هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 77    |    14 تير 1391

   


 

درآمدی بر نقطه آغازین در مصاحبه


جلد 12 روزشمار انقلاب اسلامی در آستانه انتشار


«تسخیر لانه‌ جاسوسی» به بازار كتاب آمد


بررسی تاریخ‌نگاری اسلامی در کتاب ماه تاریخ و جغرافیا


اسناد بایگانی راهنمایی و رانندگی گنجینه‌های‌ تاریخی است


«شيري شبيه آهو» به بازار کتاب مي‌آيد


مجمع نويسندگان و پژوهشگران ايثار و شهادت تاسيس مي‌شود


منتخب آثار دفاع مقدس به زبان‌های زنده دنیا ترجمه می‌شوند


زوایای تازه‌ای از زندگی اسدالله رسا آشکار شد


«خاطرات ایران»، خاطرات سمیۀ جنگ


آن آفتاب خوبان


تاريخ شفاهي: سرباز بازگشته از عراق به خاطر 10ميليون دلار «آن را از دست نمی دهد»


یک رابطه دیالوگ‌محور: رویکردی به تاریخ شفاهی(1)


 



«تسخیر لانه‌ جاسوسی» به بازار كتاب آمد

صفحه نخست شماره 77

 کتاب «تسخیر لانه‌ جاسوسی» با موضوع خاطرات یكی از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام (ره) به قلم سید محمدهاشم پوریزدان‌پرست از سوي مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شد.

سید محمدهاشم پوریزدان‌پرست در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، درباره كتاب «تسخیر لانه‌ جاسوسی: خاطرات یكی از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام» اظهار كرد: بنده از این دانشجويان بودم و بعد از پايان قضاياي تسخير لانه جاسوسي قرار بود تعدادي از دانشجويان پيرو خط امام(ره) تاريخچه اين واقعه را ثبت كنند.

وي ادامه داد: در دهه 70 متاسفانه يكي از دانشجويان كه نقش چنداني هم در در تسخير لانه جاسوسي و قضاياي بعد از آن نداشت با چند نفر از مقامات امريكایي در يونسكو ديدار كرد و سخنانی درباره پشيمان شدن دانشجويان از تسخير لانه جاسوسي ابراز كرد.

پوریزدان‌پرست گفت: اين مساله باعث شد تا به اين امر پي ببرم كه‌ آنچه قرار بود در گذشته براي تدوين حوادث تسخير لانه جاسوسي تدوين شود نه تنها نوشته نشده بلكه اكثر اسناد نيز به دست همين شخص افتاده و او نيز به دنبال تخريب اقدام تاريخي دانشجويان خط امام (ره) بر‌آمده است.

وي افزود: بعد از آن تصميم گرفتم براي دفاع از اقدام تاريخي دانشجويان پيرو خط امام (ره) كه بيش از 30 نفر ‌آنان در جريان هشت سال دفاع‌مقدس به شهادت رسيدند و برخي جانبازان شدند كتابي از علل و اقدام دانشجويان بنويسم.

پوریزدان‌پرست ادامه داد: اين كتاب را در دو هزار صفحه نوشته‌ام اما «تسخیر لانه‌ جاسوسی: خاطرات یكی از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام» خلاصه‌اي از متن نوشته شده است و اين دو هزار صفحه در دو مجلد به صورت كامل منتشر مي‌شوند.

وي درباره منابع اين اثر افزود: اين اثر بر اساس خاطرات شخصي‌ام است و براي نگارش كتاب از روزنامه‌ها، مجلات، مصاحبه‌هاي چاپ شده دانشجويان و مشاهدات عيني خود بهره گرفته‌ام.

سید محمدهاشم پوریزدان‌پرست، عضو هیات علمی دانشگاه شیراز است و «قلب‌ها باند فرودگاه توست»، «امشب در خيابان‌ها بمانيد»، «عصر ملت‌ها» و «تا شكست حصر» نمونه‌اي از كتاب‌هاي چاپ شده وی هستند.

کتاب «تسخیر لانه‌ جاسوسی: خاطرات یكی از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام» در قطع رقعي و 256 صفحه با شمارگان دو هزار نسخه و بهاي 41 هزار ريال از سوي مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شده است.

خبرنگار : اکرم دشتبان

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

18 تير 1391
سيدولي هاشمي
اي كاش زودتراين كتاب به دست محققين و نويسندگان برسد.چون اطلاعات مان واقعاًازاين حادثه ي بزرگ كم وناچيزهست.

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.