هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 113    |    11 ارديبهشت 1392

   


 

پیام تسلیت انجمن تاریخ شفاهی ایران


گزارش تفصیلی هشتمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی، دانشگاه اصفهان (1)


تاریخ شفاهی موزاییک مسجد خوزان


بهروز مرادی از شهر آسمانی می گوید


گنج تجربه، پروژه مستندسازی مدیران آموزش پرورش خراسان رضوی


پنجره‌ای به گذشته


مورخین تاریخ شفاهی و فضاهای آنلاین


برگزاری کارگاه های خاطرات جنگ در دانشگاه دولتی کالیفرنیا


چه خبر از دختران؟: دختران و زنان بسکتباليست ايلينويز ، 1977-1968


فواید تاریخ شفاهی برای تحقیقات سازمانی و مدیریت‌های عالی (4)


کارگاه آموزشی آنلاین تاریخ شفاهی


کارنامه تاریخ‌نگاری کاوه بیات نقد شد


 



بهروز مرادی از شهر آسمانی می گوید

صفحه نخست شماره 113

به تازگی مجموعه فلش کارتی به همت مجموعه "شهر آسمانی" منتشر شده است. این مجموعه حاوی 36فلش کارت  است که هر کارت، یک عکس و یک متن (یادداشت، خاطره، نامه) از شهید بهروز مرادی، راوی حماسه خرمشهر، دارد.

ویژگی این مجموعه، کم حجم بودن آن است؛ علاوه بر این که با مطالعه متن ها و تماشای عکس های رنگی کوچک آن، می توان شهید بهروز مرادی را شناخت. این مجموعه توانسته است با تصویر و متن به صورت همزمان با مخاطب ارتباط برقرار کند و ابداعی در زمینه کتابهای کوچک زندگینامه شهدا محسوب می شود.

گفتنی است، اگر توضیحات عکس ها همراه آنها می آمدند، بهتر بود. اطلاعاتی مانند اینکه این عکس را چه کسی گرفته و یا مربوط به چه زمانی است. همچنین ارتباط عکس با مطالب شاید این کار را زیبا تر می کرد.

در توضیح نخستین کارت آن آمده است:

بر این باور بودیم که باید آستین همت را بالا زد تا همان گونه که هنرمند آسمانی خرمشهر شهید بهروز مرادی در "پیامی برای فردا" بیان کرده بود، خرمشهر را بسازیم، زیباتر از گذشته هایش.
پس شهر آسمانی پا گرفت تا پاس  بدارد مجاهدت مخلصانه مردان آسمانی را که خونشان خرمشهر را آسمانی کرد.
و اکنون در چهارمین سال گام برداشتن در این مسیر هستیم، بر ان شدیم تا با یاد این هنرمند مجاهد، گزیده ای از یادداشت ها، نامه ها و خاطراتش را منتشر کنیم.
این مجموعه حاصل ارادت فرزندان خرمشهر –خرمشهری که به قول آقا بهروز جمعیت آن 36 میلیون نفر بوده- به همه شهدای ایران اسلامی.

با ارادت
فرزندان شهر آسمانی

***

 

«شهید بهروز مرادی در اول دی ماه 1335 در خرمشهر و در خانواده ای اصفهانی متولد شد. تحصیلاتش را در خرمشهر شروع کرد و در مدرسه بازرگانی کوروش کبیر با شهید محمد جهان آرا همکلاس بود. پس از آن به عنوان معلم آغاز به کار کرد. بهروز به همراه سایر بچه های خرمشهر در جریان پیروزی انقلاب و بعد از آن در برابر قائله ی خلق عرب فعالیت کرد و با شروع جنگ تحمیلی به جبهه رفت. آنچنان که از میان خاطرات خرمشهر بر می آید بهروز را می توان جزء نفراتی دانست که تا آخرین لحظات در برابر سقوط خرمشهر مقاومت کردند.

او در سال 1364 در رشته ی صنایع دستی در دانشگاه پردیس اصفهان مشغول تحصیل شد و قبل از پایان تحصیلاتش در چهارم خرداد 1367 در منطقه ی شلمچه به شهادت رسید.

بهروز می گفت: «جمعیت خرمشهر سی و شش میلیون نفر است.» و او نه فرزند خرمشهر، که برادر مهربان همه ی ماست کسی که نامش در کنار شهیدانی چون محمد جهان آرا، احمد شوش، بهنام محمدی، امیر رفیعی، محمدرضا دشتی رسول نورانی، اکبر رنجبر، رضا دشتی، محمود ربیعی، جمشید برون و... و همه بچه های خرمشهر به یادمان می آورد که روزی روزگاری قرار بود خرمشهر برای ایرانی ها نباشد.»

برای سفارش و دریافت این مجموعه با قیمت 1500 تومان با شماره 09391568326 تماس حاصل نمایید.



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

23 ارديبهشت 1392
سعیده پاپی
عالی بود

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.