هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 77    |    14 تير 1391

   


 

درآمدی بر نقطه آغازین در مصاحبه


جلد 12 روزشمار انقلاب اسلامی در آستانه انتشار


«تسخیر لانه‌ جاسوسی» به بازار كتاب آمد


بررسی تاریخ‌نگاری اسلامی در کتاب ماه تاریخ و جغرافیا


اسناد بایگانی راهنمایی و رانندگی گنجینه‌های‌ تاریخی است


«شيري شبيه آهو» به بازار کتاب مي‌آيد


مجمع نويسندگان و پژوهشگران ايثار و شهادت تاسيس مي‌شود


منتخب آثار دفاع مقدس به زبان‌های زنده دنیا ترجمه می‌شوند


زوایای تازه‌ای از زندگی اسدالله رسا آشکار شد


«خاطرات ایران»، خاطرات سمیۀ جنگ


آن آفتاب خوبان


تاريخ شفاهي: سرباز بازگشته از عراق به خاطر 10ميليون دلار «آن را از دست نمی دهد»


یک رابطه دیالوگ‌محور: رویکردی به تاریخ شفاهی(1)


 



جلد 12 روزشمار انقلاب اسلامی در آستانه انتشار

صفحه نخست شماره 77

جلد 12 «روزشمار انقلاب اسلامی » كه بررسی حوادث روزهاي 27 تا 30 دي ماه سال 1357 را به قلم میرزاباقر عليان نژاد دربر دارد تا چند ماه آينده توسط انتشارات سوره مهر منتشر مي‌شود.

تحولات سياسى گسترده ايران در اواخر دى ماه 1357 به حدى بود كه يك جلد از «روزشمار انقلاب اسلامى» (جلد12) به دوره تاريخى 27 تا 30 دى 1357 اختصاص يافت. در اين مجلد به تحولاتى نظير گسترش مخالفت‌هاى مردمى با حكومت پهلوى و دولت شاپور بختيار، انعكاس گسترده پيام ها و سخنان امام خمينى(ره) در خبرگزاري ها و مطبوعات داخلى و خارجى، يورش نظاميان و چماقداران در بسيارى از شهرها به مردم، استعفاى گروهى از نمايندگان مجلس شوراى ملى و وزير دادگسترى، اعتصاب غذاى گروهى از همافران، تدارك و برنامه‏ريزى تظاهرات اربعين، تهيه اساسنامه شوراى انقلاب اسلامى، آزادى گروهى از زندانيان سياسى و... سرانجام تظاهرات ميليونى اربعين در سراسر كشور پرداخته شده است.


تحولات گسترده اين دوره زمانى كوتاه را مى‏توان در دو محور اصلى بررسى كرد:
الف) جبهه مبارزه: شامل1ـ رهبرى انقلاب اسلامى2ـ تظاهرات ميليونى اربعين3ـ روحانيت و مردم
ب) جبهه حكومت:1ـ شاه و شاپور بختيار2ـ نظاميان3ـ كشورهاى غربى و اسرائيل

این مجلد روزشمار انقلاب اسلامی با کارشناسی هدایت‌الله بهبودی، مدیر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، توسط میرزاباقر علیان‌نژاد تنظیم و نگارش شده است.

عليان‌نژاد كه جلد 12 «روزشمار انقلاب اسلامی» را يك سال پيش به انتشارات سوره مهر سپرده، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران اظهار كرد: اين اثر در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی تولید شده و در‌ آن به مهمترين وقايع و حوادث مرتبط با انقلاب در چهار روز 27 تا 30 دي ماه سال 1357 پرداخته شده است.

وي درباره مهم‌ترين وقايع اين روزها توضيح داد: مصاحبه‌هاي انجام شده با امام خميني (ره) در نوفل لوشاتو، تظاهرات مردم در 27 دي‌ماه به ويژه در استان خوزستان که نيرو‌هاي ارتش شاه براي مقابله با شادماني مردم در برابر فرار شاه از ايران با تانك به شهر‌هاي استان حمله كردند و تظاهرات در تمامي شهرهاي كشور در روز 29 دي ماه 1357 مهم‌ترین حوادث‌اند.

عليان‌نژاد افزود: در جلد 12 «روزشمار انقلاب اسلامی» به تمامي جنبه‌هاي مرتبط با انقلاب مانند دستور العمل‌هاي صادر شده امام خميني (ره) در نوفل لوشاتو، اقدامات داخلي گرو‌ه‌هاي مبارز، تشكيل شوراي انقلاب، اقدامات كميته استقبال از امام (ره) و نيز اقدامات جبهه‌های مخالف و موافق انقلاب پرداخته شده است. در جبهه موافق عملكرد روحانيون دیده می‌شود و در جبهه مخالف اقدامات نظامی دولت بختيار و حضور ژنرال هايزر آمریکایی در ايران بررسی شده‌ است.
 

وي درباره منابع این كتاب گفت: اين اثر برگرفته از منابع آشكاري چون روزنامه‌های كيهان و اطلاعات و كتاب‌هاست و منابع پنهان آن اسناد ساواك است كه پس از انقلاب منتشر شده‌اند. علاوه بر آن‌ها بولتن‌هاي محرمانه وقت بررسی شده و مطالب برخي نشريات خارجي گزينش و پس از ترجمه به كتاب اضافه شده‌اند.

عليان‌نژاد ادامه داد: اين مجلد روزشمار انقلاب مصور است و  200 عكس از شخصيت‌ها، تظاهرات مردمي و نيز بريده نشريات و برخي از اسناد و كاريكاتور‌هاي آن دوره را شامل مي‌شود. عكس‌ها از آرشيو روزنامه اطلاعات و دفتر ادبيات انقلاب اسلامي حوزه هنري تهيه شده‌اند.

وي درباره مخاطبان اين اثر گفت: علاقه‌مندان تاریخ انقلاب و بخصوص پژوهشگران و دانشجويان تاريخ و علوم سياسي مي‌توانند از اين كتاب 512 صفحه‌ای اطلاعات بسیاری به دست آورند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.