هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 127    |    23 مرداد 1392

   


 



خاطرات محلة ایست‌پارک‌پِلِیْس: آغاز یک طرح تاریخ شفاهی

صفحه نخست شماره 127

شهر مِیْسنMASON CITY -طرح تاریخ شفاهیِ محلة ایست‌پارک‌پِلِیْس که واقعة سیلِ سال ۲۰۰۸ تأثیری بسزا بر آن داشت، اطلاعات فراوانی را فراهم خواهد آورد.

تریشیا سَندال(Tricia Sandahl)، برنامه‌ریز شهری گفت زمانی‌که همة چهل‌ویک ملک خریده‌شده با سهام مشارکت جابه‌جا یا تخریب شوند، «بیشتر محله از دست خواهد رفت.»

 

محلة ایست‌پارک‌پِلِیْس، واقع در شمال بوستان ایست و غرب مرکز آبزیان شهر مِیْسن، در میان خیابان کارولینای شمالی، خیابان نهم شمال‌شرقی، مرکز تیرة آبزیان شهر مِیْسن و رودخانة وینه‌باگو Winnebago  محصور شده است.

سَندال گفت: «منطقة تاریخی بزرگی است. محله‌ای جالب و منحصربه‌فرد که ترکیبی از پیشینه‌های قومی، سطوح درآمد مختلف، حرفه‌های متنوع و معماری گوناگون خانه‌هاست.»

بسیاری از ساکنان سال‌هاست در این محله زندگی می‌کنند.

قدمت خانه‌ها از سال ۱۹۱۰ تا دهة ۱۹۵۰ است.

بسیاری از خانه‌های محلة ایست‌پارک‌پِلِیْس East Park Place به‌زودی تخریب می‌شوند. (عکس از: اِری‌یَن شوسلر(Arian Schuessler) / مجلة گِلُب Globe

 

سَندال گفت، نمای بیرونی بیشتر خانه‌های محلة ایست‌پارک‌پِلِیْس تغییر درخورتوجهی نکرده است.

سَندال گفت، گرچه بعضی از خانه‌ها را با کمک‌های مالیِ ادارة مدیریت حوادث غیرمترقبة فدرال خریدند، بیشتر خانه‌های این محله را با کمک‌های مالیِ انجمن توسعة بلوک گرانت (CDBG: Community Development Block Grant)  کشور خریده‏اند.

طرح روایی معماری از طریق انجمن توسعة بلوک گرانت، بخش توسعة اقتصادی ایالت آیووا تأمین می‌شود. سَندال گفت، بودجه به‌طور خودکار در دسترس هجده خانة تاریخی شهر قرار دارد که با سهام مشارکت خریداری شدند، زیرا هنگامی‌که خانه‌ای تاریخی از دست می‌رود، مقامات شهر باید برای جبران ازدست‌دادن آن کاری انجام دهند.

«دلارهای CDBG شما را ملزم می‌کند دلارهای معینی را برای هر ملک اختصاص بدهی تا ضایعة ازدست‌دادنِ ملکی تاریخی جبران شود.»
اما مقامات شهر می‌خواستند فراتر از آن بروند. تریشیا سَندال Tricia Sandahl


سَندال گفت: «می‌خواستیم کاری کنیم که برای جامعه سودمندتر باشد.

نمی‌خواستیم تاریخ شفاهی را محدود به خانه‌هایی کنیم که فقط با بودجة CDBG به‌دست آمدند.»

بنابراین مقامات شهر درخواست خود را اعلام کردند و از سوی طرح CDBG، مبلغ ۹۳۰۰۰ دلار دریافت کردند.

شرکت مشاورانِ مینیاپولیس آکای AKAY Consulting of Minneapolis در تلاش‌اند تا از طریق روایت‌ معماری و مصاحبه‌های شفاهی با ساکنان فعلی و ساکنان پیشین و کسانی‌که محله را به‌خوبی می‌شناسند، تاریخ اجتماعی محله را حفظ و حراست کنند.



