هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 114    |    18 ارديبهشت 1392

   


 

بر شانه های دکتر مجتهدی


گزارش تفصیلی هشتمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی، دانشگاه اصفهان (2)


چهارمین نشست تخصصی تاریخ مجلس


فراخوان مقاله: کنفرانس تاریخ علوم اجتماعی اروپا (ESSHC)


تاریخ نگاری به روایت نظامیان


خاطرات حاج هاشم امانی


تشکیل یک دوره کلاس آموزش تاریخ شفاهی توسط استاد تاریخ شفاهی


تاریخ شفاهی غذا در نیویورک: غذاخوردن در رستوران همیشه مرسوم نبود


فواید تاریخ شفاهی برای تحقیقات سازمانی و مدیریت‌های عالی (5)


خاطره‌ای مسحورکننده و کاوش دوره‌ای کمترشناخته‌شده از تاریخ معاصر


كتاب «لشكرخوبان» پر است از اعجاب و عظمت ناگفته‌ رزمندگان


نشست نقد و بررسی «ماه همراه بچه‌هاست» در خبرگزاری تسنیم-۱


 



تشکیل یک دوره کلاس آموزش تاریخ شفاهی توسط استاد تاریخ شفاهی

صفحه نخست شماره 114

دانشجویان تاریخ علاوه براین که یک دوره تاریخ شفاهی را در دانشکده می‌گذرانند بلکه فیلمساز هم شده‌اند. 

فرصتی فراهم شده تا دانشجویان سال سوم و چهارم  در یک دوره کلاس تاریخ شفاهی شرکت کنند و چگونگی پیاده‌سازی و بایگانی کردن تاریخ را فرا گیرند. جاستین نیستروم استادیار تاریخ، کار تدریس به دانشجویان تازه وارد به سمینار را با بحث درباره چگونگی مستند کردن تاریخ آغاز کرد و تصمیم گرفت تا انتخاب موضوع را به خود دانشجویان واگذار کند.

نیستروم Nystrom گفت: «ما در حال حرکت به سوی عرصه فیلمسازی هستیم. می‌خواهم که دانشجویان نیز به این ‌کار مشتاق باشند. کار سرگرم کننده‌ای است.»

آمِلی کرم Amelie Karam، کارشناس ارشد مطالعات فیلم و بازیگری، کار تهیه فیلمی درباره کارگران بندر نیواورلان  را انجام داده و آن را در جلسه اخیر انجمن مطالعات کارگران جنوب به نمایش گذاشت. این مستند براین موضوع تمرکز کرده که چگونه کار این کارگران با توجه به اخلاق کاری جدید، تغییر کرده است.
کرم گفت: «این مستند درباره مردانی است که در بندر و درجلوی آب کار می‌کنند. یکی از سوالات اصلی این بود که تا چه حد کار بارگیری در کانتینرها بر آنها تاثیر گذاشته است. پاسخ به این پرسش باعث می‌شود تا کار بسیار موثر و کارآمدتر باشد، ولی زندگی افراد را تاحد زیادی تغییر دهد. تعداد کارگرانی که برای کار لازم بودند به نصف کاهش یافت.»

اریک بوراس(Eric Buras)، کایلی فردریک(Kyleah Frederic)، شیلا طاهر(Sheila Tahir)، آملی کرم (Amelie Karam)، کایتلین وبستر(Caitlin Webster) و جاستین نیستروم(Justin Nystrom) استادیار تاریخ که دارای دکترای تاریح شفاهی و مستندسازی است یک دوره کلاس تاریخ شفاهی را برگزار کردند. کار این کلاس بر تشویق دانشجویان برای ساخت یک فیلم مستند تاریخ شفاهی با استفاده از رسانه فیلم براساس موضوع های شخصی مورد علاقه‌شان متمرکز است.

کرم گفت که این کلاس را در ترم گذشته گذرانده و باتوجه به کمک و راهنمایی نیستروم، این کلاس راه خوبی برای یادگیری درباره نیواورلان بوده و فرصت بسیار خوب و مغتنمی بود. 
کرم گفت: «این کلاس بسیار سرگرم کننده بوده و با توجه به اینکه هر دوشنبه دو الی سه ساعت در کنار یکدیگر بودیم، یک خانواده کوچک را تشکیل دادیم. این کار سخت بود، ولی ارزش آن را داشت.»
اریک بوراس Eric Buras، دانشجوی سال سوم علوم  سیاسی از اینکه در تهیه یک مستند شرکت داشت بسیار هیجان‌زده بود و توانست تصور بهتری نسبت به اینکه تاریخ شفاهی چگونه مطالعه و اجرا می‌شود، بدست آورد.
بوراس گفت: «کلاس ما اولین کلاس تاریخ شفاهی بود که دکتر نیستروم در آن تدریس می‌کرد، به همین دلیل تجربه آموزنده‌ای بود.»
کلاس فقط در ترم پاییز ارائه شده، ولی دکتر نیستروم قصد دارد این کلاس مجدداً برگزار کند. در هر ترم، کلاس بر موضوع جدیدی تمرکز خواهد کرد. بوراس متوجه شده که در دوره پاییز 2013، فیلمی درباره موجی از ورود کارآفرینان به شهر پس از طوفان کاترینا به نمایش در خواهد آمد.
بوراس می‌گوید: «فکر می‌کنم این کلاس برای دانشجویانی مناسب باشد که علاقه‌مند به درک تاریخ شفاهی هستند و یا اینکه چگونه یک فیلم مستند تهیه و آن را ویرایش ‌می‌کنند و دوست دارند تا تکنیک‌های انجام مصاحبه را فراگیرند.»
بوراس بیان کرد که کار با کارگران بندر سرگرم‌کننده، ولی در آن زمان چالش‌برانگیز بود.
بوراس می‌گوید: «کارگران بندر شورشی بودند. آنها تا حدودی شبیه سیاستمداران عمل می‌کردند، به جای پاسخ به آنچه که از  آنها  خواسته شده، فقط درباره آنچه که خود می‌خواستند صحبت می‌کردند.» کایتلین وبستر  Caitlin Webster دانشجوی سال چهارم تاریخ بیان کرد که از کلاس ها با وجود این که وقت گیر بوده و  در زمانی که کار با کارگران بندر مشکل بوده، لذت برده است.
وبستر گفت: «برخی از باراندازان ساکت بودند، که کارمصاحبه با آنها را سخت می ساخت، اما کسانی نیز  بودند که بسیار پرحرف بودند و داستان واقعاً جالبی برای گفتن داشتند.»

وبستر گفت این کلاس برای دانش جویان علاقه مند به مصاحبه و روزنامه نگاری بهترین گزینه است.

کنت کریر Kenneth Crier، رئیس شعبه محلی شماره 3000 انجمن بین المللی باراندازان، برای دیدن این مستند هیجان زده است.

کریر گفت: «من هنوز آن را ندیده ام، اما چیزهای خوبی درباره آن شنیده ام.»

نویسنده رولن هینجوسا (LAUREN HINOJOSA)
ترجمه: عادله حاجی میرزایی

منبع: loyolamaroon


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.