هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 121    |    12 تير 1392

   


 

خاطره؛ فراتر از«حقيقت» اسناد واقعي


یکصد سال طب نظامی در خراسان


نشست قصه گویی: کاوشی در اخبار تاریخی


آفریقا، سوازیلند: درک ‏معضل HIV (ایدز)


چهارمین نشست سراسری مسئولان دفاتر مطالعات و ادبیات پایداری حوزه‌های هنری


گزارش ششمین مجمع عمومی انجمن ایرانی تاریخ


خودکشی تاریخ نگار فرانسه


نگاهي به زندگي سيدمحمد پاک‌نژاد، دانشگاهی درون‌گرا و مبارز


عکس‌ها به‌عنوان سند شیوه تاریخ‌نگاری را دگرگون کردند


ناگفته ها:خاطرات شهيد عراقي


ما همه، یک مردم هستیم


خاطرات باستان شناسی اریک اشمیت در ایران


آزادگان، تخته پرش ما برای رسیدن به آینده‌ای خوب هستند


 



چهارمین نشست سراسری مسئولان دفاتر مطالعات و ادبیات پایداری حوزه‌های هنری

صفحه نخست شماره 121

چهارمین نشست سراسری مسئولان دفاتر مطالعات و ادبیات پایداری حوزه‌های هنری كشور عصر روز شنبه 8 تیرماه 1392 با هدف بالا بردن سطح علمی نویسندگان و مسئولان دفاتر، بررسی سبك و سیاق پژوهشی در كتاب‌های تاریخ شفاهی و شیوه نامه برگزاری شب‌های خاطره، در دارالقرآن كریم زنجان آغاز شد. این نشست تاكنون در استان‌های تهران، اصفهان و مازندران برگزار شده است.
به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، حسین زنجانی، مسئول دفتر مطالعات و ادبیات پایداری حوزه هنری كشور در ابتدای این نشست گفت: این نشست چهارمین دوره همایش مسئولان دفاتر مطالعات و ادبیات پایداری كشور است و در نشست‌های قبلی، روند مصاحبه، مدیریت پروژه، جمع آوری و آرشیو مطالب در امر خاطره نویسی مورد بررسی قرار گرفت.

