریاست‌جمهوری آمریکا را تدریس ‌کرد و طرح تاریخ شفاهی را بنیان نهاد.


جایزة بَنکرافت (Bancroft Prize)(1) دانشگاه کلمبیا را به کتاب یانگ، «جامعة واشنگتن،1۸۰۰-۱۸۲۸»، “The Washington Community, 1800-1828” اهدا کردند.


خانم کریستی شانتز(Kristy Schantz)، سخنگوی مؤسسة تحقیقاتی میلرسِنتر گفت، هیچ مراسم یادبودی را برنامه‌ریزی نکردند. آقای یانگ را در قبرستانی خانوادگی در نیویورک به خاک خواهند ‌سپارد.



پانویس:
1-  جایزة ویژة هیأت امنای دانشگاه کلمبیا برای کتاب‌هایی با مضمون دیپلماسی و تاریخ کشور امریکا. مترجم.

ترجمه: زهرا حسینیان

منبع: dailyprogress


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.