هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 104    |    18 بهمن 1391

   


 

حسن حبیبی، سوژه صمیمی گل آقا، درگذشت


یکشنبه خونین تهران در دولت سوسیال دمکرات!-1


نشست بررسی کتاب‌های تاریخ شفاهی انقلاب


همایش جشن پیروزی انقلاب اسلامی


یحیی صادق‏وزیری، آخرین وزیر دادگستری شاه، درگذشت


تاريخ شفاهي ضرورتي كه بايد جدي گرفته شود


وقتي بيمارستان زير چکمه دژخيمان بود


برداشتي کوتاه از خاطرات حجت الاسلام غلامرضا اسدي از مبارزان دوران انقلاب


روز ننوشت‌هايي كه به ابديت مي‌پيوندد


«براي تاريخ مي‌گويم» اولين گام براي ثبت خاطرات پس از انقلاب است


جمهوری چک: زندانیان سیاسی


شرکت حدود 400 نفر در تاریخ شفاهی جبل‏الطارق در قرن بیستم


 



«براي تاريخ مي‌گويم» اولين گام براي ثبت خاطرات پس از انقلاب است

صفحه نخست شماره 104

هدايت‌الله بهبودي،مدير دفتر ادبيات انقلاب اسلامي در مراسم رونمايي از كتاب «براي تاريخ مي‌گويم» گفت: اين اثر فارغ از پيچيده‌گويي در خاطرات با صراحت به شرح وقايع مي‌پردازد و از اين منظر خواننده را به حوادث پرتلاطم دهه اول انقلاب نزديك مي‌كند. از اين حوادث كم گفته‌اند يا ناگفته‌اند. مخاطب با خواندن «براي تاريخ مي‌گويم» با اين نوع موارد مواجه مي‌شود و اميدوارم اين كتاب اولين گام براي ثبت خاطرات پس از انقلاب باشد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، مراسم رونمايي از كتاب «براي تاريخ مي‌گويم» عصر روز يكشنبه (15 بهمن ماه)، با حضور راوي اثر محسن رفيقدوست، سعيد علاميان نويسنده كتاب، محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، علي شمخاني ريیس مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمهدی خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، محسن مومني رييس حوزه هنري، اسدالله بادامچيان عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی،‌ داوود احمدي‌نژاد،‌ حجت‌الاسلام والمسلمين محسن قرائتي و جمعي ديگر از چهره‌های فرهنگي و لشكري برگزار شد.

محسن رضايي در آغاز اين مراسم از پيشكسوتان انقلاب یاد كرد و گفت: كتاب‌ «براي تاريخ مي‌گويم» را نخوانده‌ام اما در طول اين سال‌ها شاهد زندگي و فعالیت راوي كتاب بوده‌ام. خاطرات محسن رفيقدوست از من و خاطرات بنده هم از ايشان جدا نيست.

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمهدی خاموشی با اشاره به اين كه موفق به مطالعه دو سوم كتاب «براي تاريخ مي‌گويم» شده است، افزود: در اين كتاب خاطرات انقلاب با خاطرات دفاع‌مقدس عجين است. نكته ديگر، روايت خاطرات يكي از پيشكسوتان انقلاب است و انقلاب بدون آ‌ن‌ها معنايي ندارد. رفيقدوست جزو آن‌هایی‌ است که نمي‌توان آن‌ها را از انقلاب جدا كرد زيرا براي انقلاب زندگي كرده‌اند.

وي گفت: در اين كتاب عشق و علاقه رفيقدوست به امام خميني (ره) مشهود است و مساله ديگر تدبير و توانايي او در انجام امور محول شده به وي است. در كتاب «براي تاريخ مي‌گويم» سبك جديدي از نگارش به شيوه مصاحبه وجود دارد. موفقیت در نگارش اين اثر را به حوزه هنري و دفتر ادبيات انقلاب اسلامي تبريك مي‌گويم.

حجت‌الاسلام خاموشي افزود: شرح وقايع در اين اثر بسيار جذاب است و خواننده آن را به يقين  تا پايان خواهند خواند. از آقاي سعید علاميان براي جدیت در نگارش این اثر در طول سه سال تشكر مي‌كنم. اميدوارم نگارش اين نوع كتاب‌ها ادامه داشته باشد و در آينده تاريخ انقلاب به صورت داستان هم در اختيار نسل آينده قرار بگيرد.

