هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 115    |    25 ارديبهشت 1392

   


 

تاکید رهبر انقلاب بر نقش جدی پدید‌آورندگان آثار تاریخ شفاهی


گزارش تفصیلی هشتمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی، دانشگاه اصفهان (3)


چهارمین نشست تخصصی تاریخ مجلس برگزار شد


ناگفته‌ها (خاطرات دکتر عنایت‌الله رضا)


بررسی حقوق راوی و مولف در کتاب‌های خاطرات انقلاب و دفاع مقدس


تاریخ شفاهی به شناسایی هویت افراد جامعه کمک می‌کند


دانشجویان فرصت بازدید نزدیک از مصر و انقلاب آن را می یابند


کمک هزینه مرکز تحقیقات تاریخ شفاهی چارلتون


مارتا جکسون راس درگذشت


نشست نقد و بررسی «ماه همراه بچه‌هاست» در خبرگزاری تسنیم-۲


تسلیت


 



کمک هزینه مرکز تحقیقات تاریخ شفاهی چارلتون

صفحه نخست شماره 115

کمک هزینه مرکز تحقیقات شفاهی چارلتون (Charlton Oral History Research)
وابسته به دانشگاه بایلور(Baylor University)

موسسه تاریخ شفاهی دانشگاه بایلور از محققان آموزش دیده و با تجربه در زمینه تحقیقات تاریخ شفاهی که در حال اجرای مصاحبه های تاریخ شفاهی هستند دعوت کرد تقاضای خود را برای دریافت کمک هزینه سه هزار دلاری در سال تحصیلی 2014-2013 ارائه دهند. این موسسه از طریق اعطای این کمک هزینه به دنبال مشارکت در فعالیت های محققانی است که به موضوعات جدیدی در زمینه تاریخ شفاهی پرداخته و دیدگاهی نو را در زمینه موضوعاتی ارائه می دهند که روش های تحقیقاتی هنوز به طور گسترده به سراغ آنها نرفته اند. در همین راستا، از تحقیقات میان رشته ای و میان فرهنگی با موضوعات منطقه ای، ملی یا بین المللی استقبال می شود.


هدف از اعطای کمک هزینه مرکز تحقیقات تاریخ شفاهی چارلتون متمرکز کردن تاریخ شفاهی بر موضوعات جدید تحقیقاتی، همکاری با محققانی که کارهای میدانی ارزشمندی در زمینه تاریخ شفاهی انجام می دهند، ایجاد یک مجموعه تحقیقاتی قابل اعتنا در دانشکده بایلور از طریق فعالیت محققین متبحر تاریخ شفاهی و فراهم آوردن دسترسی علمی بلند مدت به روش های عملیاتی درخور توجه در تاریخ شفاهی است که نمایانگر بهترین روش ها هستند.

ضوابط
تمام کسانی که به آنها کمک هزینه پرداخت می شود ملزم به رعایت اصول موسسه تاریخ شفاهی شامل موارد ذیل خواهند بود: پایبندی به مراحل تثبیت شده موسسه برای انجام تحقیقات تاریخ شفاهی، دریافت برگه انتقال حق مالکیت و رضایت امضا شده از مصاحبه شوندگان و استفاده از فرم "سند اهدا"ی موسسه. دریافت کنندگان کمک هزینه متعهد می شوند نوار های صوتی و دستنوشته هایی را که از طریق دریافت این هدیه تهیه کرده اند در کتابخانه دانشگاه بایلور نگهداری کنند و گزارش کوتاهی از کارهای به انجام رسیده از طریق این هدیه را حداکثر ظرف مدت یک سال از تاریخ دریافت کمک هزینه ارائه نمایند.


دریافت کنندگان کمک هزینه همچنین متعهد می شوند گزارشی را در مورد تحقیقاتی که هزینه آن تامین شده است، به منظور ارائه در جلسه انجمن تاریخ شفاهی در سال 2014 یا 2015 ارائه کنند. اگر مطلب ارائه شده فرد دریافت کننده کمک هزینه از سوی انجمن تاریخ شفاهی برای سال 2014 یا 2015 پذیرفته شود، موسسه هزینه های ثبت نام وی برای حضور در جلسه را تامین می کند.

