هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 105    |    25 بهمن 1391

   


 



تاریخ شفاهی در یونان

صفحه نخست شماره 105

فصلنامه تاریخ شفاهی وابسته به انجمن تاریخ شفاهی انگلستان در شماره بهار سال 2012 خود در گزارشی از یونان به سه پروژه تاریخ شفاهی در حال اجرا در این کشور اروپایی می پردازد.
ریکی وان بویشوتن Riki Van Boeschoten دانشیار گروه تاریخ شفاهی و مردم شناسی اجتماعی در دانشگاه تسالیThessaly  و استاد راهنمای این سه پروژه درباره هریک از آن ها توضیحی ارائه می کند که در این جا می خوانیم.

مرکز تاریخ شفاهی هانیا
«مرکز تاریخ شفاهی هانیا *Hania  در سال 2009 و در شهر هانیا در جزیره کرت Crete تاسیس شد. در برپایی این مرکز دولت محلی، دانشگاه سالونیکاSalonica   و گروهی متشکل از بیست داوطلب علاقه مند همکاری کرده اند.
«هدف نهایی این پروژه ایجاد یک موزه تاریخ شفاهی است که در عین حال در حکم مرکزی پژوهشی و آرشیوی تاریخی نیز خواهد بود. مردم شهر هانیا در ماه دسامبر سال 2010 میلادی توانستند به اولین مجموعه تاریخ شفاهی ارائه شده توسط این مرکز دسترسی داشته باشند و همه فیلم ها و گفتگوها را ببینند و بشنوند. واکنش مثبتی که مردم شهر از خود نشان دادند بسیار چشمگیر بود و شمار زیادی از بازدیدکنندگان داوطلب شدند داستان زندگی خود را تعریف کنند.
«اما با وجود همه این شور وشوق، نبود سرمایه کافی باعث شده که موزه علیرغم برخورداری از مکانی مناسب در حال حاضر نتواند به کار خود ادامه دهد.

مبارزه با بیگانه ستیزی با استفاده از تاریخ شفاهی
وان بویشوتن در مورد این طرح می گوید: «در سال 2011 نیز یک پروژه مشابه تاریخ شفاهی در کیپسلی Kypseli  یکی ازمحله های مرکزی شهر آتن، پایتخت یونان، اجرا شد. این پروژه کاملاً داوطلبانه و حاصل تلاش 30 تن از علاقه مندان بود.
«محله کیپسلی تا سال های دهه 1950 محل زندگی روشنفکران و ساکنان طبقه متوسط شهر آتن بود. اما امروز این محله در یونان از جمعیتی بسیار مختلط برخوردار است و بالاترین درصد مهاجران (22 درصد) را در خود جای داده است. این محله از بحران اقتصادی بی نصیب نمانده و سخت آسیب دیده و می توان در آن نزاع های نژادی و اختلاف بین تبارهای مختلف را شاهد بود. از جمله این نزاع ها می توان به حمله های بسیار خشن علیه مهاجران سیاه پوست اشاره کرد.
«از این رو، گروهی از فعالان شهروند برای کاستن از این نزاع ها و فرونشاندن زد و خوردها دست به یک ابداع زده اند و در تلاش برآمده اند تا داستان زندگی مهاجران و نیز ساکنان یونانی را گردآوری کنند تا این هر دو گروه با بیم ها، امیدهای یکدیگر و نیز نگرانی ها و تنش هایی که بدان ها دچارند، آشنا شوند. هدف نهایی این طرح این است که داستان این زندگی ها از طریق برگزاری نمایشگاه ها و اجرای برنامه های آموزشی در مدرسه های محل، در اختیار مردم محلی قرار گیرد.

طراحی موزه شهر ولوس
«پروژه پژوهشی سومی که در سال 2012 در شهر ولوس Volos ایالت تسالی Thessaly اجرای آن آغاز شده است، طرحی عظیم و سه ساله است که سرمایه مورد نیاز آن را اتحادیه اروپا تامین کرده و گروهی از تاریخ شناسان، مردم شناسان و مهندسان معمار در دانشگاه های تسالی و سالونیکا کار اجرای آن را بر عهده گرفته اند. هدف از اجرای این طرح بهره گیری از تاریخ شفاهی برای مطالعه تاریخ معاصر شهر، ایجاد آرشیو تاریخ شفاهی و تولید نرم افزارهای کاربردی دوسویه با فناوری بالا است که این همه در موزه آینده شهر به نمایش در خواهد آمد.
«دانشگاه تسالی همچنین در نظر دارد همایش بزرگ تاریخ شفاهی را سامان دهد تا از این رهگذر همه گروه های نام برده شده و و نیز دیگر کارشناسان که از سال های دهه 1980 در زمینه تاریخ شفاهی کاری انجام داده اند، گرد هم بیایند.»
برای اطلاعات بیشتر درباره سه پروژه یاد شده با نشانی ریکی وان بویشوتن rvboes@gmail.com  تماس بگیرید.

 

*-در دوره عثمانی این شهر خانیه خوانده می شده است.

مترجم: رضا بهار

منبع:
ORAL HISTORY, spring 2012, p. 29



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.