هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 117    |    8 خرداد 1392

   


 

آرشیوهای شفاهی شهری (تعامل آرشیو با مردم و مردم با تاریخ)


گزارش تفصیلی هشتمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی، دانشگاه اصفهان (5)


تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید مهدی عراقی


تاریخ شفاهی اولین‏ها


رونمایی از نسخه الکترونیکی نشریه کمان


بررسی تاریخ شفاهی در شماره 180 «کتاب‌ماه تاریخ و جغرافیا»


خاطراتی از ضبط رادیویی نمازجمعه‌ با مسعود کیمیایی


مطالعات خاطره منتشر شد


نقد «کتاب آهنگران» در کافه خبر


رشد 30 برابری گردآوری اسناد دفاع مقدس


نقطه تلاقی رشته‌های همتا


برنامه تاريخ شفاهي ساموئل پراكتر


 



رونمایی از نسخه الکترونیکی نشریه کمان

صفحه نخست شماره 117

مرتضی سرهنگی: حس جوانی به «کمان» برگردانده شد

مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت و سردبیر دوهفته‌نامه کمان در مراسم رونمایی از نرم‌افزار دیجیتال این نشریه گفت: تولید نشریه کمان برای ما لذت جمعی داشت. البته خسته‌کننده هم بود و ما را زودتر از موعد پیر کرد، اما امروز با دیجیتال شدن نشریه حس جوانی به کمان برگردانده شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی از نرم‌افزار دیجیتال نشریه کمان و تجلیل از دست‌اندرکاران آن، دوم خرداد 92 در کافه کراسه و با حضور هدایت‌الله بهبودی، مرتضی سرهنگی، کوروش پارسانژاد و احد گودرزیانی برگزار شد.

برای دیدن عکس های مراسم، اینجا کلیک کنید.

این مراسم با فیلمی کوتاه با عنوان درباره نشریه کمان آغاز شد و در این فیلم عوامل تولید کننده نشریه، درباره چگونگی شکل‌گیری و تولید این مجله با موضوع ادبیات و هنر پایداری سخن گفتند.

محمدعلی صمدی، نویسنده دفاع مقدس و به عنوان یکی از خوانندگان نشریه کمان، در مراسم رونمایی از نرم‌افزار دیجیتال این نشریه، خاطرات خوش خود از ایام نوجوانی را معطوف به مطالعه دوهفته‌نامه کمان دانست و گفت: این دوهفته‌نامه همیشه خوراک ذهنی جدیدی داشت. هر وقت از خرید آن عقب می‌ماندم به دفتر نشریه می‌رفتم و مجله را از مرتضی سرهنگی می‌گرفتم.

وی خواندن این نشریه را بهانه اصلی برای ورود به مطالعه تاریخ دفاع‌مقدس برشمرد و افزود: وقتی که در سال چهارم دبیرستان درس می‌خواندم نزد آقای سرهنگی رفتم. او با یک استکان چای و لبخندی که به لب داشت از من پذیرایی کرد. من به او گفتم که علاقه‌مند به حوزه ادبیات دفاع‌مقدس هستم و این اتفاق بهانه انتشار نخستین کتابم شد.

صمدی در ادامه به نحوه آشنایی خود با هدایت‌الله بهبودی و احد گودرزیانی در صحنه‌های دیگری از فعالیت در حوزه ادبیات انقلاب و دفاع مقدس اشاره کرد و گذراندن سال‌هایی از عمر خود با نشریه کمان را فصل مهمی در زندگی خود دانست.

جواد شادان‌لو، مسوول موسسه فرهنگی دیجیتال مبشر صبح ایرانیان هم در ادامه به فعالیت‌های خود در حوزه دفاع‌مقدس اشاره کرد و گفت: نشریه کمان محصول روش خاص آقایان سرهنگی و بهبودی در حوزه تاریخ و ادبیات دفاع مقدس است.

وی با شرح ظرفیت دیجیتال شدن این نشریه و تلاش موسسه مبشر صبح در این زمینه ادامه داد: به یقین چاپ دوباره این نشریه مشکل و پرهزینه بود به همین دلیل تصمیم گرفتیم آن را به صورت دیجیتال به مخاطبان عرضه کنیم و خوشبختانه با همکاری هدایت‌الله بهبودی ایجاد این نرم‌افزار آغاز شد و در طول دو ماه به پایان رسید.

شادان‌لو درباره نرم‌افزار دیجیتال نشریه کمان گفت: این نرم‌افزار بخشی به نام آرشیو دارد که در آن 200 شماره نشریه کمان به صورت پی دی اف موجود است. ستون اول این نرم‌افزار شامل سرمقاله‌های آقایان سرهنگی و بهبودی است. برای بخش گرافیک نرم‌افزار دیجیتال کمان هم از طراحی‌های گرافیکی این مجله براساس نظر مدیر هنری نشریه، کوروش پارسانژاد استفاده شده است.
 
