هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 63    |    17 اسفند 1390

   


 

رونمایی از «آرامش بعد از توفان» در نمایشگاه 25 كتاب تهران


ضرورت شرح ریشه‌های انقلاب اسلامی از دیدگاه نظریه‌پردازانه


«از سوادكوه تا لندن و دریاهای دور» با دریادار ارتش


تماشای یك عملیات آبی- خاکی از آسمان


تازه ترین کتاب‌ها درباره شهیدان «عملیات بدر»


دوست نداشتم به کربلا سفر کنم


آیت الله کاشانی در آینه خاطرات آیت الله صادقی تهرانی


چیستی مسأله و اهمیت آن در تاریخ شفاهی-2


نقد و بررسی سرباز سال‏های‏ ابری


نمایشگاه عکس تاریخ شفاهی از زنان حرفه ای تئاتر


دیده‏ها و شنیده‏ها: دوران حقوق مدنی مریلند در عکس‏ها و تاریخ شفاهی


راه اندازی وب سایت تاریخ شفاهی برای مردم بلک داون


زنده نگه داشتن تاریخ محلی توسط شرکت داستان ما


درک یک اتفاق تلخ


تلاش براي سري ماندن مصاحبه هاي ارتش ايرلند


واترز در جستجوي اصل و نسب سياهان آمريکا در شهر لنوار Lenoir


تاریخ شفاهی جنوب شرق‌آسیا ـ42


 



تلاش براي سري ماندن مصاحبه هاي ارتش ايرلند

صفحه نخست شماره 63

اتحاديه حمايت از آزادي شهروندي آمريکا در ماساچوست هشدار داده که آشکار کردن نوارهاي يک پروژه تاريخ شفاهي در مورد اغتشاشات سياسي ايرلند شمال در اواخر دهه 60 موسوم به ترابلز (آشفتگي ها) ميتواند منجر به مرگ شخصيت هايي چون اِد مالوني Ed Moloney و آنتوي مکينتاير Anthony McIntyre شود.

اين اتحاديه همچنين در گزارش خود به دادگاه استيناف آمريکا هشدار داده که در قرار دادن نوار مصاحبه ي جمهوري خواهاني چون زنداني سابق ارتش جمهوري خواهان ايرلند IRA  به نام دالرز پرايس Dolours Price به مقامات انگليسي مي تواند مصاحبه کنندگان را با خطر مرگ توسط IRA  مواجه کند. همچنين اين گزارش تصريح کرده بود که در بين هر دو سوي جنجال ترابلز مرسوم بوده که مخبران و کساني که اطلاعاتي را افشا مي کنند محکوم به اعدام شوند و حتي قرارداد جمعه بعد از عيد پاک Good Friday Agreement هم که بين گروههاي متخاصم ايرلند در سال 1998 به امضا رسيد، نتوانست مانع از ادامه اين روند شود.

مداخله يک "دعوي دوستانه" (amicus brief) توسط اين اتحاديه که باعث شد که يک دادگاه صلحيه حکم تحويل اين مصاحبه ها را صادر کند مورد استقبال اِد مالوني, روزنامه نگار و مدير اسبق پروژه بلفاست Belfast و آنتوني مکينتاير که او نيز يکي از زندنيان IRA بوده قرار گرفت. اين دو نفر کساني بودند که مصاحبه هاي جمهوري خواهان را انجام دادند.

در اين پروژه گپ و گفت هايي با جمهوري خواهان و شبه نظاميان وفادار وجود دارد. نوارهاي اين مصاحبه هاي در دانشگاه بوستون به طور مشروط نگهداري مي شود. شرط نگهداري نوارها اين است که در صورت افشاي اين گفتگوها مصاحبه شوندگان به مرگ محکوم خواهند شد. با اين وجود مقامات انگليسي در پي آن هستند تا پرده از بعضي از اين مصاحبه ها مخصوصا مصاحبه دالرز پرايز بردارند. البته دانشگاه بوستون در خواست هاي مقامات انگليسي مبتني بر افشاي اين نوارها را هنوز به مرحله اجرا وارد نکرده است ولي اعلام کرده که دليلي ندارد که مصاحبه هاي پرايس را به آنها تحويل ندهد.

در ادامه گزارش خود به دادگاه استيناف ايالات متحده، اين اتحاديه مدعي شده است که دانشگاه بوستون از اين تصميم خود دفاع کرده و با بي تفاوتي اظهار داشته که با وجود گذشت بيش از يک سال از عمومي شدن مسئله مصاحبه خانم پرايس تاکنون هيچ اتفاق خاصي براي وي، مکينتاير، مالوني و يا ديگر افراد دخيل در اين ماجرا نيفتاده است.

به گفته اين اتحاديه اگر اين افشا صورت پذيرد عواقبي را در پي خواهد داشت و قوانين ارتش جمهوري خواهان ايرلند افشاي اطلاعات را توسط اعضايش به شدت قدغن کرده است.

در حالي که ارتش موقت جمهوري خواهان ايرلند Provisional IRA به مبارزات خود پايان داده است، اما ارتش حقيقي جمهوري خواهان ايرلند Real IRA در بيانيه اي اعلام کرده که هرگز تحمل خيانت کاران را ندارد. همچنين گزارشاتي وجود دارد مبني بر تلاش پليس ايرلند در دستيابي به نوار مصاحبه هاي پرايس براي يافتن سرنخ هايي در مورد قبل ژان مک کنويل Jean McConville در سال 1972 وجود دارد.

نوشته جري موريارتي  Gerry Moriarty
ترجمه: عباس حاجی هاشمی

منبع: .irishtimes


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.