هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 77    |    14 تير 1391

   


 

درآمدی بر نقطه آغازین در مصاحبه


جلد 12 روزشمار انقلاب اسلامی در آستانه انتشار


«تسخیر لانه‌ جاسوسی» به بازار كتاب آمد


بررسی تاریخ‌نگاری اسلامی در کتاب ماه تاریخ و جغرافیا


اسناد بایگانی راهنمایی و رانندگی گنجینه‌های‌ تاریخی است


«شيري شبيه آهو» به بازار کتاب مي‌آيد


مجمع نويسندگان و پژوهشگران ايثار و شهادت تاسيس مي‌شود


منتخب آثار دفاع مقدس به زبان‌های زنده دنیا ترجمه می‌شوند


زوایای تازه‌ای از زندگی اسدالله رسا آشکار شد


«خاطرات ایران»، خاطرات سمیۀ جنگ


آن آفتاب خوبان


تاريخ شفاهي: سرباز بازگشته از عراق به خاطر 10ميليون دلار «آن را از دست نمی دهد»


یک رابطه دیالوگ‌محور: رویکردی به تاریخ شفاهی(1)


 



بررسی تاریخ‌نگاری اسلامی در کتاب ماه تاریخ و جغرافیا

صفحه نخست شماره 77

شماره 170 «کتاب ماه تاریخ و جغرافیا» با محوریت تاریخ‌نگاری اسلامی منتشر شد. در این شماره از ماهنامه موضوعاتی از جمله ریشه‌های شکل‌گیری تاریخ‌نگاری اسلامی و بازتفسیر تاریخ‌نگاری اسلامی بررسی شده‌اند.

«افق‌های ایرانی در تاریخ‌نگاری مسلمانان» عنوان «سرسخن» این شماره از ماهنامه تاریخ و جغرافیا به قلم عباس قدیمی است. در این سرمقاله که به بررسی نقش ایرانیان در تاریخ‌‌نگاری اسلامی پرداخته است، می‌خوانیم: «سنت تاریخ‌نویسی اسلامی با سیره‌نویسی و مغازی تکوین یافت و به سالنامه‌نگاری و وقایع‌نگاری رسید. این سنت تحت تاثیر بینش تاریخی قرآن، سنت شفاهی اعراب قبل از اسلام، الگوی روایت جنگ‌ها و نبردهای دوره جاهلی،‌ تبارشناسی و مساله انسان در میان قبایل عرب و داستان‌های عصر جاهلیت اعراب شکل گرفت.»

گفت‌وگوی کتاب ماه با دکتر سیدصادق سجادی و علی بهرامی، اعضای گروه تاریخ دایره‌المعارف بزرگ اسلامی با عنوان «از یعقوبی تا بیهقی؛ سنخ‌شناسی تاریخ‌نگاری اسلامی» در بخش گفت‌وگوی این شماره از کتاب ماه تاریخ و جغرافیا ارایه شده است.

«داستانی کردن تاریخ» به قلم رسول جعفریان، ‌«رویکردی انضمامی به شکل‌گیری تاریخ‌نگاری اسلامی» نوشته دکتر مجید حاجی‌بابایی و «جدال میان روایت و واقعیت در تاریخ‌نگاری» به قلم فرانک جمشیدی و زهیر صیامیان گرجی،‌ مطالب بخش «نظرگاه» را تشکیل می‌دهند.

«بازتفسیر تاریخ‌نگاری اسلامی» نوشته محمدابراهیم باسط، «سیاست‌نگری مسلمانان» نوشته حسین حاتمی،‌ «بوطیقای تاریخ‌نگاری اسلامی» به قلم محدثه ملکی، «تاریخ‌نگری و تاریخ‌نگاری ابن ابی‌الحدید» نوشته نادر پروانه و امیر محمودی،‌ «تفکر تاریخی اسلام در دوره میانه» به قلم سپنتا سبحانی، «زمینه‌های تاریخ‌نگاری اسلامی» نوشته مهدی شریفیان و «ریشه‌یابی نزاع قدرت در جاهلیت و اسلام» به قلم رحیم شبانه، عنوان‌ مطالب این شماره از ماهنامه تاریخ و جغرافیا در بخش «کنکاش»اند.

«تاریخ‌نگاری ایرانیان» نوشته داود حقی‌دانالو، «فرآیند انقلاب تا دولت فاطمیان» به قلم ایراندخت سام دلیری، «‌تاریخ اسلام تا امروز» اثر رضا صفری، «فاطمیان و حمدانیان» نوشته آرمان فروهی، «سده‌های گمشده» اثر مسعود عرفانیان، «بهترین مورخ ایران در فرنگستان» نوشته مرضیه سلیمانی و «اسلام و ایران» به قلم محمد ابراهیمی فیلوری، مقاله‌های بخش «بازتاب» را تشکیل می‌دهند.

«رویکرد تطبیقی بیرونی» نوشته حمید صادقی نیز از جمله مطالب این ماهنامه است که در بخش «تاریخ‌نگاران» قرار دارد. این مقاله به روش پژوهش ابوریحان بیرونی در مطالعات تاریخی می‌پردازد.

«معرفی، نقد و بررسی سفرنامه ابن فضلان» اثر عدالت عزت‌پور، «اخباریگری» اثر علی‌حیدر دارایی‌نیا، «فارس در روزگار اسلام» نوشته مریم خالدی و «عصر ترجمه» به قلم محمدحسین علیزاده عنوان دیگر مطالب این شماره از ماهنامه تاریخ و جغرافیا را تشکیل می‌دهند.

در پایان کتاب ماه تاریخ و جغرافیا نیز علاوه بر بخش «پیشخوان تاریخ» که به معرفی کتاب‌های تازه در حوزه تاریخ می‌پردازد، چکیده انگلیسی برخی مقالات منتشر شده است.

«کتاب ماه تاریخ و جغرافیا» ماهنامه‌ تخصصی اطلاع‌رسانی و نقد و بررسی کتاب است که شماره 170 آن (ویژه تیرماه) با سردبیری حبیب‌الله اسماعیلی، همراه با لوح فشرده فهرست کتاب‌های منتشرشده در ماه گذشته، در 136 صفحه و بهای یک هزار و 500 تومان منتشر شده است. این ماهنامه تخصصی به كوشش موسسه «خانه كتاب» در دسترس علاقه‌مندان به تاريخ و جغرافیا قرار می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.