هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 107    |    9 اسفند 1391

   


 

مراحل خاطره‏نگاری و خاطرات شفاهی جنگ تحمیلی


سالروز محاكمه طالقاني، بازرگان و سحابي در سال 1342


انتشار نخستین پژوهشنامه مطالعات اسنادي و آرشيوي در مدیریت اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی


کتابخانۀ تاریخ شفاهی باستان شناسی-3


گراندزول: تاریخ شفاهی برای تحول اجتماعی


تاریخ شفاهی «توفان» و «جنبش مدنی» در یک موزه


گذشته و حال انقلاب را باید بازخوانی جمعی کرد


رضایت کهنه‌سربازان برایم مهم‌تر از موفقیت تجاری فیلم است


من از یادت نمی‌کاهم


اصحاب پنجشنبه


 



گراندزول: تاریخ شفاهی برای تحول اجتماعی

صفحه نخست شماره 107

شهر نیویورک در آمریکا در روزهای 15 و 16 سپتامبر سال 2011 شاهد رویدادی با عنوان «گراندزول Groundswell: تاریخ شفاهی برای تحول اجتماعی» بود که با هدف بهره‏گیری از تاریخ شفاهی به عنوان شیوه‏ای برای به راه انداختن جنبش‏ها و ایجاد تحول اجتماعی صورت گرفت.

فصلنامه تاریخ شفاهی وابسته به انجمن تاریخ شفاهی انگلستان در شماره بهار سال 2012 خود و به نقل از «سارا ک. لوس Sarah K Loose»، هماهنگ کننده طرح سازماندهی روستایی در ایالت اورگون  می‏نویسد: «برای اجرای این طرح 15 تاریخ نگار شفاهی، مددکار فرهنگی و سازمان دهندگان اجتماع‏ها گرد هم آمدند تا استفاده از تاریخ شفاهی را به عنوان راهکاری برای به راه انداختن جنبش‏ها و ایجاد تحولات بنیان کن در محک آزمون گذارند.»

لوس می‏گوید: «ما در این رویداد ایجاد یک اجتماع را مطمح نظر قرار دادیم و رویکردمان آموزش عمومی بود. این جمع فضایی را ایجاد کرد تا ما بتوانیم سرگذشت‏های خود را با هم قسمت کنیم و ببینیم در کارمان با چه موضوعات اخلاقی و عملی مواجه هستیم. این بود که در بحث‏هایمان موضوع‏هایی چون پاسخگویی، مالکیت و همکاری نمود بارزی داشت.»

 شرکت کنندگان در رویداد گراندزول در سپتامبر 2011

لوس در ادامه می‏گوید: «در چالش ما برای نیل به عدالت، سرگذشت‏ها و تاریخ‏ها منشا قدرت و توانایی است. این سرگذشت‏ها و تاریخ‏ها هستند که به هنگام شکست و ابهام به کمک ما می‏آیند و وسیله ای می‏شوند برای الهام و انگیزه تا به کمک آن‏ها علیرغم اختلاف‏ها به یگانگی و همدلی برسیم. این سرگذشت‏ها و تاریخ‏ها هستند که با تاکید بر همه آن شگردها و راهبردهایی که تحول دایمی را سبب می‏شوند، راهگشای مایند. از این رو ما با به اشتراک گذاشتن سرگذشت‏های خود قدرت می‏بخشیم، بیدار می‏کنیم و دگرگونی ایجاد می‏کنیم.»

او می‏گوید: «از سال‏های دهه 1970، تاریخ شفاهی را به عنوان شیوه ای ارزشمند شناخته‏اند که با کمک آن می‏توان حکایت بسیار مغفول مانده نهضت‏های اجتماعی و بازیگران آن‏ها را حفط و نگهداری کرد.»

«امروزه، صدها آرشیو و پروژه گفتگو به کار مستند سازی تاریخ و صداهایی اختصاص یافته اند که به اجتماع‏های در حاشیه مانده ای نظیر فمینیست‏ها، همجنس گرایان فعالان زیست محیطی و حقوق مدنی تعلق دارند.»

شرکت کنندگان دانیل کر Daniel Kerr  و گابریل سولیس Gabriel Solis  در حال گفتگو در جریان رویداد گراندزول

لوس در پایان می‏گوید: در نظر داریم برای گسترش شبکه نهضت تاریخ شفاهی و تحول اجتماعی طرح‏ها و مجموعه ای از فعالیت‏ها و گردهمایی‏ها را به کار ببندیم.

برای اطلاعات بیشتر به این نشانی اینترنتی مراجعه کنید:
www.oralhistoryforsocialchange.org
و یا با نشانی تماس بگیرید:
sarahloose@gmail.com
 

ترجمه: رضا بهار

منبع:
فصلنامه تاریخ شفاهی، وابسته انجمن تاریخ شفاهی انگلستان، بهار 2012، ص 30.



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.