هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 125    |    9 مرداد 1392

   


 



ماجرای مشارکت رهبر انقلاب در صفحه بندی یک شماره روزنامه اطلاعات

صفحه نخست شماره 125

حجت الاسلام دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به نقل خاطره ای از بازدید سرزده مقام معظم رهبری در دوران ریاست جمهوریشان از این روزنامه و مشارکت ایشان در صفحه بندی یک شماره روزنامه اطلاعات پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاح موزه ملی مطبوعات ایران غروب روز چهارشنبه 2 مرداد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معاون مطبوعاتی وی و جمعی از اهالی رسانه در محل تازه تاسیس این موزه واقع در بقعه موسوم به سر قبر آقا برگزار شد.

در این برنامه حجت الاسلام سیدمحمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات با نقل خاطره ای از مرحوم فخرالدین حجازی روزنامه نگار سابق این روزنامه گفت: یک بار مرحوم حجازی با یکی از پراشکال‌ترین نمایندگان مجلس شورای ملی مزاحی کرده بود و به او گفته بود من می ترسم بعد از رحلت شما، آیندگان ندانند در مجلس شورای ملی چه گذشته است لذا پیشنهاد می دهم تصویری بزرگ از شما در مجلس نصب کنند.

دعایی در ادامه با اشاره به اینکه برخی به او لقب پیشکسوت مطبوعات می دهند با مزاح گفت: پیشنهاد می دهم که اگر بودجه ای باشد تصویری هم از من بسازید و در موزه ملی مطبوعات بگذارید.

نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات در خاطره ای به بازدید سرزده رهبر انقلاب از روزنامه اطلاعات در دوران ریاست جمهوری ایشان پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری پس از پیروزی انقلاب و زمانی که رئیس جمهور بودند، یک بار تصمیم گرفتند در سالروز اعتصاب سراسر مطبوعات قبل از انقلاب، از روزنامه و موسسه اطلاعات یک بازدید سرزده داشته باشند و به تیم حفاظتی شان گفته بودند ما فردا 9 صبح برنامه بازدید روزنامه اطلاعات را داریم.

وی ادامه داد: تیم حفاظتی به آقا گفته بود که اجازه بدهید حداقل به یک نفر در روزنامه اطلاعات، اطلاع بدهیم که ایشان گفته بودند که اگر این کار را بکنید همان یک نفر بقیه را هم خبر می کند و این بازدید دیگر سرزده نمی شود با این حال تصمیم گرفتند که به ما اطلاع بدهند.

دعایی ادامه داد: صبح آن روز حوالی ساعت 5 بود که تلفن خانه ما به صدا در آمد من تلفن را برداشتم و کسی پشت خط گفت از ریاست جمهوری می خواهند با شما صبحت کنند او گوشی را نگه داشت و ارتباط وصل شد به منشی دفتر رئیس جمهور و او هم به من گفت: رئیس جمهور تلفنی می خواهد با شما صحبت کند.

مدیرمسئول روزنامه اطلاعات در ادامه نقل این خاطره یادآور شد و گفت: مقام معظم رهبری با بنده صحبت کردند و گفتند من امروز می خواهم از روزنامه اطلاعات دیدن کنم قبل از آن، تو بیا اینجا، من هم رفتم محضرشان و آنجا صحبتهایی کردم در هر حال برنامه بازدید چیده شد. محل استقرار ما طبقه چهارم روزنامه اطلاعات بود ولی آن روز احتیاط کردم و به مسئول آسانسور گفتم که امروز آقا می آیند اینجا و تا وقتی ایشان هستند کسی از آسانسور رفت و آمد نکند.

دعایی ادامه داد: آقا یکسره رفتند سر میز تیتر. جلالی رفیعی، احمد شیرزاد و مرحوم دریایی اعضای شورای تیتر بودند آقا نشستند کنار آنها و در صفحه بندی آن روز روزنامه اطلاعات سهیم بودند و نظراتشان را با اعضای شورای تیتر رد و بدل می کردند. بازدید ایشان از موسسه یک ساعت و نیم به طول انجامید تصادفا ما در همان ایام یک دستگاه حروفچینی وارد کرده بودیم که ایشان آن را افتتاح کردند بعد هم یک سخنرانی کردند.

مدیرمسئول روزنامه اطلاعات همچنین به نقل مزاح خود با مقام معظم رهبری در بازدیدشان از موسسه اطلاعات پرداخت و گفت: ایشان وقتی رفتند سر قسمت صفحه بندی، دیدند که بچه ها مشغول جابجا کردن و حک و اصلاحات عکس و صفحه اطلاعات بودند که عکس آقای جزایری امام جمعه اهواز بود من به شوخی به آقا گفتم اینها (حروفچینها و صفحه بندی) روزنامه اطلاعات که بودند و چه شدند؛ قبل از انقلاب تصاویر بانوان و دوشیزگان خوش سیما را صفحه بندی می کردند و الان عکس آقایان ریش و پشم دار!

وی در عین حال به بازدید محمدرضا شاه پهلوی از موسسه مطبوعش (روزنامه اطلاعات) پرداخت و گفت: برای این بازدید از یک ماه قبل برنامه ریزی کرده بودند و از یک هفته قبل از بازدید هم هر عنصر مشکوکی که کارگزینی تشخیص داده بود، فرستاده بودند مرخصی. شرایط آن بازدید کاملا امنیتی بود و ساواک در روز بازدید کل روزنامه را در کنترل خودش داشت. همکاران سابق ما که این بازدید را با آن بازدید مقایسه می کنند به تفاوتهای میان این شخصیت ها پی می برند.

در مراسم افتتاح موزه ملی مطبوعات همچنین پدرام پاک آئین مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد نیز در سخنانی با اشاره به مراحل تجهیز و راه اندازی موزه ملی مطبوعات گفت: اسناد ارزشمندی که امروز در این موزه جمع آوری شده از جاهای مختلفی مانند سازمان کتابخانه ملی، ایران کتابخانه مجلس، کتابخانه آستان قدس رضوی، موزه ملی، موسسه اطلاعات و کیهان جمع آوری شده است.

وی هدف از راه اندازی موزه مطبوعات را ایجاد زمینه ای برای تحقیق درباره تاریخ مطبوعات ایران اعلام کرد و افزود: یکی از دلایل کم و ناچیز بودن ارجاعات به مطبوعات در آثار محققان، دشواری دسترسی به اسناد مربوط به آن است که امیدواریم با راه اندازی موزه ملی مطبوعات این زمینه فراهم شده باشد.

منبع: خبرگزاری مهر


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.