هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 117    |    8 خرداد 1392

   


 

آرشیوهای شفاهی شهری (تعامل آرشیو با مردم و مردم با تاریخ)


گزارش تفصیلی هشتمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی، دانشگاه اصفهان (5)


تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید مهدی عراقی


تاریخ شفاهی اولین‏ها


رونمایی از نسخه الکترونیکی نشریه کمان


بررسی تاریخ شفاهی در شماره 180 «کتاب‌ماه تاریخ و جغرافیا»


خاطراتی از ضبط رادیویی نمازجمعه‌ با مسعود کیمیایی


مطالعات خاطره منتشر شد


نقد «کتاب آهنگران» در کافه خبر


رشد 30 برابری گردآوری اسناد دفاع مقدس


نقطه تلاقی رشته‌های همتا


برنامه تاريخ شفاهي ساموئل پراكتر


 



آرشیوهای شفاهی شهری (تعامل آرشیو با مردم و مردم با تاریخ)

صفحه نخست شماره 117

آرشیوها حافظه تاریخی ملت‏ها هستند و وظیفه حفظ، نگهداری و سازماندهی کلیه اسناد و منابع تاریخی مرتبط با یک کشور را بر عهده دارند. آن‏ها را می‏توان  به  لحاظ شمول در برگیری منابع، دایره اختیارات و شرح وظایف،  به آرشیوهای ملی  منطقه‏ای، محلی و خصوصی تقسیم نمود. مهمترین هدف آرشیوها با توجه به تحولات دو دهه ی اخیر رسیدن به شعار دسترسی عموم به منابع اطلاعاتی در هر زمان، در هر مکان، با هر وسیله و در هر سطح است. تعریف جایگاه آرشیوها به عنوان یکی از ابزارهای مهم سیاست گزاری‏های فرهنگی در سطح جامعه باعث شده است سمت و سوی برنامه ریزی‏های کوتاه مدت و بلندمدت برای آن‏ها در راستای عمومی کردن منابع آرشیوی و ایجاد تنوع و جذابیت برای برقراری ارتباط بیشتر با مخاطبان گرایش پیدا نماید. بررسی مراکز آرشیوی در ایران نشان می‏دهد که تعداد مراکز فعال آرشیوی به ندرت از تعداد انگشتان دو دست فراتر می‏رود و سیاست بیشتر این مراکز چاپ و انتشار منابع، و نه اطلاع‏رسانی آرشیوی و دسترسی عمومی است. جدا از این، نوع منابع آن‏ها هم عموماً اسناد سیاسی و اداری است که مخاطبان خاص خود را دارد. سئوال این جاست که سهم مردم از آرشیوها چیست؟ تکلیف تاریخ مردم چه می‏شود؟ آیا مردم حقی در تاریخ معاصر ایران ندارند؟ میزان مشارکت مردم به چه صورتی در ساختن تاریخ خود فراهم می‏گردد و نقش آرشیوها چگونه در این زمینه تعریف می‏شود؟

بررسی وقایع تاریخ معاصر ایران نشان می‏دهد که نقش و جایگاه مردم همواره به عنوان مهمترین عامل در در شکل‏گیری آن‏ها مطرح بوده است. وقایع 28 مرداد 1332، انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی بیانگر حضور فعال مردمی در تاریخ معاصر است که آگاهانه در راستای رسیدن به خواست‏ها و اهداف خود کوشیده‏اند و بسیاری از آن‏ها هیچ‏گاه دیده نشده‏اند. در حالی که در دنیای غرب از کوچکترین حوادث رخ‏داده آرشیوهای بزرگ اطلاعاتی می‏رسازند تا ضمن به رخ کشیدن تاریخ خود، برای نسل‏های آینده هویت بسازند؛ و ما ناآگاهانه بسیاری از مولفه‏های هویتی خود را به فراموشی می‏سپاریم. به واقع باید پرسید درباره کودتای 28 مرداد چند آرشیو داریم؟ علی رغم آن که انقلاب و جنگ مهمترین دغدغه مراکز در ایران بوده، تا کنون  چند آرشیو با ماهیت عمومی درباره آن تشکیل شده است؟ و اطلاعات جمع شده در آرشیوهای کنونی تا چه حدی به زندگی مردم در آن زمان نزدیک بوده است؟ این سوالات و ده‏ها امّا و اگر دیگر نگرانی محققینی است که در زمینه پژهش در تاریخ اجتماعی و جنبه‏های مردمی  این حوادث با ضعف اطلاعاتی روبرو هستند و این مطالبه تاریخی مردمی که خواستار نگاه مردمی‏تر به تاریخ هستند نیز هست.

یکی از مهمترین راه حل‏ها در پاسخ به این نگرانی‏ها  که می‏تواند بین آرشیوها با مردم و تاریخ اجتماعی ارتباط برقرار نماید، آرشیوهای شفاهی شهری هستند. این آرشیوها که مهمترین وظیفه آن‏ها جمع‏آوری، ساماندهی و اطلاع‏رسانی جنبه‏های مختلف از تاریخ مرتبط با زندگی مردم است می‏توانند در زمینه‏های تاریخ اجتماعی، اصناف و مشاغل، تاریخ پزشکی، تاریخ فرهنگی، تاریخ مذهبی و... از طریق مصاحبه، اطلاعات با ارزشی جمع‏آوری نمایند. شکل‏گیری و گسترش آرشیوهای شفاهی شهری با حمایت مؤسسات و مراکز خصوصی گرفته تا شهرداری‏ها می‏تواند بسیاری از نگرانی‏ها درباره‏ی بلاتصدی بودن تاریخ مردم در جامعه را از بین ببرد و زمینه‏ی علاقمندی مردم به تاریخ و حضور پر رنگتر آن‏ها در آرشیوها را فراهم نماید.

یکی از نمونه‏های خوب آرشیوهای شفاهی شهری، «مرکز اسناد آستان قدس رضوی» در مشهد است. آرشیو این مرکز با 7500 ساعت مصاحبه درباره  تاریخ شهر مشهد در زمینه‏های گوناگونی مانند تاریخ اماکن متبرکه، تاریخ اداری، انقلاب اسلامی، عزاداری، انجمن‏های سیاسی و ادبی منابع با ارزشی را برای محققین تاریخ اجتماعی فراهم کرده است. روش کار این مرکز در گزینش موضوعات و طرح‏های تعریف‏شده و نحوه آرشیو شدن منابع جمع‏آوری شده می‏تواند به عنوان الگویی برای مراکز آرشیوی مشابه به کار رود. بدون شک یکی از مهمترین نیازهای ما در انگیزش حس تاریخی جامعه‏ی حاضر و برآورده کردن نیازهای تاریخی نسل‏های آینده، شکل گیری آرشیوهای شفاهی شهری است که باید مورد توجه جدی دست اندرکاران قرار گیرد.

دکتر ابوالفضل حسن آبادی



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.