 وی با بیان این كه در این دوره بیشتر در امر تدوین خاطرات شفاهی بحث خواهد شد، اظهار داشت: چگونگی تنظیم و تدوین خاطرات، نقد و بررسی چند نمونه از آثار خاطره نویسی و سبك و سیاق پژوهشی در كتاب‌های تاریخ شفاهی از جمله برخی از عناوین قابل بحث در این كارگاه خواهد بود.
محسن كاظمی، نویسنده و پژوهشگر در اولین روز چهارمین نشست مسئولان دفاتر مطالعات و ادبیات پایداری سراسر كشور در زنجان گفت: در امر ثبت خاطرات رزمندگان دفاع مقدس و مبارزان انقلاب اسلامی با ذهن‌هایی سرو كار داریم كه رو به تحلیل می‌روند و لذا اجرای این طرح اقدامی با ارزش در جهت ماندگاری خاطرات آن دوران است.
 وی افزود: برای اینكه بتوانیم تاریخ یك واقعه‌ای را ثبت كنیم باید از تمامی مشاهدات و مدارك آن دوران استفاده كنیم.
 این نویسنده فعال كشور اصالت یك واقعه را یكی از موارد مهم در امر خاطره نگاری عنوان كرد و گفت: بررسی یك واقعه از زوایای مختلف به اصالت آن واقعه كمك شایانی می‌كند.
 وی در بخش دیگری از سخنان خود یكی از اصیل ترین اسناد مربوط به دفاع مقدس را خاطرات مرحوم جمی، نماینده ولی فقیه در آبادان برشمرد و اظهار داشت: این اثر یكی از اسنادی است كه در نگاشتن آن از تمامی مشاهدات و مدارك استفاده شده است.
 این پژوهشگر در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت پژوهش در امر ثبت خاطرات اشاره كرد و بیان داشت: برای انجام پژوهش در زمینه‌ای باید شناخت كافی در رابطه با آن وجود داشته باشد. دانش و میزان اطلاعات مصاحبه‌گر نقش به سزایی در این راستا دارد.
محسن كاظمی خاطرات احمد احمد، عزت شاهی، جواد منصوری و مرضیه دباغ را نوشته و در قالب كتاب به چاپ رسانده است.
 در ادامه این جلسه سعید علامیان، نویسنده گفت: حفظ لحن راوی در ثبت خاطرات می‌تواند در جذابیت بخشیدن به اثر تاثیرگذار باشد.
 وی با اشاره به اینكه تدوین، ركن سوم در امر خاطره نگاری است، افزود: نقش تدوین گر در ثبت خاطرات شفاهی قابل توجه است.
 این پژوهشگر جزیی نگری و پرداختن به جزییات حوادث را وظیفه اصلی و مهم مصاحبه گر عنوان كرد و اظهار داشت: اگر خاطرات خود نوشت و شفاهی خوب تدوین شوند از ارزش و اعتبار بالایی برخوردار خواهند بود. این نوشته‌ها می تواند با اندكی ویرایش محتوایی و پرداختن جزیی به برخی از وقایع قابلیت چاپ شدن در قالب كتاب را پیدا كند.
 علامیان سوژه را ركن اول خاطرات شفاهی و خودنوشت عنوان كرد و بیان داشت: سوژه در امر خاطره نویسی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می تواند به خاطره اعتبار دو چندان ببخشد.
 وی مستند بودن خاطرات را نیز از جمله موارد مهم در ثبت خاطرات شفاهی برشمرد و گفت: تدوین گر و مصاحبه گر باید به طور هنرمندانه این امر را مورد توجه داشته باشند.
 این نویسنده، گویاسازی را نیز از دیگر مسائل مهم در تدوین خاطرات عنوان كرد و گفت: در همین راستا باید مصاحبه گر و تدوین گر وارد مطالعات كتابخانه ای شود و در آن زمینه اطلاعات كافی را كسب كند.
 وی عدم به چالش كشیدن مصاحبه را از دیگر موارد مورد تاكید در امر خاطره نگاری برشمرد و اظهار داشت: مصاحبه گر باید با راوی همراه بوده و به وی كمك كند تا كل مطالب و محفوظات خود را در راستای ثبت آنها با دقت ارائه كند.
حسین نصرالله زنجانی، مسوول دفتر مطالعات و ادبيات پايداری اداره كل امور استان‌هاي حوزه‌هنري هم در حاشه چهارمین نشست سراسری مسئولان دفاتر مطالعات و ادبیات پایداری حوزه‌های هنری با اشاره به اینكه دفتر مطالعات و فرهنگ پایداری تاكنون بیش از 70 عنوان كتاب در این حوزه به چاپ رسانده است، اظهار داشت: در حال حاضر 30 عنوان كتاب نیز در این زمینه  برای چاپ آماده شده است.
 وی با بیان اینكه دفتر مطالعات و فرهنگ پایداری حدود 3 سال گذشته در اداره كل امور استان های حوزه هنری شكل یافته است، افزود: با توجه به سابقه تشكیل این دفتر تا كنون اقدامات بسیار خوبی در راستای مطالعات پایداری در سطح كشور صورت گرفته است. ترویج فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی یكی از رویكردهای اصلی حوزه هنری و هدف حوزه هنری از جمع آوری تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی تولید آثار فاخر است.
