هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 114    |    18 ارديبهشت 1392

   


 

بر شانه های دکتر مجتهدی


گزارش تفصیلی هشتمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی، دانشگاه اصفهان (2)


چهارمین نشست تخصصی تاریخ مجلس


فراخوان مقاله: کنفرانس تاریخ علوم اجتماعی اروپا (ESSHC)


تاریخ نگاری به روایت نظامیان


خاطرات حاج هاشم امانی


تشکیل یک دوره کلاس آموزش تاریخ شفاهی توسط استاد تاریخ شفاهی


تاریخ شفاهی غذا در نیویورک: غذاخوردن در رستوران همیشه مرسوم نبود


فواید تاریخ شفاهی برای تحقیقات سازمانی و مدیریت‌های عالی (5)


خاطره‌ای مسحورکننده و کاوش دوره‌ای کمترشناخته‌شده از تاریخ معاصر


كتاب «لشكرخوبان» پر است از اعجاب و عظمت ناگفته‌ رزمندگان


نشست نقد و بررسی «ماه همراه بچه‌هاست» در خبرگزاری تسنیم-۱


 



خاطره‌ای مسحورکننده و کاوش دوره‌ای کمترشناخته‌شده از تاریخ معاصر

صفحه نخست شماره 114

«خاطراتِ جمعی از بهشت گمشده: اقامتگاه‌های کشاورزی یهودیان در اوکراین طی د‌هه‌های۱۹۲۰ و ۱۹۳۰»

۲۱ مارس۲۰۱۳ (اول فروردین ۱۳۹۲)، هانوفر، ایالت نیوهمپشایر، سایت PR Newswire-iReach: تاریخ شفاهی‌ای متشکل از مصاحبه‌هایی با اعضای مزرعه‌های جمعی اوکراین که پس از انقلاب بلشویکی(1)  پدید آمدند.

بِلِنکی با سفر به اوکراین و ثبت خاطرات مردان و زنان سالمند، به بررسی گوشه‌ای کمترشناخته‌شده از تاریخ می‌پردازد. این افراد از اعضای جنبش کُلخوز(2)  بودند ‌ـ ابتدا شور و اشتیاق انقلابی و سپس «تشویقِ» دولت اتحاد جماهیر شوروی انگیزة ایجاد مزرعه‌های اشتراکی را تشدید کرد، تا اینکه در اوایل دهة۱۹۹۰ این جنبش منحل شد. مصاحبه‌شوندگان به بیان داستان‌هایی دربارة زندگی مسالمت‌آمیز در مزرعه‌ها می‌پردازند و دوستی‌هایی مغایر با مرزهای قومی و مذهبی که در سال ۱۹۴۱، هنگام حملة نازی‌ها به اوکراین طی جنگ جهانی دوم از هم می‌پاشند. این یهودیان اوکراینی از میان معدود اقوامی هستند که تا پایان جنگ زیستند؛ بیشتر وقت‌ها، آن‌ها به روستاها و مزرعه‌های قدیمی خود بازگشتند و متوجه شدند که همة همنوعان‌شان به قتل رسیدند. در این داستان، نویسنده شخصاً سهم عمده‌ای دارد، زیرا پدرش با کمیتة توزیع مشترک یهودیان آمریکایی(3)  همکاری داشته است، سازمانی بشردوستانه که در دهة۱۹۲۰ کارشناسانی را به اوکراین فرستاد تا به مردم روش‌های کشاورزی و دامداری و نیز تعمیر و نگهداری ابزار را بیاموزند. کتاب بِلِنکی به دو بخش‌‌ تقسیم شده است؛ بخشی از آن بازنمود خاطرات اوست که انباشته از سرگذشت‌های خانوادگی و پروژة تاریخ شفاهی‌اش است و بخشی دیگر خودِ سرگذشت‌ها هستند که آن‌ها را بر اساس موضوع گروه‌بندی کرده است. خواننده با مطالعة خاطرات مصاحبه‌شوندگان از دوران کودکی‌شان و وحشت‌‌شان از جنگ و پس از آن بازسازی زندگی‌شان، زندگی در کُلخوز را حس می‌کند. گرچه متنِ بسیار تاریخی و سندها و نقشه‌های تصویری از سفرهای مصاحبه‌شوندگان کتاب را جذاب‌تر ساخته‌اند، بِلِنکی به‌راستی اثری دلنشین ارائه کرده است.
تاریخ شفاهی‌ای درخورتوجه از مردم کُلخوز در زمان جنگ اوکراین.
ارتباط با رسانه‌ها: انتشارات رابرت بِلِنکی مَداگرِل (maddoggerel@icloud.com)، ۴۱۵۵ ـ ۶۰۳۶۷۸
اخبار در سایت PR Newswire iReach ارائه می‌شوند: https://ireach.prnewswire.com


1. Bolshevik Revolution: انقلاب اکتبر که به آن انقلاب بزرگ سوسیالیستی اکتبر‏، اکتبر سرخ، قیام اکتبر و انقلاب بلشویکی نیز می‌گویند، دومین و آخرین حرکت بزرگ از انقلاب روسیه است که سبب به ‌قدرت رسیدن حزب بلشویک در روسیه و برپایی نظام شورایی شد.

2. Kolkhoze: کُلخوز یا مزرعه اشتراکی، گونه‌ای مزرعه‌داری اشتراکی در اتحاد شوروی بود که به‌عنوان روشی تازه در کنار روش مزرعه‌داری دولتی (سُوْخوز) برپا شد. اعضای کلخوز بنا به تعداد روزهای کاری سهمی از محصول و سود مزرعه دریافت می‌کردند، در حالی‌که در سوخوزها یعنی کشتزارهای دولتی، کارگران دستمزد مشخصی داشتند. امروزه بیشتر کلخوزها در شوروی پیشین نابود شدند.

3. American Jewish Joint Distribution Committee: سازمان امدادرسانی یهودی در سراسر جهان که مقر آن در نیویورک است. این سازمان در سال۱۹۱۴ تأسیس شد و در بیش از ۷۰ کشور جهان فعال است.


ترجمه: زهرا حسینیان

منبع: انتشارات مَداگرِل

منبع: prnewswire


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.