هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 106    |    2 اسفند 1391

   


 



طرح تاریخ شفاهی حکومت قانون در آمریکا

صفحه نخست شماره 106

مرکز تاریخ شفاهی کلمبیا در آمریکا با هدف به چالش کشیدن حکم اعدام و ساختار قانونی دستگیری مظنونان به تروریسم در ایالات متحده، طرحی را با عنوان حکومت قانون در دست اجرا دارد. 

فصلنامه تاریخ شفاهی که از سوی انجمن تاریخ شفاهی انگلستان منتشر می‏شود در شماره بهار سال 2012 خود و به نقل از «گابریل سولیس Gabriel Solis» از دست اندرکاران این طرح می‏نویسد که طرح حکومت قانون از سال 2008 در مرکز تاریخ شفاهی کلمبیا Columbia Center or Oral History (CCOH)  آغاز شده است.

سولیس می‏گوید: «هدف از این طرح بیشتر گردآوری اسناد موجود در مورد چالش‏های حقوقی علیه حکم اعدام در آمریکا است.
«بانیان این طرح در سال نخست توانستند با شماری از حقوقدانان پیشگامی که در مورد قانونی بودن مجازات مرگ تحقیق کرده بودند، مصاحبه کنند.»

سولیس در ادامه می‏گوید: «با توجه به همانند بودن روند دادخواهی در موضوع مجازات مرگ و ساختار قانونی بازداشت مظنونان به تروریسم در زندان‏هایی چون گوانتانامو Guantánamo، مجریان طرح حکومت قانون در صدد برآمدند تا در سال 2010  دامنه تحقیق خود را گسترش دهند و در مورد نادیده گرفته شدن برخی از اصول بنیادین قانون اساسی آمریکا در «مبارزه جهانی علیه تروریسم» به بررسی بپردازند و از جمله به موضوعاتی نظیر وعده‏ای که به افراد در مورد حق حضور در دادگاه داده شده است، بپردازند.
«در سال گذشته، مجریان طرح تاریخ شفاهی حکومت قانون در زمینه تاریخ شفاهی با وکلای مدافع و حقوقدانان مدنی، وکلای مدافع و قضات نظامی، امیران ارتش، افسران ارشد و فرماندهان پیشین و نیز مقام‏های دولتی در وزارتخانه‏های خارجه، دفاع و دادگستری آمریکا، طرفداران حقوق بشر،  فعالان و روانشناسان مصاحبه کرده‏اند. این گفتگوها در حقیقت پاسخگوی نیازی هستند که در زمینه گردآوری اطلاعات تاریخی وجود دارد. به عبارتی، همان اطلاعات تاریخی که می‏توان از شاهدان و راهبران تغییرات سیاسی به دست آورد، یعنی کسانی که یا در بالاترین سطوح دولتی و نظامی جای گرفته‏اند و یا افرادی هستند که خود شاهد نادیده گرفته شدن حساب شده اصول قانون اساسی و حقوق بشر در پی حادثه تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 بوده‏اند، خود آن را تجربه کرده‏اند و یا به چالش کشیده‏اند.»
سولیس می‏گوید: «این طرح تاریخ شفاهی در سال 2012 نیز همچنان توجه به آثار فوری و ماندگار «نبرد جهانی علیه تروریسم» را مطمح نظر خود قرار داده است و برای این منظور گفتگوهایی را با حقوقدانان، روشنفکران، روزنامه نگاران جستجوگر و هنرمندان ترتیب داده است.
«مجریان طرح حکوت قانون همچنین علاقه‏مندند تا به مستندسازی تاریخ زندگی و سرگذشت کسانی بپردازند که بدون هیچ علتی در زندان‏های گوانتانامو، بگرام (افغانستان)، ابوغریب (عراق)، زندان‏های مخفی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، CIA، و بازداشتگاه‏های آمریکا و دیگر کشورها در بازداشت به سر برده‏اند.»

سولیس می‏گوید در طرح‏های مستندسازی دیگر با زندانی‏های پیشین گفتگو کرده‏اند تا از آن‏ها در مورد شکنجه‏های دوران بازداشت بشنوند. اما به گفته او، مجریان طرح تاریخ شفاهی حکومت قانون پیش از هر چیز علاقه‏مندند تا با مستندسازی تاریخ زندگی زندانی‏های پیشین تاثیر سیاست‏ها و روش‏های به کار رفته در «مبارزه با تروریسم» بر خانواده‏ها و جوامع این زندانیان را بهتر بشناسند.»

برای بهره‏مندی از اطلاعات بیشتر درباره این طرح و مطالعه گلچینی از گفتگوهای انجام شده به این نشانی اینترنتی مراجعه کنید:
http://library.columbia.edu/indiv/ccoh.html

مترجم: رضا بهار

منبع:
ORAL HISTORY
, spring 2012, p. 29



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.