زنجانی یادآور شد: جمع آوری دقیق و هوشمندانه تاریخ و خاطرات شفاهی در صورتی كه هدفمند صورت گیرد منجر به تولید آثار مختلفی در حوزه های ادبیات، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و فیلم می شود.
وی با ابراز خرسندی از اینكه در حال حاضر تیم كارشناس و نخبه ای در زمینه مطالعات و فرهنگ پایداری در حال پژوهش و تحقیق در این زمینه در سطح كشور هستند، گفت: امروز همه اشخاص و گروه های فعال در زمینه دفاع مقدس به طور منسجم با دفاتر مطالعات و فرهنگ پایداری فعالیت می كنند. دفاتر مطالعات و فرهنگ پایداری حوزه هنری علاوه بر فعالیت های شخص محور به فعالیت های و پژوهش های جریان محور نیز می پردازد. بررسی و جمع آوری اسناد مربوط به انقلاب اسلامی در استان های اردبیل، مركزی، چهارمحال و بختیاری و یزد به اتمام رسیده و در سایر استانها نیز در حال بررسی است.
 زنجانی خاطر نشان كرد: با برگزاری این نشست ها خانواده دفتر مطالعات و فرهنگ پایداری به یك هم اندیشی و هم زبانی رسیده اند كه این امر عامل مهمی در جمع آوری حرفه ای منابع و اسناد كه منجر به تولید آثار فاخر می شود، است.
اكبر نصر اصفهانی، مسئول دفتر مطالعات و ادبیات پایداری حوزه هنری استان اصفهان در حاشیه این نشست با اشاره به اینكه چهارمین نشست مسئولان دفاتر مطالعات و فرهنگ پایداری نسبت به جلسات گذشته سازمان یافته تر است، اظهار داشت: اساتید برجسته و با تجربه ای كه در این دوره حضور دارند یكی از نقاط قوت این دوره محسوب می شود.
وی با بیان اینكه شیوه های تدریس این نشست نسبت به دوره های قبل نوین تر و عملی تر است، افزود: این امر باعث می شود تا مسئولان بهتر به نتیجه برسند. دفاتر ادبیات پایداری در سراسر كشور جدید التاسیس هستند و اگر فعالیت های این دفاتر با انسجام، استحكام و با ساختار مشخصی استمرار یابد قطعا آینده روشنی را در پیش رو خواهد داشت.
مراسم اختتامیه چهارمین نشست سراسری مسوولان دفترهای مطالعات و ادبيات پايداری حوزه هنری استان‌هاي کشور، دوشنبه 10 تیرماه 92 با حضور محسن مومنی شریف، رییس حوزه هنری در زنجان برگزار شد. مومنی در این مراسم با اشاره به نوع فعالیت‌های دفترهای مطالعات و ادبيات پايداری حوزه هنری استان‌هاي کشور گفت: وظیفه ما نشان دادن چهره واقعی از انقلاب و دفاع مقدس است و باید به دنبال معرفی الگو‌های والا در این حوزه باشیم.
وی افزود: شخصیت‌ها و اسوه‌های بزرگی در انقلاب و جنگ وجود داشته‌اند كه پرداختن به آنها در قالب ادبیات، هم می‌تواند خود نویسنده را جاودانه كند و هم می‌تواند امیدوار كننده و نتیجه بخش باشد.
 مومنی در بخش دیگری از سخنان خود، دیدار اخیر دست‌اندرکاران دفترهای ادبیات و هنر مقاومت و ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری با مقام معظم رهبری را نقطه عطفی در طول فعالیت‌های حوزه هنری عنوان كرد و گفت: حوزه هنری به عنوان یكی از متولیان امر فرهنگ، در توجه به تاكیدات رهبر انقلاب همواره خود را مسوول می‌داند.
 رییس حوزه هنری درباره آن بخش از سخنان رهبر انقلاب كه حوزه هنری را اصلی ترین متولی اجرای طرح تاریخ شفاهی كشور دانسته‌اند، افزود: ایشان در این دیدار تاكید داشتند كه این كار باید با سرعت اجرا شود چرا كه از دست دادن شخصیت‌های بزرگ دفاع مقدس و انقلاب آفت بسیار بزرگی به شمار می‌رود.
 وی به تاریخ‌نگاری و خاطره‌نویسی وقایع انقلاب و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اشاره كرد و گفت: تاریخ ما همواره با ادبیات ما قرابت و همبستگی داشته است و باید به ارزش‌های ادبی كارهای تاریخی توجه كنیم.
مومنی مشخصات اصلی دفاع مقدس را دینی بودن آن و وجود روحیه شهادت طلبی دانست و افزود: باید با این منطق و مشخصات دست به تولید آثار دفاع مقدس بزنیم.



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

12 تير 1392
سیدولی هاشمی
سلام بنده جزوکسانی بودم که درآن جلسه حضورداشت.اززحمات جناب آقای زنجانی واستادهای گرامی آقایان محسن کاظمی و سعیدعلامیان به خاطر ارائه مطالب قابل استفاده درامر تاریخ شفاهی سپاسگزارم.

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.