هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 120    |    5 تير 1392

   


 

زندگی‌نامه‌ی خودنوشت؛ نلسون ماندلا


وداع با پدر عکاسی خراسان


زمینه‌های کاربردی شدن تاریخ شفاهی در مطالعات میان‌رشته‌ای درایران


«خاطرات آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای»، کتابی پرنکته درباره‌ی خاندان خامنه‌ای


فراخوان مقاله: سمينار دانشگاه نيو ساوث ويلز (UNSW)- جمعه 4 اکتبر سال 2013


تاریخ نوادا در دانشگاه نوادا


رونمایی از تاریخ شفاهی توصیفی هوی متال


روایت «جنبش دانشجویی» و اتحادیه ملی به‌ قلم حمید شوکت


«ناگفته‌های دمشق» با شیوه تدوین موازی جذاب شد


نگاهی به کتاب مرگ، خاطره و فرهنگ مادی


 



تاریخ نوادا در دانشگاه نوادا

صفحه نخست شماره 120

دانشگاه نِوادا، رِنو ( University of Nevada, Reno:UNR) تاریخ نِوادا را در اختیار همگان می‌گذارد.

 
عنوان بسیار مهم سال ۱۸۹۷، مبارزه بین قهرمان جیمز کوربت (James Corbett) و رقیب وی، باب فیتزسیمِنز(Bob Fitzsimmons) در شهر کارسِن(Carson) را به‌خوبی در کتاب‌های تاریخ نِوادا مستند ساخته‌اند.
 اما می‌دانید که فیتزسیمِنز، در حالی‌که برای مبارزه آموزش می‌دید، در زندان ایالتی نِوادا به خدمت کلیسا درآمد؟
لوسی دیویس کِرُوِل(Lucy Davis Crowell) از این مسئله آگاه بود. در واقع، او و فیتزسیمِنز «بیش از یک‌بار از کتاب سرودی مشابه آواز خواندند.»
کِرُوِل طی مصاحبه‌ای در سال۱۹۶۵ گفت: «او بسیار صمیمی و خوش‌مشرب و راحت بود و همه او را دوست داشتند. او بسیار دوستانه بود و از اینکه به آن‌جا آمده و برای خدمت به ما پیوسته بود، کاملاً لذت می‌برد.»
خاطرات کِرُوِل از تعامل با فیتزسیمِنز ـ و خاطراتش از شهر کارسِن در آغاز قرن بیستم ـ بخشی از گنجینة تاریخ نِوادا در مجموعة طرح تاریخ شفاهیِ UNR است.

از خاطراتِ سربازان، ملوانان، سربازان هوایی و تکاوران دریایی از جنگ جهانی دوم که در خط‌مقدم جبهه ‌جنگیدند تا اولین روزهای صنعت قمار نِوادا، حقوق مدنی، زندگی دامداری، مهاجرت و سخنان رهبران دولت، طرح تاریخ شفاهی قریب به پنجاه‌سال را صرف مستندسازی صدای صدها نِوادایی کرده است.
و اکنون، به لطف تلاشِ پنج‌سالة کارکنان طرح تاریخ شفاهی و بخش مجموعه‌های ویژة دانشگاه (university’s special collections department)، می‌توانید آن سخنان را در این سایت بیابید. متن پیاده شده ۵۷۷ مصاحبه در قالب پایگاه‌داده‌ای قابل جست‌وجو به صورت آنلاین در دسترس است و تا پایان ماه مصاحبه‌های بیشتری فراهم خواهد شد.
آلیشیا باربِر(Alicia Barber)، مدیر طرح تاریخ شفاهی گفت: «ما در حالِ به‌پایان‌رساندن بسیاری از پروژه‌های ناتمام هستیم. امیدواریم تا پایان ماه ژوئن تعداد مصاحبه‌ها به ۷۷۰ برسد. گسترة کار بزرگ است، و تصور ‌کنم مردم از آنچه می‌توانند بیابند، شگفت‌زده خواهند شد.»

