هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 63    |    17 اسفند 1390

   


 

رونمایی از «آرامش بعد از توفان» در نمایشگاه 25 كتاب تهران


ضرورت شرح ریشه‌های انقلاب اسلامی از دیدگاه نظریه‌پردازانه


«از سوادكوه تا لندن و دریاهای دور» با دریادار ارتش


تماشای یك عملیات آبی- خاکی از آسمان


تازه ترین کتاب‌ها درباره شهیدان «عملیات بدر»


دوست نداشتم به کربلا سفر کنم


آیت الله کاشانی در آینه خاطرات آیت الله صادقی تهرانی


چیستی مسأله و اهمیت آن در تاریخ شفاهی-2


نقد و بررسی سرباز سال‏های‏ ابری


نمایشگاه عکس تاریخ شفاهی از زنان حرفه ای تئاتر


دیده‏ها و شنیده‏ها: دوران حقوق مدنی مریلند در عکس‏ها و تاریخ شفاهی


راه اندازی وب سایت تاریخ شفاهی برای مردم بلک داون


زنده نگه داشتن تاریخ محلی توسط شرکت داستان ما


درک یک اتفاق تلخ


تلاش براي سري ماندن مصاحبه هاي ارتش ايرلند


واترز در جستجوي اصل و نسب سياهان آمريکا در شهر لنوار Lenoir


تاریخ شفاهی جنوب شرق‌آسیا ـ42


 



تازه ترین کتاب‌ها درباره شهیدان «عملیات بدر»

صفحه نخست شماره 63

بخشی از کتاب‌های دفاع مقدس به مناسبت چهره و شخصیت‌های مورد نظر آنها به عملیات بدر مربوط می شوند.مثل کتاب «برونسی به روایت همسر شهید» که انتشارات روایت فتح آن را منتشر می کند.

این کتاب از مجموعه «نیمه پنهان» و نوشته مهدیه داوودی است و روایتی از زبان «معصومه سبك‌خیز» همسر شهید را دربردارد.به گفته این نویسنده «برونسی به روایت همسر شهید» پس از كتاب «خاك‌های نرم كوشك» نگاهی متفاوت به زندگی این شهید دارد.

عبدالحسین برونسی سال ۱۳۲۱ در روستای «گلبوی کدکن» از توابع تربت حیدریه به دنیا آمد.وی فرمانده تیپ جوادالائمه(ع) از استان‌های خراسان بود كه 23 اسفندماه سال 1363 در شرق دجله، در عملیات بدر به شهادت رسید.پیكر سردار شهید برونسی بعد از 27 سال پیدا و در مشهد به خاك سپرده شد.

كتاب «علمدار بدر» به قلم مراد كاكاوند که به زندگی و خاطراتی از سردار شهید عباس كریمی پرداخته، در گروه همین کتابهاست.این اثر به همت معاونت آموزشی و پژوهشی سپاه (لشكر 27) محمد رسول‌الله (ص) چاپ و روانه بازار كتاب می‌شود.

این کتاب در 11 فصل بیش از 400 خاطره درباره سردار شهید عباس كریمی دارد.او بعد از شهادت سردار ابراهیم همت، فرماندهی لشكر 27 محمد رسول‌الله (ص) را بر عهده گرفت و خود در عملیات بدر و در 24 اسفند ماه سال 1363 بر اثر اصابت تركش خمپاره به شهادت رسید.

كتاب «مردی كه می‌خواست سبلان باشد» براساس زندگی شهید «یعقوب شكاری» و نوشته امید سلیمی نیز از سوی انتشارات فاتحان عرضه می شود.

یعقوب شكاری از شهدای اطلاعات و عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.در سن 18 سالگی به جبهه‌های دفاع مقدس اعزام و در مدت 3 سال حضور در جبهه‌ها به یكی از نیرو‌های زبده اطلاعات و عملیات سپاه در جنوب غرب كشور تبدیل شد. وی در بیست‌وپنجم اسفند ماه سال 1363 و پایان عملیات بدر به شهادت رسید.

«مسعود شعربافچی» یکی دیگر از شهیدان عملیات بدر است. زندگینامه و خاطراتی از او در كتابی با عنوان «مربی» به قلم‌هاجر كرمانی و فاطمه اسدی، در قالب هفتمین كتاب از مجموعه «سرداران» از سوی نشر ستارگان درخشان به چاپ رسیده است.

مسعود شعربافچی سال 1341 در اصفهان به دنیا آمد.در سال 1362 عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد.در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران فرماندهی گردان ابوالفضل (ع) لشكر 14 امام حسین (ع) را بر عهده داشت و سرانجام در سال 1365 در منطقه هورالعظیم و عملیات بدر به شهادت رسید.

«مثل یك خواب» نیز دهمین اثر از مجموعه كتاب‌های «از عشق باید گفت» است كه زندگی شهید ابراهیم جعفرزاده را به روایت همسرش، دربر دارد و از سوی نشر ستارگان درخشان منتشر شده است.

ابراهیم جعفرزاده متولد اصفهان بود. اما مردم شهر یزد او را بهتر می‌شناختند. تا آنجا كه مولف کتاب «مثل یك خواب» آورده است: «پیرمرد‌ها و پیرزن‌های یزد، ‌هنوز هم سخنران قبل از خطبه‌های نماز جمعه را از یاد نبرده‌اند.حرف‌های همین سخنران بود كه دل‌هایشان را زیر و رو می‌كرد و جوان‌هایشان را راهی جبهه.ابراهیم، فرمانده‌ تیپ الغدیر یزد بود.سال 1363 در عملیات بدر شهید شد. موقع تشییع ‌اش توی اصفهان، یك تابوت خالی‌ هم در یزد تشییع كرده بودند.آخر به مردمی كه آنقدر دلبسته‌اش بودند، نمی‌توانستند بگویند منتقلش كرده‌ایم اصفهان.»

ناشر «مثل یك خواب» درباره این شهید كتاب «سه برادر» به قلم الهه حاجی حسینی و‌هاجر كرمانی را هم منتشر کرده است.

امسال کتاب آثار برگزیده جشنواره ادبی «از جنون تا مجنون» با محوریت خاطرات فرماندهان عملیات بدر و نقش لشكر 27 محمد رسول الله(ص) در این عملیات هم تدوین شد.

فصل نخست كتاب، خاطرات مستند رضا نامی، رضا فرزانه، رضا غزلی، سیدمحسن خوشدل و علی‌اكبر مصداقی، از فرماندهان لشکر 27 محمد رسول الله(ص) كه خاطراتشان از عملیات بدر را برای این جشنواره بازگو كرده‌اند، تشكیل می‌دهد و داستان‌های برگزیده در فصل دوم جای گرفته‌اند.

منبع: کتاب هفته، ش 324، شنبه 13 اسفند 1390، ص 5


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.