هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 113    |    11 ارديبهشت 1392

   


 

پیام تسلیت انجمن تاریخ شفاهی ایران


گزارش تفصیلی هشتمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی، دانشگاه اصفهان (1)


تاریخ شفاهی موزاییک مسجد خوزان


بهروز مرادی از شهر آسمانی می گوید


گنج تجربه، پروژه مستندسازی مدیران آموزش پرورش خراسان رضوی


پنجره‌ای به گذشته


مورخین تاریخ شفاهی و فضاهای آنلاین


برگزاری کارگاه های خاطرات جنگ در دانشگاه دولتی کالیفرنیا


چه خبر از دختران؟: دختران و زنان بسکتباليست ايلينويز ، 1977-1968


فواید تاریخ شفاهی برای تحقیقات سازمانی و مدیریت‌های عالی (4)


کارگاه آموزشی آنلاین تاریخ شفاهی


کارنامه تاریخ‌نگاری کاوه بیات نقد شد


 



برگزاری کارگاه های خاطرات جنگ در دانشگاه دولتی کالیفرنیا

صفحه نخست شماره 113

دانشگاه دولتی کالیفرنیا در شهر بیکرزفیلد (Bakersfield) در نظر دارد تا با همکاری کتابخانه ناحیه کرن (Kern County) تعدادی کارگاه خاطره نویسی برای کهنه سربازان آمریکایی برگزار کند.

بنا به نوشته پایگاه اینترنتی www.turnto23.com این کارگاه ها طراحی شده اند تا به سربازان آمریکایی کمک کنند به نقل تاریخ جنگ به صورت نوشتاری و شفاهی بپردازند.

این کارگاه ها از تاریخ 9 آوریل تا 21 مه راس ساعت 5:30 روزهای سه شنبه به صورت یک هفته در میان در کتابخانه بیل مموریال (Beale Memorial Library) برگزار خواهند شد.

کارگاه ها هر بار به موضوعی متفاوت خواهند پرداخت. این کلاس ها رایگان خواهند بود و حضور در آن ها برای همه علاقه مندان آزاد است. شرکت کنندگان می توانند در همه کارگاه ها یا هرکدام که دوست دارند حضور یابند.

دکتر باربارا بارتولومی Barbara Bartholomew مدرس زبان انگلیسی و استادیار دانشگاه دولتی کالیفرنیا که کمک می کند این کارگاه ها هرچه بهتر برگزار شوند، می گوید شرکت کنندگان در این کلاس ها فرصت خواهند یافت تا در جمع خاطرات و حکایات خود را با دیگران قسمت کنند و به گفت و شنود در مورد موضوعاتی بپردازند که برایشان ارزشمند بوده و در این که آن ها چه کسی هستند، تاثیر داشته اند.

دکتر بارتولومی می افزاید که گردهمایی هایی از این دست به شرکت کنندگان کمک خواهد کرد تا تجربه های خود را به صورت مجموعه ای از خاطرات گرد آورند و آن ها که علاقه مندند، این خاطره ها را در اختیار کتابخانه ناحیه کرن بگذارند تا در مجلدی که به نوشته های سربازان اختصاص خواهد یافت و چاپ خواهد شد، برای پژوهش و خواندن در اختیار علاقه مندان قرار گیرد.

او می گوید: «در جاهای دیگری که از این دست کارگاه ها را برگزار کرده اند، شرکت کنندگان گفته اند که نوشتن و نقل تجربه هایشان به خودی خود در اغلب موارد برای آن ها مفید بوده است چرا که فرصتی فراهم شده تا آن ها داستان های تاریخی خود را در چارچوبی تازه و ارزشمند نقل کنند. این کارگاه ها سفر فردی زنان و مردان و اهمیتی را که این سفر برای آن ها، خانواده هایشان، ملت و جامعه کرن کانتی در برداشته، مطمح نظر قرار می دهد.»

تاریخ برگزاری و موضوع کلاس ها به شرح زیر است:

9 آوریل: نقل خلاصه ای از زندگی نامه های شخصی.
در این کارگاه آموزشی تلاش بر این خواهد بود تا با استفاده از کلام، تصویر، حکایت های داستانی و غیر داستانی راهی برای آشنایی با زندگی نامه های شخصی دیگران وتوصیه های آن ها در این زمینه چارچوبی برای شروع کار و نقل داستان های شخصی به صورت تاریخ نوشتاری یا شفاهی تعیین شود.

23 آوریل: پیشینه تاریخی.
این کارگاه به حکایت چگونگی پیوستن شرکت کنندگان به ارتش اختصاص دارد و به آن ها کمک می کند از دو زاویه سیاسی و شخصی داستان خود را در این باره برای دیگران نقل کنند.

هفتم مه: نقل حکایت کسانی که بیش از دیگران در اندیشه من حضور دارند.
در این کارگاه شرکت کنندگان فرصت خواهند یافت تا در باره کسانی بنویسند یا بگویند که بیش از دیگران در اندیشه آن ها حضور دارند و تاثیری ماندگار بر زندگی آن ها بر جای نهاده اند، خواه نظامی باشند و خواه غیر نظامی.

21 مه: درس ها و عبرت ها.
در این کارگاه که آخرین کلاس به شمار می آید، شرکت کنندگان فرصتی می یابند تا درس ها و ایده ها را در کنار هم قرار دهند. علاقه مندان هم می توانند نسخه ای از خاطرات خود را در اختیار کتابخانه کرن کانتی قرار دهند تا در بخش خاطرات جنگ نگه داری شود و در اختیار دیگران قرار گیرد.

مترجم: رضا بهار

منبع: turnto23


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.