هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 99    |    6 دي 1391

   


 



مستندسازی خدمت کهنه سربازان یهودی در جنگ جهانی دوم

صفحه نخست شماره 99

بیل هریس Bill Harris و آلبرت میلر Albert Miller ساکنین «هایلند پارکHighland Park » می گویند هر کهنه سرباز داستانی برای گفتن دارد، و هدف آن دو این است که این خاطرات را تا حد امکان به فیلم تبدیل کنند.
هریس، 70 ساله و میلر 90 ساله، از اعضای «انجمن کهنه سربازان یهودی نورث شور پست North Shore Post 29» هستند و در 6 ماه گذشته سرگذشت های اعضای گروه خود را جمع‏آوری کرده و هر کدام را به شکل یک فیلم ویدئویی یک ساعته و بصورت زنده به عنوان داستان های تک قسمتی از طریق تلویزیون های کابلی محلی پخش می کنند.
میلر، متخصص بازنشسته قلب و کهنه سرباز نیروی هوایی به ما گفت: «6 نفر نخست که ما انتخاب کردیم از کارکنان موثر و فعال زمان خدمت نظامی خود بودند. هدف نهایی ما، ورود بیشتر افراد عادی در این طرح بود. این واقعیت حضور مردم در ارتش است.»

هریس و میلر گفتند ایده خامی سال گذشته در حضور تعدادی از اعضای انجمن کهنه سربازان یهودی جنگ مطرح کرده و سپس درباره آن مشغول به کار شدند. این دو از طریق ارتباطات میلر با مرکز اداری محلی که برنامه های کابلی تولید می کرد، توانستند مکان مناسبی را برای اجرای طرح خود در تلویزیون پیدا کنند.

ساکنین هالند پارک، بیل هریس (چپ)، و آلبرت میلر روی یک طرح تاریخ شفاهی کار می کنند که درصدد است تجارب کهنه سربازان یهودی را مستند کند. (عکس از جف دانا، تریبیون)

اشخاصی که در اولین مصاحبه با آنها گفتگو صورت گرفت تعدادی از مسن ترین اعضاء انجمن نظیر ناتهان فایراستون Nathan Firestone ساکن هایلند پارک بودند که اخیراً نیز موضوع مقاله ای در شیکاگو تریبیون قرار گرفته بود. فایراستون اسیر جنگی جنگ جهانی دوم به همراه 2 نفر دیگر از هم بندانش از دست اسیرکنندگان نازی خود فرار کرده، و قبل از ملاقات با گروه دیگری از سربازان آمریکایی، مدت ها در کوه های آلپ سرگردان بودند.
هریس گفت که صحبت با کهنه سربازان یهودی در مقابل دوربین درباره جنگ با رژیمی که کمر به حذف آنها بسته بود، لحظاتی بس دردناک بود.
هریس گفت: «دو تن از این 6 نفر اسیر جنگی بودند. شما وقتی که به (فایراستون) گوش می کنید مطمئن می شوید  که او می دانست که برای چه می جنگد، او خدمت خود را در نیروی دریایی گذراند و سرانجام به عنوان مهندس معمار در  زیردریایی های اتمی کار کرد.
هدف طرح طبق گفته های هریس و میلر این بود که با 50 عضو محلی انجمن کهنه سربازان یهودی جنگ، مصاحبه کنند. آنها می خواهند که هم قطاران شان  نه فقط در باره تجارب  نظامی خود بلکه در باره زندگی شخصی شان  چه قبل و چه بعد از جنگ نیز صحبت کنند. این کار مشکل به نظر می رسد چرا که تعدادی از کهنه سربازان درباره سخن گفتن از خدماتشان بسیار متواضع هستند. هریس گفت سرانجام مصاحبه شونده ها راضی شدند که اشیاء و عکس های خود را دراختیار تهیه کنندگان برنامه تلویزیونی بگذارند.
هریس و میلر امیدوارند که کار خود را به مخاطبین بیشتری ارایه دهند.
هریس گفت: «ما به دنبال مکان مناسبی برای آرشیو نمودن این مدارک هستیم.» آنها مشغول بررسی  چندین سازمان نظیر موزه لیک کانتی دیسکاوری Lake County Discovery Museum ، انجمن تاریخی هایلند پارک Highland Park Historical Society و کتابخانه نظامی پریتزکر Pritzker Military Library هستند.
این طرح هم چنین می تواند  شامل حال خود این دو نفر که گرداننده اصلی هستند نیز بشود. میلر گفت: «سرانجام من با بیل و او نیز با من مصاحبه خواهد کرد.»
این برنامه های تاریخ شفاهی را می توان راس ساعت 9 شب شنبه ها و 4 عصر دوشنبه ها در شبکه 19 کامکست  Comcast در شهرهای هایلند پارک، دییرفیلد Deerfield، هایوودHighwood و وینتکا Winnetka مشاهده کرد. هم چنین می توان این برنامه ها را در کانال 10 کامکست در هایلند پارک دید. مشترکین شبکه ای تی اند تی یو ورس AT&TU VERSE  می توانند این برنامه ها را با رفتن به کانال 99 و با پیدا کردن هایلند پارک یا شهرداری هایلند پارک در فهرست ایستگاه های تلویزیونی، مشاهده کنند.

جف دانا، خبرنگار شیکاگو تریبیون
jdanna@tribune.com
Jeff Danna, Chicago Tribune

ترجمه: علی محمد آزاده 

منبع: articles.chicagotribune


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.