وی توضیح داد: در بخش کمانداران نرم‌افزار هم معرفی دست‌اندرکاران دیگر نشریه کمان نظیر احد گودرزیانی و افرادی که در این نشریه مطلب داشتند، همچون احمد دهقان، حبیب احمدزاده، رحیم مخدومی و... آورده شده است. بخش دیگر هم نمایه‌ها و راهنمای موضوعی آن را در بر می‌گیرد.

در ادامه مراسم رونمایی از نرم‌افزار دیجیتال نشریه کمان، هدایت‌الله بهبودی، مدیر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی و صاحب امتیاز و مدیرمسوول دوهفته‌نامه کمان گفت: حالا که فکر می‌کنم می‌بینم امسال نزدیک به دهمین سال تعطیلی و توقف انتشار نشریه کمان است. کاری که برای دیجیتال کردن این نشریه انجام شد همانند کاری است که ما در آغاز برای انتشار این نشریه انجام دادیم و امروز بعد از حدود 10 سال شما این چهار دست‌اندرکار نشریه کمان را در کنار هم جمع کردید. کار شما قابل تحسین و دوست‌داشتنی است.

مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت و سردبیر دوهفته‌نامه کمان سرهنگی هم در ادامه افزود: سردبیری در این نشریه بر خلاف سایر نشریات بود، زیرا بیشتر زحمات کار برعهده جمع بود. تولید نشریه کمان برای ما لذت جمعی داشت. البته خسته‌کننده هم بود و ما را زودتر از موعد پیر کرد، اما امروز با دیجیتال شدن نشریه حس جوانی به کمان برگردانده شد.

کوروش پارسانژاد، مدیر هنری نشریه کمان هم گفت: من عضو کوچکی از کمان هستم و روز‌های کار برای این نشریه از بهترین سال‌های کاری‌ام بود. خوشحالم که حتی پس از انتشار 200 شماره کمان و توقف انتشار آن در طول 10 سال گذشته، هنوز هم زنده است.

احد گودرزیانی، مدیر داخلی و نویسنده دو‌هفته‌نامه کمان در پایان مراسم رونمایی از نرم‌افزار دیجیتال نشریه کمان، از برگزار کنندگان مراسم و موسسه دیجیتال مبشر صبح تشکر کرد و گفت: این جمع اسباب تکرار خاطرات خوب و خوش دوران نشریه کمان را فراهم کرد و امیدوارم این نوع نشست‌ها به خاطر نشریه کمان و عمر مفید آن ادامه داشته باشد.

سپس از دست‌اندرکاران نشریه کمان تجلیل و نرم‌افزار دیجیتال نشریه کمان و هدیه‌ای به رسم یادبود به آنان اهدا شد.

نخستين شماره دو هفته نامه ادب و هنر پايدارى «كمان» تاريخ سى‏ام مرداد 1375 را به پيشانى دارد و آخرین و دویستمین شماره آن بیست‌وچهارم شهریور 1383 منتشر شد. 16 راهنماى موضوعى كمان كه نخستين آن‏ها در شماره 15 و آخرين آن‏ها در شماره 200 چاپ شد، نشان مى‏دهد كه عنوان‏هاى اصلى صفحه‏هاى كمان شامل: سرمقاله (ستون اول و حرف ما)، خاطره، داستان، شعر، گزارش، گفت و شنود، معرفى كتاب، مقاله، نقد، يادمان، يادداشت، نامه‏ها، سند، فيلمنامه و ستون آخر بوده است.

شناسنامه كمان از آغاز چهار عضو ثابت داشت: هدايت‏الله بهبودى (مديرمسوول)، مرتضى سرهنگى (سردبير)، احد گودرزيانى (مدير داخلى)، كوروش پارسانژاد (مدیر هنری و طراح گرافيك). دو هفته نامه كمان از آغاز انتشار، هر دو هفته يك بار، روزهاى سه‌شنبه منتشر شد.

نویسندگان و دست‌اندرکاران نشریه کمان بارها برگزیده جشنواره مطبوعات و برنامه‌های تجليل از خبرنگاران و نويسندگان دفاع مقدس شدند.

خبرنگار : اکرم دشتبان

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

11 خرداد 1392
سیدولی هاشمی
چه خبرخوشحال کننده ای راتیترکرده و اعلان نمودید.امیدوارم هرچه سریعتر کمان رادردنیای اینترنت ببینیم واز مطالبش استفاده کنیم

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.