خانم اَلکسا مک‌دووِل (Alexa McDowel)، مورخ معماری و صاحب شرکت مشاوران  آکایگفت، اتمام ثبت  تاریخی بخش بزرگی از باقی‌ماندة فرایند خریدن سهام مشارکت است. اَلکسا مک‌دووِلAlexa McDowell

او گفت: «بسیاری از بررسی‌های محلی را انجام داده‌ام، اما آن‌ها فقط بررسی‌های عادی معماری هستند. این طرح به سبب اینکه جزء اصلی آن گردآوری تاریخچه و خاطرات محله از طریق تاریخ شفاهی است، منحصربه‌فرد است.»

این طرح شامل بررسی محله، به‌علاوة دورنماها و خانه‌ها و گاراژها می‌شود. همچنین عکسبرداری از نمای داخلی خانه‌ها و پلان‌‌ها را دربرمی‌گیرد.

روز ۲۲ ژوئن، در کارگاهی عمومی، ساکنان محله دربارة فرایند این طرح بیشتر آگاه شدند و برای مصاحبه ثبت‌نام کردند و عکس‌هایی را به اشترک گذاشتند.

مصاحبه‌ها در ماه اوت، سپتامبر و اکتبر ادامه خواهند داشت. مک‌دووِل امیدوار است با ۴۰ یا ۵۰ نفر مصاحبه کند.

او گفت: «مصاحبه‌ها فوق‌العاده بوده‌اند. با والدین و فرزندان‌شان که اکنون در دهة پنجاه‌سالگی خود هستند، صحبت کرده‌ایم. سخنان تمام افرادی که با آن‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم آشکارا حاکی از ویژه‌بودن این محله است.»

ساکنان به موقعیت محله استناد می‌کنند، زیرا آن‌جا را برای آن‌ها ویژه می‌سازد.

«افرادی که در این محله بزرگ شدند دربارة آزادی‌ای که داشتند، نزدیکی به رودخانه و بوستان ایست و مرکز شهر، امنیت، همسایه‌های مهربان و نیز دسترسی به فضای آزاد صحبت کردند. اما گذشته از همة این‏ها، وجود درختان و زیبایی و دسترس‌پذیری محله حائز اهمیت بودند. طبیعت و محیط دلایل مهمی بودند که چرا آن‌جا را انتخاب کردند و چرا آن‌جا ماندند.»

بررسی در ماه می آغاز ‌شد، با خانه‌هایی که براساس برنامه‌ریزی قرار بود جابه‌جا یا تخریب ‌شوند و با ساکنانی ادامه یافت که خانه‌هایشان درگیر سیل نشده بود.
مک‌دووِل گفت: «در ماه ژوئن، واقعاً بر مصاحبه‌ها متمرکز ‌شدیم. از خانه‌ها و پلان‌ها عکس گرفتیم و نام افرادی را که صحبت کردند، به‌دست آوردیم.»

در ماه ژوئیه، آن‌ها اجزاء معماری طرح، از جمله گردآوری اطلاعات دربارة معماران و پیمانکاران مختلف، روند طراحی، مصالح مورد استفاده و سبک‌های معماری را تکمیل کردند.

بررسی تا انتهای تابستان به پایان خواهد رسید. پس از پایان بررسی، مقامات شهر می‌توانند با جابه‌جایی خانه‌های باقیمانده از خرید سهام مشارکت پیش بروند.

محصول نهایی دی‌وی‌دیِ ویرایش‌شده‌ای شامل مصاحبه‌های تصویری و متنی روایی است که طرح را به طور خلاصه بیان می‌کند. عکس‌های تاریخی و دیگر اسناد مهم نیز داستان محله را شرح می‌دهند.
مک‌دووِل گفت نسخه‌هایی از دی‌وی‌دی را در شهر و در بایگانی پی.لومیسِ کتابخانة عمومی شهر مِیْسن و انجمن تاریخی استان توزیع خواهند کرد.

مهلت طرح تا اکتبر سال ۲۰۱۴ است.

کریستین بیونر (KRISTIN BUEHNER)
ترجمه: زهرا حسینیان

منبع: globegazette


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.