هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 110    |    21 فروردين 1392

   


 



طرح تاريخ شفاهي برای پنجاهمین سال فعالیت دانشگاه يورک

صفحه نخست شماره 110

روایت تاريخ دانشگاه يورک در قالب آرشيو ديجيتالي جديدي که نيم قرن فعالیت برجسته دانشگاهی اين دانشگاه را گرامي مي دارد، بيان مي شود.

طرح تاريخ شفاهي دانشگاه يورک قسمتي از مراسم گراميداشت پنجاهمین سالگرد فعالیت دانشگاه یورک است که خاطرات قشر وسيعي از افراد را ثبت و نقل کرده است.  اين افراد شامل رئیسان و معاونين دانشگاه، دانشجويان سابق، بنيانگذاران، کارکنان فعلي قسمت آموزشي و پشتيباني و همچنين بخش وسيعي از افراد مرتبط با دانشگاه يورک هستند.

50 مصاحبه اول که توسط مورخ و روزنامه نگار افتخاري گرگ نيل (Greg Neale) و استاد مدعو يورک و سردبير مجله تاريخ بي‏بي‏سي انجام شد در حال حاضر در آرشيو دانشگاه در موسسه بورت ويک Borthwick)) قرار گرفته است و سال آينده در دسترس قرار خواهد گرفت.
در ميان مصاحبه‏شوندگان سر دونالد بارون (Sir Donald Barron) و سر اندرو دربيشاير  (Andrew Derbyshire) حضور دارند. سر دونالد بارون خزانه دار شرکت آموزشي-دانشگاهی يورک York Academic Trust ، گروهي که به طور موفقيت آميز براي تاسيس دانشگاه تلاش کرد، بوده است و سر اندرو دربي شاير مهندس معماري بود که نخستین دانشکده هسلينتون Heslington را شکل داد.
اين طرح براي حفظ میراث پنجاهمين سالگرد تاسيس دانشگاه و تامين منبعي قابل دسترس براي محققان و عموم که امکان اضافه کردن به آن نيز وجود داشته باشد، طراحي شده است.
استاد مارک اورمرود (Prof Mark Ormrod) هماهنگ کننده بخش هنر و نيروي انساني دانشگاه که مشترکاً هدايت گروه راهبر پروژه را برعهده داشته، گفت: «طرح تاريخ شفاهي يورک فرصت منحصر به فردي در جهت جمع آوري خاطرات افرادي است که کمک کردند دانشگاه يورک براي اولين بار درهاي خود را به روي دانشجویان در پاييز سال 1963 باز کند.
این مصاحبه‏ها، سرگذشت‏ها و تجارب شخصي قشر وسيعي از افراد را بيان مي کنند. و موزاييک اين خاطرات شخصي در کل، تصوير جذابي از تکامل یک موسسه دانشگاهی در کلاس جهاني را مي سازد.»
کريس وب (Chris Webb) مسئول نگهداری آرشيو موسسه بورثويک Borthwick)) دانشگاه گفت: «خاطرات بدست آمده توسط اين طرح، اطلاعاتي در مورد تاريخ خود ما، تاريخچه دانشگاه‏هاي پس از جنگ و تاريخ آموزش و پرورش به طور کلي ارائه خواهد کرد. اين مطلب منبع مهمي براي سال‏هاي آينده است.»

در حال حاضر گزيده اي از اين مصاحبه‏ها به صورت آن لاين از طريق سايت پنجاهمين سالگرد دانشگاه york.ac.uk/50/history/oral-history/ در دسترس است.

مجموعه کامل مصاحبه‏ها بعدا از طريق کتابخانه ديجيتالي يورک در دسترس قرار خواهد گرفت.

ترجمه عطیه اسعد

منبع: yorkpress


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.