هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 122    |    19 تير 1392

   


 

تقابل اسناد و خاطرات در قیام مسجد گوهرشاد


مرگ فوزیه، اولین همسر محمدرضا پهلوی


خاطره و بازنمایی در اروپای معاصر


قدرت و دمکراسی: آرای بیشمار تاریخ شفاهی


نکاتی درباره بایگانی تاریخچه خانواده، قسمت اول


چرا حکم صادره به نفع تاریخ شفاهی کالج بوستون، پیروزی نیست؟


«کالک‌های خاکی» پاسخ‌گوی نسل امروز است


گفتگوی منتشر نشده با محمود عباديان: سرم به سنگ خورد


همه شخصيت‎هاي "خونبارش" واقعي بودند


ماجرای چاپ اثری از فصیح با کاغذ باطله‌های روزنامه اطلاعات که 16 هزار تیراژ خورد


 



«کالک‌های خاکی» پاسخ‌گوی نسل امروز است

صفحه نخست شماره 122

سردار حسین یکتا، فرمانده قرارگاه خاتم الاوصیا (ص) در مراسم رونمایی از کتاب «کالک‌های خاکی» این اثر را پاسخ‌گوی نسل امروز عنوان کرد و گفت: نیاز امروز جوانان کشور آشنایی با سبک زندگی شهداست و ادبیات پایداری و دفاع‌مقدس این ظرفیت را دارد تا با بهره‌گیری از خاطرات، اخلاص و ساده زیستی زندگی شهدا را به نسل امروز منتقل کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم رونمایی از کتاب «کالک‌های خاکی» با موضوع خاطرات سردار سرلشکر محمد علی (عزیز) جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با حضور راوی اثر، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی خاموشی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدحسین صفار هرندی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاور فرمانده سپاه و محسن مومنی شریف، رییس حوزه هنری، عصر دوشنبه 17 تیر ماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

این مراسم با سخنرانی حجت الاسلام‌والمسلمین مهدی خاموشی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی آغاز شد. وی انقلاب اسلامی را پدیده عصر حاضر جهان بشری عنوان کرد و گفت: برخی افراد فکر می‌کنند انقلاب اسلامی ایران بر اساس روند سیاسی شکل گرفت اما به اعتقاد من این پدیده حاصل ایمان و اعتقاد به پروردگار است.

خاموشی در ادامه به مرور کتاب «کالک‌های خاکی» اشاره کرد و گفت: این اثر نشان می‌دهد که چگونه یک فرد از میان مردم بر می‌خیزد و به انقلاب و جریان هشت سال دفاع‌مقدس می‌پیوندد. نقل خاطرات دفاع‌مقدس زاویه دید افراد را به این دوران نشان می‌دهد و مروارید‌های دفاع مقدس است.

وی در ادامه این کتاب را فقط روایت خاطرات سردار جعفری ندانست و افزود: این اثر نقشه راه است و نشان می‌دهد که بسیج و سپاه چگونه از میان مردم شکل گرفتند. در واقع کسانی که به جبهه رفتند مخاطب امام خمینی(ره) بودند و این راه توسط خداوند به آن‌ها نشان داده شد و اگر شما هم برای خدا کار کنید خداوند شما را یاری خواهد کرد. این کتاب به عنوان نقشه راه برای آیندگان مفید خواهد بود.

سردار حسین یکتا، یکی از فرماندهان حوزه جنگ نرم و فرمانده قرارگاه خاتم‌الاوصیا (ص) هم در ادامه این مراسم کتاب‌های حوزه دفاع مقدس را تاثیر‌گذار خواند و گفت: گاهی یک تیتر و یک سطر از خاطرات شهدا زندگی فردی را تغییر می‌دهد. این نشان از فتح‌الفتوح شهدا دارد که می‌توان برای آن روایت فتح و حوزه هنری دیگری ایجاد کرد.

یکتا ادامه داد: کتاب «کالک‌های خاکی» به نیاز جوان امروز پاسخ می‌دهد و هر چه جلوتر می‌رویم این نیاز بیشتر احساس می‌شود.

وی در ادامه با نقل خاطراتی از سفرهای خود به خارج از کشور گفت: سرکنسول ایران در آلمان می‌گفت در همین ایام قبل از انتخابات وقتی با چند تن از سرمایه داران ایرانی مقیم آلمان درباره مسایل سیاسی صحبت می‌کردم آن‌ها به هیچ شکل قانع نمی‌شدند و حاضر به همکاری نبودند اما زمانی که از جنگ و برادر شهیدم خاطراتی را نقل کردم برخی از آن‌ها منقلب شدند و به نتیجه رسیدم که آن‌‌ها جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را نمی‌شناسند.

یکتا افزود: صحبت از شهدا در نسل امروز بسیار تاثیر دارد. دوستانم نقل کردند که در جنوب لبنان و در لحظه‌های حساس نبرد، رزمندگان کتاب «خاک‌های نرم کوشک» را می‌خواندند تا ببینند سردار شهید برونسی چگونه در صحنه‌های جنگ، به خداوند و ائمه(ع) توسل می‌کرد.