تامین بودجه
دریافت کننده هدیه از این مبلغ باید برای انجام مصاحبه های مرتبط با تاریخ شفاهی شامل هزینه های مربوط به زمانی که مصاحبه کننده صرف می کند، هزینه سفر، هزینه اقامت و سایرهزینه های تحقیقاتی استفاده کند. این مبلغ می تواند برای خرید تجهیزات دیجیتال ضبط صوت، به جز وسایل فیلم برداری، استفاده شود. تمام تجهیزات و وسایل ضبط صدا باید مطابق با استانداردهای جاری موسسه باشد. در صورت لزوم موسسه وسایل و تجهیزات ضبط صوت را خود تهیه می کند تا از کیفیت آن اطمینان حاصل کند. ضرورتی ندارد متقاضیان هزینه های پیاده سازی را در طرح هزینه خود منظور کنند. این موسسه علاوه بر تامین هزینه مصاحبه ها، تمام هزینه های پردازش، پیاده سازی و نگهداری موارد ضبط شده را می پردازد. این کار از سوی کارکنان و در محل موسسه انجام خواهد شد. کمک هزینه 3 هزار دلاری درطول سال تحصیلی 2014-2013 و طی سه قسط پرداخت خواهد شد.

شرایط پذیرش
امکان پرداخت کمک هزینه به متقاضیان غیر آمریکایی هم وجود دارد ولی این افراد باید نخست در مورد مسائلی همچون ویزا و دیگر کارهای اداری با موسسه تماس بگیرند. کمک هزینه به مصاحبه های که به زبان هایی غیر از انگلیسی انجام شود، تعلق نمی گیرد.

ارزیابی
ارزیابی درخواست ها براساس ملاک هایی همچون اهمیت موضوع تحقیق، ارائه نگرش های جدید به موضوع، توان بالقوه آن برای افزایش آگاهی نسبت به موضوع، دست اول بودن، وضوح و دقت پیشنهاد ارائه شده برای انجام تحقیقات تاریخ شفاهی با کیفیت بالا، احتمال تکمیل موفقیت آمیز پروژه طی دوره تعیین شده، امکان استفاده از مصاحبه ها در مطبوعات، سخنرانی ها و دیگر اشکال عرضه عمومی صورت خواهد گرفت.

مهلت
درخواست ها باید پیش از 21 ژوئن سال 2013 به موسسه ارسال شود. اسامی واجدین شرایط دریافت کمک هزینه در اول جولای 2013 اعلام خواهد شد و مهلت تکمیل مصاحبه ها 30 آوریل 2014 خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر و دریافت راهنمای درخواست به نشانی http://www.baylor.edu/oralhistory/ مراجعه کنید.
موسسه تاریخ شفاهی چارلتون یاد دکتر توماس ال. چارلتون(Dr. Thomas L. Charlton) بنیانگذار موسسه تاریخ شفاهی را گرامی می دارد. دیدگاههای او در مورد تحقیقات تاریخ شفاهی خلاق، هنوز الهام بخش ماست. تام چارلتون دوره فعالیت خود را به گشودن راه برای تاریخ شفاهی نگاران تازه کار و متبحر اختصاص داد و همیشه ما را تشویق می کرد که پیشتر برویم، عمیق تر بگردیم و وسیع تر بیندیشیم.

تاریخ شفاهی یک موسسه بین رشته ای وابسته به دانشگاه بایلور است که از طریق دفتر رئیس دانشگاه اداره می شود. این موسسه از سال 1970 اقدام به جمع آوری و نگهداری تاریخ شفاهی کرده و در عین حال راهنمای متخصصین این رشته بوده و به آنها خدمات ارائه داده است. می توانید با مراجعه به نشانی baylor.edu/oralhistory  مجموعه تاریخ شفاهی موسسه را بازنگری کرده و مطالب دیگری در مورد خدمات این موسسه فرابگیرید.


دانشگاه بایلور به عنوان اقدامی مثبت، فرصت انجام کار را به صورت برابر برای اقلیت ها، زنان، کهنه سربازان و افراد معلول فراهم کرده است.

ترجمه: اصغرابوترابی

منبع: baylor


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.