هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 104    |    18 بهمن 1391

   


 

حسن حبیبی، سوژه صمیمی گل آقا، درگذشت


یکشنبه خونین تهران در دولت سوسیال دمکرات!-1


نشست بررسی کتاب‌های تاریخ شفاهی انقلاب


همایش جشن پیروزی انقلاب اسلامی


یحیی صادق‏وزیری، آخرین وزیر دادگستری شاه، درگذشت


تاريخ شفاهي ضرورتي كه بايد جدي گرفته شود


وقتي بيمارستان زير چکمه دژخيمان بود


برداشتي کوتاه از خاطرات حجت الاسلام غلامرضا اسدي از مبارزان دوران انقلاب


روز ننوشت‌هايي كه به ابديت مي‌پيوندد


«براي تاريخ مي‌گويم» اولين گام براي ثبت خاطرات پس از انقلاب است


جمهوری چک: زندانیان سیاسی


شرکت حدود 400 نفر در تاریخ شفاهی جبل‏الطارق در قرن بیستم


 



تاريخ شفاهي ضرورتي كه بايد جدي گرفته شود

صفحه نخست شماره 104

در نشست تخصصي آسيب شناسي پژوهش هاي انقلاب اسلامي در مشهد عنوان شد

بنا به گزارش خبرنگار فرهنگي دانشگاه فردوسي مشهد مستقر در دانشكده ادبيات و علوم انساني دكتر علي شريعتي نشست تخصصي آسيب شناسي پژوهش هاي انقلاب اسلامي در مشهد كه صبح روز دوشنبه 16 بهمن ماه در اتاق جلسات دانشكده ادبيات و علوم انساني و از سوي انجمن علمي دانشجويان تاريخ و همكاري فصلنامه تاريخ پژوهي  و خانه تاريخ مشهد برگزارشد آقاي غلامرضا آذري خاكستر پژوهشگر عرصه تاريخ شفاهي و عضو هيات تحريريه فصلنامه تاريخ پژوهي مقوله تاريخ شفاهي را بسيار با اهميت توصيف كردند.

در بخش سوم از این نشست غلامرضا آذری خاکستر کارشناس تاریخ شفاهی به مهمترین چالش تاریخ نگاری انقلاب در شهر مشهد اشاره نمود. وی با اشاره به این جمله  از امام (ره) " لازم است برای بیداری نسل های آینده و جلوگیری از غلط نویسی مغرضان، نویسندگان متعهد با دقت تمام به بررسی دقیق تاریخ این نهضت اسلامی بپردازند و قیام ها و تظاهرات مسلمین ایران را در شهرهای مختلف با تاریخ و انگیزه آن ثبت نمایند. تا مطالب اسلامی و نهضت روحانیت سرمشق جوامع و نسل های آینده شود."

پرداختن به تاریخ توده ها را امری ضروری دانستند.همچنین به جریان تاریخ نگاری انقلاب در شهرها اشاره نمود که برخی ها کاملا سفارشی اقدام به نوشتن تاریخ انقلاب می نمایند و این امر موجب می شود تا زوایای مهمی از فعالیت انقلابیون مبهم بماند.

این کارشناس تاریخ شفاهی با اشاره به زمینه های خیزش انقلابی مردم مشهد از قیام مسجد گوهرشاد بعنوان اولین اعتراض جدی مردم مشهد به دیکتاتوری رضا خانی و کشف حجاب دانست. وی تاسیس دانشگاه مشهد در سال 1328 را  نقطه عطفی در تحولات علمی و سیاسی شهر مشهد عنوان کرد که این دانشگاه از بدو تاسیس تا پیروزی انقلاب اسلامی پرورش دهنده خط فکری مبارزه با حکومت پهلوی بوده است.

با تاسیس دانشگاه مشهد مبارزات سیاسی دانشجویان علیه حکومت پهلوی عملا شروع می شود و در واقع دانشگاه تبدیل به بستری می شود تا گروه های مبارز در قالب های مختلف مخالفت شان را با حکومت پهلوی نشان دهند. با شروع نهضت امام خمینی (ره) در سال 1342 دانشگاه مشهد تبدیل به یکی از مهمترین کانون های انقلاب می شود تا جایی که برخی از صاحب نظران سیاسی معتقدند اندیشه و تئوری انقلاب از دانشکده ادبیات مشهد نضج گرفته است.

دهه 40 دانشگاه مشهد دوران پر التهابی را طی می کند و در واقع محصول فکری و مبارزاتی که دراین دانشگاه شکل گرفته تبلور آن در سال 1357 می باشد.

آذری خاکستر با اشاره به روز شمار وقایع دانشگاه مشهد به ظرفیت این دانشگاه برای پرداختن به تاریخ شفاهی اشاره نمود.وی تولد مجله تخصصی نقش مشهد در انقلاب اسلامی را ثمره نقش دانشگاه مشهد در مسائل انقلاب عنوان نمود و با مرور تعداد مقالات چاپ شده در این نشریه به خواسته تحریریه مجله یعنی ایجاد مرکزتاریخ شفاهی در دانشگاه فردوسی را از اعم مسائل عنوان کرد.

منبع: پایگاه دانشگاه فردوسی مشهد


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.