هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 117    |    8 خرداد 1392

   


 

آرشیوهای شفاهی شهری (تعامل آرشیو با مردم و مردم با تاریخ)


گزارش تفصیلی هشتمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی، دانشگاه اصفهان (5)


تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید مهدی عراقی


تاریخ شفاهی اولین‏ها


رونمایی از نسخه الکترونیکی نشریه کمان


بررسی تاریخ شفاهی در شماره 180 «کتاب‌ماه تاریخ و جغرافیا»


خاطراتی از ضبط رادیویی نمازجمعه‌ با مسعود کیمیایی


مطالعات خاطره منتشر شد


نقد «کتاب آهنگران» در کافه خبر


رشد 30 برابری گردآوری اسناد دفاع مقدس


نقطه تلاقی رشته‌های همتا


برنامه تاريخ شفاهي ساموئل پراكتر


 



برنامه تاريخ شفاهي ساموئل پراكتر

صفحه نخست شماره 117

كليسای اپيسكوپال ترينيتی مقدس (Holy Trinity Episcopal Church) و نخستین نمایش مستند تاريخي SPOHP از كليسا

برنامه تاريخ شفاهي ساموئل پراكتر، دانشگاه فلوريدا، 14 مي 2014

برنامه تاريخ شفاهي ساموئل پراكتر(SPOHP) در دانشگاه فلوريدا از انتشار مستندی جديد خبر داد. مستندي با عنوان "آتش درون: بازسازي جامعه‌اي در مركز شهر" كه داستان ویرانی و بازسازي كليساي اپيسكوپال ترينيتي در گينسويل(Gainesville) ايالت فلوريدا را به تصویر می کشد. دانشجویان كارورز كلاس برنامه تاريخ شفاهي ساموئل پراكتر (SPOHP) در روز بهاری پنج‌شنبه، 25 آوريل سال 2013، در كليساي اپيسكوپال ترينيتي واقع در گينسويل در كنار اعضاي کلیسای ترينيتي براي ديدن نخستين نمايش مستند جديد "آتش‌ دورن: بازسازي جامعه‌اي در مركز شهر" گرد هم آمدند.


فيلم محصول چهار ماه همكاري تنگاتنگ كارورزان SPOHP و تصویر و صدا برداران با اعضای جامعه اپيسكوپال ترينيتي است.


آتش سوزی عمدی كليساي اپيسكوپال ترينيتي مقدس در مركز شهر گينسويل ايالت فلوريدا در ژانويه سال 1991 رخ داد. پرستشگاه ترینیتی مقدس، در يك تلاش مستمر چهارساله باز آفرينی شد و در اين فرآيند، امكانات كليسا نیز توسعه يافت.


سال گذشته، كليساي ترينيتي مقدس پيشنهاد وقايع نگاري تاريخ كليسا را با SPOHP در ميان گذاشت. دانشجويان چهار ماه گذشته را صرف وقايع نگاري عواقب حريق عمدي سال 1991 و نیز فرآيند ساخت كليسا و ارائه آن در گردهمايي اعضای کلیسای ترينيتي کردند.


ارين كانلين(Erin Conlin) يكي از هماهنگ‌كنندگان كارورزي SPOHP در اين رابطه گفت: امروز اغلب در مورد نياز به ايجاد ارتباط بين دانشگاه و جامعه صحبت مي‌شود. كارورزان ما موفق شدند با گروهي از مردم خونگرم، خوشرو و مشتاق همكاري كنند كه  این امر براي بسياري از آنها اولين تجربه بزرگشان در انجام مصاحبه‌ بود. از سوی دیگر، كليساي ترينيتي مقدس يك فيلم مستند بسیار خوب و مجموعه ای از نوارهاي صوتي و تصويري در مورد تاريخ شفاهي خود به دست آورد كه مي‌تواند آن را براي ساير ساكنين محل به نمايش بگذارد. دانشجويان به صورت انفرادي با اعضاي كليسا به مصاحبه پرداختند. سپس براي مشخص كردن موضوعات كلي مصاحبه‌ها، از جمله مذهب و اشتغال مدني، رهبري زنان، روحانيت اجتماعي ترينيتي در گينسويل و انعطاف‌پذيري اعضای کلیسا در بازسازي محل عبادت خود همكاري كردند. كاركنان SPOHP، دانشجويان را در زمينه فنون حرفه ای ويرايش صوتي و تصويري آموزش دادند و دانشجویان در گروه های بررسي هم طراز ، به همكاری با يكديگر پرداخته تا مصاحبه‌هايشان را به لحاظ شكل روايت، يكسان‌سازي و سپس آنها را به صورت یک مستند تر كيب كنند.