وی به موضوع تبدیل خاطرات دفاع مقدس به سبک زندگی اشاره کرد و گفت: نیاز امروز جوانان کشور آشنایی با سبک زندگی شهداست و ادبیات پایداری و دفاع‌مقدس این ظرفیت را دارد تا با بهره‌گیری از خاطرات، اخلاص و ساده زیستی زندگی شهدا را به نسل امروز منتقل کند.

محمدحسین صفار هرندی هم در ادامه مراسم رونمایی از کتاب «کالک‌های خاکی» به غفلت موجود در زمینه ثبت تاریخ انقلاب اشاره کرد و گفت: روا نبود غفلتی که در ثبت خاطرات انقلاب شد در ثبت خاطرات دفاع مقدس هم تکرار شود و اغیار تاریخ انقلاب را برای جوانان ما بازگو کنند.

وی ادامه داد: درباره دفاع مقدس وضعیت این گونه نشد زیرا عرصه دفاع مقدس میدانی نبود که اغیار در آن راه پیدا کنند و خود به خود روایتگری آن به دست شاهدان واقعی افتاد. سهم عمده نگارش این کتاب‌ها حاصل کار حوزه هنری است و پیشگامان این عرصه افرادی چون مرتضی سرهنگی و هدایت الله بهبودی هستند.

صفار هرندی آثاری مانند «همپای صاعقه»، «ضربت متقابل» و «مهتاب خین» را تراز روایت هشت سال دفاع‌مقدس عنوان کرد و گفت: این آثار ابعاد ناشناخته‌ای از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را نشان می‌دهد و هنوز جای بسیاری از بخش‌های تاریخ هشت سال دفاع‌مقدس خالی است. زیرا هنوز راز‌ها و ناگفته‌های بسیاری از جنگ داریم که باید به نگارش در بیاید. امروز باید شاهد حضور نویسندگانی همچون گلعلی بابایی و حسین بهزاد بود تا با هنر خود این اطلاعات را از روایان استخراج کنند.

صفار هرندی در ادامه، جنس روایتگری کتاب «کالک‌های خاکی» را خردمندانه‌تر از کتاب‌های پیش از این دانست و گفت: امروز خاطرات شاهدان و افرادی که درگیر جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بودند باید بازگو شود و هر چه تعداد این خاطرات بیشتر شود بر صحت آن‌ها افزوده می‌شود.

حسین بهزاد هم به عنوان پژوهشگر کتاب «کالک‌های خاکی» این اثر را حاصل شش ماه مصاحبه معرفی کرد و افزود: تالیف این کتاب به دیداری با فرمانده سپاه پاسداران بازمی‌گردد. در این جلسه خطاب به سردار جعفری گفتم اگر من اختیاراتی داشتم، کسانی را که کارشان تاریخ شفاهی است سراغ تمام فرماندهان رده‌های اول و دوم و سوم می‌فرستادم و این فرماندهان را وادار می‌کردم تا خاطرات و تجربیات خود را از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بازگو کنند.

این نویسنده افزود: با از دست دادن شهید احمد کاظمی، اطلاعات تاسیس و عملکرد لشکر هشت نجف برای همیشه ناگفته ماند. زمانی هم که سردار نورعلی شوشتری به شهادت رسید بخشی از اطلاعات عملیاتی قرارگاه نجف از دستمان رفت.

بهزاد در مورد نامگذاری کتاب گفت: سردار جعفری معمارزاده است و در دوره دانشجویی هم در رشته معماری تحصیل کرد. کالک ابزار دانشجویان رشته معماری است و زمانی هم که سردار جعفری به جبهه رفت نقشه سوسنگرد را برروی کالک‌ها کشید. همین اتفاق بهانه انتخاب عنوان کتاب شد.

گلعلی بابایی، نویسنده دیگر کتاب «کالک‌های خاکی» به عنوان آخرین سخنران مراسم گفت: دو سال با این خاطرات زندگی کردم و مصاحبه‌های آقای بهزاد را کلمه به کلمه پیاده کردم. زندگی سردار جعفری را از کودکی تا فتح خرمشهر مطالعه کردم و اکنون که این کتاب را نگاه می‌کنم عظمت کار این فرمانده را می‌بینم.

وی ادامه داد: تمام ماجراهای خاطرات این کتاب برایم جذاب است و نویسندگان این اثر هیچ دخل و تصرفی در خاطرات نداشتند. اگر می‌بینید زیرنویس‌ها و ارجاعات کتاب زیاد است به این دلیل است که سردار جعفری در نقل بعضی خاطرات هر آنچه را که شک داشت نمی‌گفت یا می‌گفت آن را حذف کنیم. به همین دلیل و برای توضیح بیشتر اطلاعاتی را در زیرنویس‌های کتاب آوردیم.

در پایان این مراسم از نویسندگان اثر قدردانی و از کتاب «کالک‌های خاکی» چاپ انتشارات سوره مهر رونمایی شد.

خبرنگار : اکرم دشتبان

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.