هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 77    |    14 تير 1391

   


 

درآمدی بر نقطه آغازین در مصاحبه


جلد 12 روزشمار انقلاب اسلامی در آستانه انتشار


«تسخیر لانه‌ جاسوسی» به بازار كتاب آمد


بررسی تاریخ‌نگاری اسلامی در کتاب ماه تاریخ و جغرافیا


اسناد بایگانی راهنمایی و رانندگی گنجینه‌های‌ تاریخی است


«شيري شبيه آهو» به بازار کتاب مي‌آيد


مجمع نويسندگان و پژوهشگران ايثار و شهادت تاسيس مي‌شود


منتخب آثار دفاع مقدس به زبان‌های زنده دنیا ترجمه می‌شوند


زوایای تازه‌ای از زندگی اسدالله رسا آشکار شد


«خاطرات ایران»، خاطرات سمیۀ جنگ


آن آفتاب خوبان


تاريخ شفاهي: سرباز بازگشته از عراق به خاطر 10ميليون دلار «آن را از دست نمی دهد»


یک رابطه دیالوگ‌محور: رویکردی به تاریخ شفاهی(1)


 



مجمع نويسندگان و پژوهشگران ايثار و شهادت تاسيس مي‌شود

صفحه نخست شماره 77

قائم مقام بنياد شهيد و امور ايثارگران در مراسم تجليل از نويسندگان جانباز گفت: يكي از اهداف مهم این بنياد ترويج فرهنگ ايثار و شهادت به وسيله نويسندگان اين حوزه است. اين سازمان در تلاش است كه بتواند مجمع نويسندگان و پزوهشگران ايثار و شهادت را به زودي و با همت خود نويسندگان تاسيس كند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)،‌ مراسم تجليل از نويسندگان جانباز به همت بنياد شهيد و امور ايثارگران امروز (11 تير ماه 91) در سالن اجتماعات هتل انقلاب با حضور سيد محمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي،‌ مسعود زريبافان، رييس بنياد شهید و امور ايثارگران، سردار محسن انصاري، قائم مقام این بنياد، حجت الاسلام رضا غلامي از اعضاي هيات امناي مجمع ناشران انقلاب اسلامي و جمعي از مسوولان كشوري و فرهنگي كشور برگزار شد.

در ابتداي مراسم سردار محسن انصاري، قائم مقام بنياد شهيد و امور ايثارگران اظهار كرد: خاطرات هشت سال دفاع‌مقدس نبايد به فراموشي سپرده ‌شود، بايد دلاوري‌ها و از خودگذشتگي‌هايی كه در آن دوران رخ داده براي مردم بازگو شوند.

وي گفت: در زمان جنگ رزمندگان از سلاح نظامي استفاده مي‌كرده‌اند و اكنون جانبازان ما از سلاح قلم استفاده مي‌كنند، قلمي كه خداوند به آن قسم خورده و سوره‌ نازل كرده است.

انصاري با اشاره به اين‌كه بعضي از آثاري كه در حوزه دفاع‌مقدس منتشر شده وارد افسانه شده اند، افزود: جانبازان و رزمندگان ما بايد از فرصت استفاده كنند و وقايع جنگ را به طور كامل شرح دهند و وظيفه نويسنده است كه مردم را با وقايع درست هشت سال دفاع‌مقدس آشنا كند.

قائم مقام بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: يكي از اهداف مهم بنياد شهيد و امور ايثارگران ترويج فرهنگ ايثار و شهاد ت به وسيله نويسندگان اين حوزه است. اين سازمان در تلاش است كه بتواند مجمع نويسندگان و پزوهشگران را به زودي و با همت خود نويسندگان تاسيس كند.

سپس حجت‌الاسلام غلامي اظهار کرد: دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامي موضوع های تاريخي نيستند، در اين سال‌ها خيلي از افراد تلاش كردند كه اين دو موضوع را به مسایل تاريخي صرف تبديل كنند، ولي اين كار امكان ‌پذير نيست براي اين‌كه انقلاب اسلامي و دفاع‌مقدس در زندگي ما جريان دارند و بايد از ابزار فرهنگي درستي استفاده كنيم تا مردم و جوانان ما به راحتي اين موضوعات را بپذيرند، نه با افسانه و بزرگنمايي آن ها ‌را به آنان بقبولانيم.

رییس مرکز پژوهش های فرهنگی اجتماعی صدرا ادامه داد: قلم نويسندگان ما بايد به صورتي باشد كه وقايع و مسايل هشت سال جنگ تحميلي عراق عليه ايران را به شكل درس بازگو كنند تا بتوان اين آثار را به نسل‌هاي آينده انتقال داد.