 

حرفة جنگل‌بانیِ پُرماجرای آرچی مارچی ـ Archie Murchieـ (۱۹۹۹ ـ ۱۹۰۸) در ایالات متحده از سال ۱۹۲۹ آغاز شد، زمانی‌که جنگل‌بانان به‌طور معمول بیشتر وقت خود را سوار بر اسب به سر می‌بردند، و در سال ۱۹۶۵، با تبدیل روزافزون این حرفه به‌صورت پشت‌میزنشینی به پایان رسید. (عکس اهدایی از سوی طرح تاریخ شفاهیِ UNR: www.unr.edu/oralhistory)

طرحِ تاریخ شفاهی مدتی طولانی منبعی ارزشمند در جامعه بوده است. در سال ۱۹۶۴، مؤسسة تحقیقات کویر (Desert Research Institute) و مرکز آن برای مطالعات امریکای شمالی این طرح را آغاز کردند. مصاحبه‌گر قدیمی، مِری اِلِن گِلَس(Mary Ellen Glass) در آن‌جا فعالیت و بر سرگذشتِ شخصیت‌های ابتدایی دولت و تاریخ جامعه تمرکز کرد.
 این طرح در نهایت به UNR منتقل شد و زیرنظر مدیران، تام کینگ(Tom King) و مِری لارسِن(Mary Larson) به رشد و گسترش خود ادامه داد.
شماری از تاریخ‌های شفاهی ـ مانند زندگینامه‌های ستوان و فرماندار پیشین، سو واگنر(Sue Wagner) و نویسندة مرحوم روزنامة رِنو، رولَن مِلتون(Rollan Melton) و تاریخ انجمن هَرولدز (Harolds) و دیگران ـ را به صورت کتاب درآورده و فروخته‌اند.
اما منصفانه است که بگویم این طرح در بیرون از دنیای علم و ادب و نیز در میان پژوهشگران کارآزمودة تاریخ، چندان شناخته‌شده نیست.
باربر گفت، دریافت آنلاینِ اطلاعات این طرح را برای همه آشکار می‌کند.
او گفت: «زمانی‌که در سال ۲۰۰۹ مدیر طرح شدم، اولویت کار خود را ایجاد دسترسیِ آنلاین به متن‏های پیاده شده قرار دادم. همان سالی بود که طرح، تمام بودجة دولتی خود را از دست داده بود، بنابراین به‌راستی مطمئن نبودیم که تا چه زمانی باید روی آن کار کنیم. بخش عمدة اولویت ما این بود که تا جایی‌که ممکن است متن‏های پیاده شده را در دسترس افراد بیشتری قرار دهیم.»
کوشش‌ها منجر به مشارکت با گنجینة تاریخ نِوادا ـ بخش مجموعه‌های ویژة دانشگاه در کتابخانه ـ  شد که به‌ همان اندازه گمنام بود.
در چند سال گذشته، محتوای مجموعه‌های ویژه را به‌صورت آنلاین در اختیار عموم گذاشتند. ادغام این دو اقدام تناسبی طبیعی به نظر می‌رسید.
باربر گفت: «کل این ساختار را بخش مجموعه‌های ویژه ایجاد کرده است.»
به‌علاوه، تمام نوارها، سندها، عکس‌ها و اقلام دیگر را که زمانی در بخش تاریخ شفاهی بودند، به بخش مجموعه‌های ویژه منتقل کرده‌اند تا به منظور بررسی و پژوهش در کتابخانه در دسترس همگان باشند.
باربر گفت: «در اواخر دهة ۱۹۷۰، آن‌ها تمام نوارهای صوتی مصاحبه‌ها را حفظ کردند. ما همچنین ۳۶۰۰ ساعت نوار صوتی در این مجموعه داریم.»
کارکنان این طرح در حال دیجیتالی‌کردن فایل‌های صوتی هستند و حلقه‌ها و نوارهای کاستی را که در حال از بین‌رفتن هستند، تبدیل می‌کنند.
باربر گفت: «دسترسی آنلاین به همة این متن‌های پیاده شده به‌راستی به نفع همه است، از دانش‌آموزان قدیمی و جدید گرفته تا عموم مردم و پژوهشگران حرفه‌ای و هرکسی. ما روش‌های گوناگون بسیاری برای جست‌وجوی مجموعه‌ها داریم، علاقه‌مندان می‌توانند روش جست‌وجوی خود را یافته و به این مجموعة باورنکردنی دسترسی یابند.»

گای کِلیفتِن (Guy Clifton)، روزنامة رِنو (Reno)
ترجمه : زهرا حسینیان

منبع: lasvegassun


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.