هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 66    |    23 فروردين 1391

   


 

دوره آموزشی «تدوین تاریخ شفاهی جنگ» برگزار می شود


تقدیر جایزه ادبی شهید آوینی از کتاب «پاسیاد پسر خاک»


مجموعه‌ای جدید از تاریخ شفاهی دفاع‌مقدس تدوین می‌شود


صیادشیرازی، صاحب‌دلی با یونیفرم نظامی


زیبایی خاطرات دفاع‌مقدس، حاصل ایثار است


اولویت نشر آثار جامع برای تاثیرگزاری به روز


«هنر انقلاب» با 57 پوستر منتشر شد


ترور سرلشگر فرسیو


مسافر مهتاب


مقایسه تحلیلی خاطره‌‌نگاری با تاریخ شفاهی-2


پاسداشت بیست و هفتمین سالگرد شهادت مرحمت بالازاده


مسافر «جاده‌های سربی» به مقصد رسید


سرداران امروز، فراموش شدگان فردا


شخصی‌سازی تاريخ


تاریخ شفاهی جنوب شرق‌آسیا ـ45


 



شخصی‌سازی تاريخ

صفحه نخست شماره 66

دانش‌آموزان مدرسه متوسطه ترستون (Thurston) طرح‌های پژوهشی تاریخ شفاهی خود، مربوط به مصاحبه با افراد بالای 50 سال  را ارائه كردند.

برندگان جایزه پولیتزر، ورزشكاران خارجی، تجار موفق و كهنه سربازاران تنها بخشی از افراد جالب توجهی بودند كه در این هفته در تالار اجتماعات مدرسه متوسطه ترستون گرد هم آمدند.
در طرح پژوهشی تاریخ شفاهی كلاس ششمی‌ها، از دانش‌آموزان خواسته شده بود با فردی که حداقل 50 سال دارد مصاحبه كنند و یافته‌های خود را به همكلاسی‌هایشان ارائه دهند.
ضیافت سالانه نهار این مدرسه در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار شد و در آن به دانش‌آموزان 30 ثانیه وقت داده شد از فردی كه با او مصاحبه كرده اند بخواهند بایستد، او را معرفی كنند،  از حضار بخواهند او را تشویق کنند و بالاخره بیان این عبارت پایانی كه «متشكرم كه داستان زندگی‌ات را برایم تعریف كردی».
سارا شیفر (Sarah Schaeffer) معلم هنر كلاس ششم روز سه‌شنبه در این مورد گفت: فكر می‌كنم این كار تجربه‌ای بسیار گرانقیمت برای دانش‌آموزان باشد كه در آن بتوانند از منظر افراد نزدیك به خود مطالبی را درباره تاریخ یاد بگیرند. این كار به از بین بردن شكاف بین دو نسل كمك می‌كند و دانش‌آموزان افراد مصاحبه‌شونده را از زاویه‌ای دیگر می شناسند.
افراد محلی بسیاری در ضیافت نهار روز سه‌شنبه حضور داشتند، از جمله اولیویا بچلر (Olivia Batchelder) هنرپیشه كه سوفی ویلكس (Sophie Wilkes) ،دانش آموز كلاس ششم، با او مصاحبه كرده بود.
بسیاری از دانش‌آموزان به این نکته اشاره كردند كه از دانستن حقایقی جالب در مورد پدربزرگ یا مادربزرگ خود یا دوستی كه قبلاً نمی‌شناخته اند، چقدر لذت برده‌اند.
ماسیمو لوسیدی (Massimo Lucidi)، دوازده ساله، از اینكه فهمیده بود پدربزرگ ایتالیایی‌اش دالفرانو لوسیدی (Dalfrano Lucidi) در تیم فولیگنو (Foligno) ایتالیا به طور حرفه‌ای فوتبال بازی می‌كرده است، هیجان‌زده شده بود.
آنجلینا پولسلی (Angelina Polselli)، یازده ساله، در مورد پدرش رمو پولسلی(Remo Polselli)، گفت از اینكه پی برده پدرش در طول زندگی مالك بیش از 80 هتل بوده، بسیار تعجب كرده است.
واسكو پاسلی (Vasco Possley)، 12 ساله، در مورد پدرش موریس پاسلی (Maurice Possley) صحبت كرد كه قبلاً خبرنگار روزنامه شیكاگو ترایبیون بوده و برنده جایزه پولتیزر شده است.
دیوان میلر (Dylan Miller)، یازده ساله، با دان ‌هوبارد (Donn Hubbard) مصاحبه كرد و پی برد كه او در هیروشیمای ژاپن بوده است.
دانیل ورگارا (Daniel Vergara) دانش‌آموز كلاس ششم، در حالی كه خوبی‌ها و نصایح مادربزرگ پرویی اش را برمی‌شمرد و كمی بیش از 30 ثانیه وقت خود صحبت كرد، با خنده حضار مواجه شد.
جنی سالبرگ(Jenny Salberg) مدیر این مدرسه گفت: مصاحبه‌ها برای دانش‌آموزان و مصاحبه‌ شونده‌ها تجربه مفیدی بوده است چراکه دانش‌آموزان در مورد شخص دیگری اطلاعات كسب كردند و مصاحبه‌شونده‌ها هم شناخته شدند.
سالبرگ افزود: این طرح پژوهشی فرصت خوبی است تا به تاریخ غنی خانواده و جامعه خود احترام بگذاریم.

جوانا كلی(Joanna Clay)، 29 مارس 2012
ترجمه: اصغرابوترابی

منبع: coastlinepilot


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.