در ادامه مراسم تجليل از نويسندگان جانباز، گلعلي بابايي، نويسنده حوزه دفاع‌مقدس اظهار كرد: چهاردهم تير ماه سي‌امين سال اسارت احمد متوسليان است كه از خداوند متعال خواهانیم که آزادي او را به زودي فراهم كند.

نويسنده كتاب «بهار 82» افزود: در اين روز جاي هنرمنداني مانند سيد مرتضی آويني، سعيد جان بزرگي و حبيب غني‌پور و ديگر هنرمندان هشت سال دفاع‌مقدس در بين ما خاليست.

وي با اشاره به اين كه جنگ تحميلي عراق عليه ايران يك جنگ ناخواسته بوده و به ما تحميل شده، گفت: جنگ في نفسه امري مذموم است كه هيچ ملتي روي خوش به آن نشان نمي‌دهد و دفاع امری واجب است و ملت ايران در برابر اين جنگ ناخواسته توانست جاودانه و سر بلند از آن بيرون بيايد.

بابايي با اشاره به این که تدوين خاطرات در دو مرحله صورت می گیرد، يكي در همان زمان جنگ و ديگري پس از جنگ، ادامه داد: نويسندگان با مسایلی رو‌ به رو هستند، نخست چاپ و سپس توزيع اثر كه كمترين كارهایي هستند كه ناشراني مانند فاتحان، روايت فتح، نشر شاهد و سوره مهر مي‌توانند انجام دهند.

در ادامه مراسم تجليل از نويسندگان جانباز، مسعود زريبافان تصريح كرد: هدف اصلي بنياد شهيد و امور ايثارگران، ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و تكريم خانواده‌هاي ايثارگران است. در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران چهار اصل مهم براي بنياد شهيد در نظر گرفته شده كه سه اصل نخست فرهنگي و اصل چهارم نيمي فرهنگي و نيمي خدمتي است كه اين سازمان بايد انجام دهد.

رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران افزود:  این بخش از وظایف بنیاد شهید ارتباط مستقیم با فعالیت نویسندگان جانباز و ایثارگر دارد و لذا بنیاد خود را موظف می‌داند که با همه ظرفیت و توان از فعالیت‌های نویسندگان جانباز حمایت کرده تا خاطرات و حقایق دوران دفاع مقدس ثبت و برای نسل کنونی و آیندگان نگهداری شوند.

وي در پايان گفت: خانواده‌هاي ايثارگران در زمينه‌هاي ادب و هنر،‌ علوم هسته‌اي، علم و فن‌آوري و ايجاد علوم جديد از ديگران پيشي گرفته‌اند كه اين باعث افتخار جامعه و بنياد شهيد و امور ايثارگران است.

در اين مراسم از معصومه سپهري، نويسنده كتاب «نورالدين پسر ايران»، نورالدين عافي، رواي اين اثر و گلعلي بابايي، جانباز و نويسنده كتاب ‌هاي «همپاي صاعقه»، «ققنوس فاتح» و «ضربت متقابل» قدرداني شد.

داوود اميريان، محسن مطلق،‌ حميد حسام،‌ حميد داوودآبادي،‌ جليل امجدي، عبدالوهاب ملكي، ‌مير نبي عظيم‌زاده، حميد پاشاپور، ‌بهزاد پروين قدس، علي حاجي وندي، اكبر صحرايي، ‌نورعلي قنبري ،‌ولي هاشمي،‌ ناصر حسين‌پور، سعيد بسطامي، مرتضي نصيري،‌ حسن شهركي‌پور، پرويز بهرامي، سيامك عطايي، ‌غلامرضا كاج، علي رضا حسيني،‌ يحيي كمالي‌پور، سيد علي بني‌لوحي،‌ ولي جعفري و نظام مرادي از جمله نويسندگاني هستند كه در مراسم تجليل از نويسندگان جانباز مورد تقدير قرار گرفتند.

همچنین با حضور محسن مومني، رييس حوزه هنري،‌ مسعود زريبافان، رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران، حجت‌الاسلام رضا غلامي، عضو هيات امناي مجمع ناشران انقلاب اسلامی و نویسندگان آثار از سه عنوان كتاب با عناوین «چشم بيدار» تاليف جليل امجدي،‌ «نشان عشق» و «روزگاران 2» به قلم حسين ياقوتي رونمايي شد.

خبرنگار : هدی شيرازی

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.