در ادامه مراسم رونمايي از كتاب «براي تاريخ مي‌گويم» هدايت‌الله بهبودي، مدير دفتر ادبيات انقلاب اسلامي با اشاره به روزي كه علاميان كتاب خود را براي چاپ به اين دفتر پيشنهاد داد، گفت: به علاميان گفتم بايد كتاب را ببينم. در ضميرم اين بود انتشارات سوره مهر، حوزه هنري و دفتر ادبيات انقلاب اسلامي نرخي دارد و نبايد آن را شكست. وقتي خواندن كتاب را شروع كردم نه تنها به يقين رسيدم، اين كتاب نرخ اين دفتر و حوزه را نمي‌شكند، بلكه نرخ بالاتري براي ما رقم خواهد زد. از اين بابت به حوزه هنري و انتشارات سوره مهر، چاپ اين كتاب را تبريك مي‌گوييم. تنها چيزي كه به ذهنم مي‌آيد نياز ما به اين نوع كوشش و بيان خاطرات با صحت برای مردم است.

وي ادامه داد: «براي تاريخ مي‌گويم» فارغ از پيچيده‌گويي در خاطرات با صراحت به شرح وقايع مي‌پردازد و از اين منظر خواننده را به حوادث پر تلاطم دهه اول انقلاب نزديك مي‌كند. مسايل زيادي از اين كتاب برمي‌آيد، به ويژه در رابطه با درك سختي‌‌هاي مديريت در بحران‌هاي گذشته، از اين حوادث كم گفته‌اند یا ناگفته‌اند. مخاطب با خواندن «براي تاريخ مي‌گويم» با اين نوع موارد مواجه مي‌شود و اميدوارم اين كتاب اولين گام براي ثبت خاطرات پس از انقلاب باشد.

سپس سعيد علاميان به تلاش سه ساله خود براي نگارش اين اثر اشاره كرد و افزود: «براي تاريخ مي‌گويم» خاطرات شخصي را بيان مي‌كند كه در اين جلسه بزرگان عرصه انقلاب به فعاليت‌ها و تاثير‌گذاري‌‌اش اذعان داشتند. وي يكي از نقش آفرينان در پيروزي انقلاب بود. مدارك و اسناد موجود نشان مي‌دهد ايشان در اسفند سال 1357 و برای تشكيل سپاه پاسداران چه كارهاي انجام داد.

وي ادامه داد: نگارش اين اثر سوژه خاصي برايم بود و بايد برايش كار خاصي انجام مي‌دادم به همين دليل به تمام آرشيو‌هاي مطبوعات مراجعه كردم زيرا پيش از نگارش كتاب در حوزه مطبوعات دست به قلم بودم و در آن دوران با اخبار و شايعات بسياري درباره شخصيت راوی کتاب روبه‌رو مي‌شدم.  يكي ديگر از منابع مهم اين اثر، مجموعه خاطرات آیت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني بود که نكات مهمی را درباره محسن رفيقدوست مطرح كرده بود. گزینش اين مباحث و طرح آن‌ها در مصاحبه با راوی وقت زيادي از من گرفت.

علاميان گفت: محسن رفيقدوست در نگارش اين كتاب همكاري خوبي داشت و روايت او در پاسخ‌گويي به سوالات و نقل خاطرات آن قدر جذاب بود كه خستگي را از تنم به در مي‌برد. پاسخ برخي سوال‌ها به پس از دهه اول انقلاب كشيده مي‌شود و مطالعه آن‌ها به گشودن زواياي حقايق تاريخي كمك مي‌كند. اميدوارم اين كتاب بهانه‌اي شود تا افرادي كه خاطرات و محفوظاتي از ‌آن ايام دارند به بيان حوادث روي بياورند و آن‌ها را براي تاريخ بگويند. نام اين كتاب هم برگرفته از يادداشت محسن رفيقدوست بر این اثر است.

محسن رفيقدوست هم در پايان مراسم رونمایی از کتاب خاطراتش با تشكر از دست‌اندركاران اين برنامه گفت: خدا را شاهد مي‌گيرم بسيار كوچك‌تر از آنم كه ديگران بيان كردند و از خدا مي‌خواهم براي اين كوتاهي مواخذه‌ام نكند.

در پايان اين مراسم از كتاب «براي تاريخ مي‌گويم» رونمايي شد. این کتاب خاطرات محسن رفیقدوست را به قلم سعید علامیان در بر دارد و از تولیدات دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری است. «براي تاريخ مي‌گويم» را انتشارات سوره مهر در بازار کتاب عرضه می‌کند.

خبرنگار : اکرم دشتبان

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

21 بهمن 1391
حسن بیگی
چرا برای کتابهای مرجع و وزین دفتر ادبیات رونمایی گرفته نمی‌شود و برای کتابهایی از جنس خاطره که حتی هنوز چاپ نشده و به قول دکتر خاموشی کتاب بدون شیرازه بوده! این جشن برپامی‌شود.

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.