يكي از كارورزان  به نام اميلي نيرن(Emily Nyren) با جورجيا ويكرز(Georgia Vickers) مصاحبه كرد واین كار آنقدر برايش الهام‌بخش بود كه تصميم گرفت كار در زمينه تاريخ شفاهي را ادامه دهد. "وقتي اولين بار وظيفه مصاحبه با يكي از اعضاي كليساي اپيسكوپال ترينيتي مقدس را به من واگذار كردند، آرزو كردم كه اي كاش اين پروژه بيشتر با علايق من مرتبط بود. از خود می پرسیدم كه آيا مذهب موضوعی بسيار گسترده براي چنین پروژه ای نيست و مي‌ترسيدم كه سؤالات دشواري از من پرسيده شود. خوشبختانه وقتي با جورجيا روبرو شدم خيلي زود پي بردم كه لازم نيست نگران چيزي باشم. جورجيا پيت ويكرز با خوشرويي مرا به داخل خانه خود دعوت كرد و پس از مصاحبه چند ساعتي را با هم گذرانديم، چاي نوشيديم و شیرینی گرل اسكات(Girl Scout) خورديم.


جورجيا مصاحبه شونده‌ و انسانی بسیار شریف بود که از مشاركت او در اين کار سپاسگزارم. پروژه كليساي اپيسكوپال ترينيتي مقدس به نقطه عطف نيمسال تحصیلی بهار من تبديل شد. از به ثمر نشستن كار خود و ديگر كارورزان، بسيار هيجان زده بودم. تصميم دارم همچنان داوطلب همكاري با SPOHP در طول تابستان باشم چرا كه هنوز اقناع نشده‌ام".


كارولين هورتر(Carolyn Horter)، تاريخ نگار كليساي مقدس اپيسكوپال ترينيتي مقدس نيز از نتایج اين پروژه رضايت داشت. "از همكاري با دانشجويان دانشكده و اعضای كليسا در حين انجام كار لذت بردم. در کل قرار گرفتن در مقابل دوربین برای مصاحبه  كمي دلهره‌آور است و فكر مي‌كنم همه ما در طول كار كمي عصبي بوديم. همچنين از اینکه خود را درفیلم نهايي  می دیدیم کمی  معذب بودیم. فیلم نهايي "آتش درون"، بخش‌هايي ارزشمند از تاريخ شخصي را به بايگاني ما اضافه كرد. اين نوار به بررسي آتش‌سوزي و تأثير آن بر كليسا پرداخت و شواهدي را براي برنامه‌هاي گسترده ‌تر ما در بین مردم مركز شهر فراهم ساخت. همينطور، مصاحبه‌هاي فردي به غناي بايگاني ما افزود و فرصت تهيه نوارهاي تصويري بيشتري از طريق گزينش بخش‌هايي از هر كدام را برای ما فراهم كرد. غذاي مختصری كه در غروب دل‌انگيز شامگاه روز آخر با هم خورديم، فرصتي شگفت براي دوستي و ديدار دانشجويان سخت‌كوش و مربيان آنها بود. اين پروژه تجربه ای ارزشمند براي كليساي ترينيتي مقدس محسوب می شود".


كانلين افزود: " SPOHP  توان فني و فكري اش را با كمك به كليساي ترينيتي مقدس براي ضبط و نگهداري تاريخ خود به مشاركت گذاشت و توانست آن را در يك فيلم مستند زيبا جمع‌آوري كند. كليساي ترينيتي مقدس هم درهايش را به روي SPOHP گشود و به ما فرصت و آزادي تربيت كارورزان خود در زمينه مهارت‌هاي مختلف از جمله مصاحبه و ويرايش تصوير را داد که در پايان هر دو از اين امر بسيار سود برديم".


پارل اورتيز(Paul Ortiz)، مديرSPOHP، نیزخاطر نشان کرد: "اين كار تجربه بزرگي در تاريخ شفاهي در زمینه جوامع بود كه به کمک نوآوري‌هاي تحقيقاتي SPOHP و افراد با ایمان فلوريدا و حومه آن ساخته شد".


آتش درون عمدتاً در مورد مباحث و روند مطالعه مشاركت اجتماعي، فعاليت اجتماعي و مذهبي، رهبري زنان و تاريخ كليساست.

ترجمه: اصغر ابوترابی



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.