هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 115    |    25 ارديبهشت 1392

   


 

تاکید رهبر انقلاب بر نقش جدی پدید‌آورندگان آثار تاریخ شفاهی


گزارش تفصیلی هشتمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی، دانشگاه اصفهان (3)


چهارمین نشست تخصصی تاریخ مجلس برگزار شد


ناگفته‌ها (خاطرات دکتر عنایت‌الله رضا)


بررسی حقوق راوی و مولف در کتاب‌های خاطرات انقلاب و دفاع مقدس


تاریخ شفاهی به شناسایی هویت افراد جامعه کمک می‌کند


دانشجویان فرصت بازدید نزدیک از مصر و انقلاب آن را می یابند


کمک هزینه مرکز تحقیقات تاریخ شفاهی چارلتون


مارتا جکسون راس درگذشت


نشست نقد و بررسی «ماه همراه بچه‌هاست» در خبرگزاری تسنیم-۲


تسلیت


 



مارتا جکسون راس درگذشت

صفحه نخست شماره 115

مارتا جکسون راس Martha Jackson Ross، 89 ساله،  که مدتي طولاني شهروند بتسدا Bethesda و فردريک Frederick مريلند Maryland بود، رييس پيشين انجمن تاريخ شفاهي که جوايزي در کارنامه اش داشت، 5 آوريل 2013 در فرمونت Fremont اوهايو درگذشت.

در سال 1976 راس به تاسيس تاريخ شفاهي منطقه آتلانتيک مياني OHMAR که سازماني تخصصي و محلي بود کمک کرد و در 1982 جايزه فراست سي.پاگ Forrest C. Pogue اين موسسه را براي "مشارکت متمايز، ويژه و مداوم در زمينه تاريخ شفاهي" دريافت کرد. در سال 2001، انجمن تاريخ شفاهي از مشارکت مارتا در اين زمينه با تاسيس جايزه آموزشي مارتا راس تجليل کرد و بعدا دانشگاه مريلند بالتيمور کانتي Maryland Baltimore County مرکز مارتا راس را براي تاريخ شفاهي تاسيس کرد.

راس به تدريس تاريخ شفاهي در کالج پارک دانشگاه مريلند، جايي که درجه استادي خود را در سال 1978 دريافت کرده بود، اشتغال داشت و استاد بسياري از شاغلان اين حوزه به حساب می آمد. همچنين راس هدايت پروژه‌هاي بيشمار تاريخ شفاهي را در واشنگتن بر عهده داشت که "خدمات ميانجيگرانه و توافقي فدرال"، "خدمات پارک ملي" و "کالج دندانپزشکان آمريکايي" از جمله ی آنها هستند.

راس در طول زندگي اش، با اشتياقش براي برتري اصول اخلاقي و گفتن حقيقت، همراه با طنزي کاملا خوب و محترمانه بر زندگي ديگران پرتو افکند. او که زاده سلماي Selma آلاباما بود، يکي از مهمترين فعاليت هايش راهپيمايي در روز نهايي 1965 در راهپيمايي حقوق مدني سلما- مونتگومري Montgomery بود. او در اين راهپيمايي نشاني دست ساخت را حمل مي‌کرد که رويش نوشته شده بود: " من يک سلمايي خواستار آزادي و عدالت ام" .

راس اولين فرزند والتر ماهان جکسون Walter Mahan Jackson آموزگاري آلابامايي و همسرش آنا بل سيمور Anna Bell Seymour بود. او از کالج دخترانه مونتوالو Montevallo با مدرک کارشناسي تاريخ و انگليسي در سال 1945 فارغ التحصيل شد. سال 1988 اين مرکز که اکنون دانشگاه مونتوالو است، او را فارغ التحصيل برجسته خواند. 

آشنایی مارتا راس با همسر آينده اش دکتر دونالد ام. راس از آنجایی شروع شد که او و همسرش در جريان جنگ جهاني دوم و در حالي که هر دو در پروژه منهتن در اوک ريج Oak Ridge تنسي کار مي‌کردند. در طول 66 سال زندگي مشترک، آنها از سفر کردن، مطالعه و بازي بريج لذت بردند و مارتا با نواختن پيانو فالبداهه، به روح زندگي در ميهماني‌هاي مختلف بدل شد. در کنار همسرش، فرزندانش نيز از او به جاي مانده اند که ديويد راس در هوستون تگزاس، مايکل راس در سن خوزه کاليفرنيا، کاترين راس در فريمونت اوهايو، جورج راس در کري ، جان راس در لس آنجلس و ماريا راس در کنت واشنگتن هستند. به علاوه او 13 نوه و 3 نتيجه دارد.

برنامه يادبود او سه شنبه 23 آوريل ساعت 10:30 در کليساي سن خوزه در فريمونت Fremont و پس از آن برنامه نهار در کليساي لوتران Lutheran فرمونت برگزار شد. به جاي گل گراميداشت وي مي‌تواند با کمک به انجمن آلزايمر يا انجمن تاريخ شفاهي گرامي داشته شود.

ترجمه: عباس حاجی هاشمی

منبع: legacy


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.