هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 63    |    17 اسفند 1390

   


 

رونمایی از «آرامش بعد از توفان» در نمایشگاه 25 كتاب تهران


ضرورت شرح ریشه‌های انقلاب اسلامی از دیدگاه نظریه‌پردازانه


«از سوادكوه تا لندن و دریاهای دور» با دریادار ارتش


تماشای یك عملیات آبی- خاکی از آسمان


تازه ترین کتاب‌ها درباره شهیدان «عملیات بدر»


دوست نداشتم به کربلا سفر کنم


آیت الله کاشانی در آینه خاطرات آیت الله صادقی تهرانی


چیستی مسأله و اهمیت آن در تاریخ شفاهی-2


نقد و بررسی سرباز سال‏های‏ ابری


نمایشگاه عکس تاریخ شفاهی از زنان حرفه ای تئاتر


دیده‏ها و شنیده‏ها: دوران حقوق مدنی مریلند در عکس‏ها و تاریخ شفاهی


راه اندازی وب سایت تاریخ شفاهی برای مردم بلک داون


زنده نگه داشتن تاریخ محلی توسط شرکت داستان ما


درک یک اتفاق تلخ


تلاش براي سري ماندن مصاحبه هاي ارتش ايرلند


واترز در جستجوي اصل و نسب سياهان آمريکا در شهر لنوار Lenoir


تاریخ شفاهی جنوب شرق‌آسیا ـ42


 



«از سوادكوه تا لندن و دریاهای دور» با دریادار ارتش

صفحه نخست شماره 63

خاطرات «شاهرخ سلیمانی» منتشر می‌شود

امیر دریادار دوم شاهرخ سلیمانی سوادكوهی، خاطراتش از عضویت در نیروی دریایی ارتش، تحصیل در انگلیس و آغاز جنگ‌تحمیلی عراق علیه ایران تا بازنشستگی را در اثری با عنوان «از سوادكوه تا لندن و دریاهای دور» نوشته و برای چاپ به انتشارات امیرمحمد سپرده است.

سلیمانی سوادكوهی در گفت‌وگو با خبرگزاری كتاب ایران (ایبنا) اظهار كرد: تمام زندگی‌ام از دوران كودكی تا سن 60 سالگی‌ را در كتاب «از سوادكوه تا لندن و دریاهای دور» آورده‌ام. متولد سال 1330 از سوادكوه هستم و سال 1383 با 34 سال خدمت از نیروی دریایی با درجه دریاداری بازنشسته شده‌ام.

وی افزود: پدرم نظامی بود و سال‌های كودكی‌ام را در دورترین نقاط ایران مثل مرز ایران و تركمنستان گذرانده‌ام. به همین سبب، خاطراتی از وضعیت سربازان و نظامیان در دهه 40 دارم.

این فرمانده ارتشی ادامه داد: سال 1349 وارد نیروی دریایی ارتش شدم و تحصیلاتم را در دانشگاه دریایی دارتموث انگلیس آغاز كردم كه حدود 4 سال طول كشید. این بخش از خاطراتم را به صورت مفصل در كتاب «از سوادكوه تا لندن و دریاهای دور» شرح داده‌ام.

سلیمانی سوادكوهی با اشاره به این‌كه در بخشی از كتاب خاطراتش، كشور انگلیس و خصوصیات اخلاقی مردم آن را توصیف كرده، گفت: در این فصل از كتابم می‌خواهم این حقیقت را نشان دهم که مردم انگلیس، در حالی كه برای دیگران بسیار بد هستند، برای خودشان بسیار خوبند! سفرهای دریایی‌ام به دریای شمال، بالتیك، مدیترانه و اقیانوس هند هم به همراه عكس در كتاب منتشر خواهند شد.

وی اضافه كرد: سال 1354 به ایران برگشتم و در ناوگان دریایی خلیج‌فارس و دریای عمان مشغول كار شدم. مسایل و مشكلات نیروی دریایی ارتش در دوران قبل از انقلاب و اتفاقاتی مانند اعمال حاكمیت ایران در اَروَندرود و جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب كوچك و ابوموسی را هم در كتاب خاطراتم آورده‌ام.

سلیمانی سوادكوهی گفت: در آن دوران نیروی دریایی با مردم ارتباط زیادی نداشت و بیشتر رو به سوی خارج از كشور بود. به همین خاطر خاطرات خاصی از دوران پیروزی انقلاب ندارم. اما «شهریار شفیق» پسر اشرف پهلوی در ناوگان دریایی بندر عباس با ما بود كه ماجرای فرار او را در كتاب «از سوادكوه تا لندن و دریاهای دور» بازگو كرده‌ام.

این دریادار دوم ارتش كه بخشی از كتاب خاطراتش را به دوران دفاع‌مقدس اختصاص داده، افزود: شهادت برادرم «شهرام سلیمانی سوادكوهی» در اولین روزهای مقاومت آبادان در برابر ارتش متجاوز صدام،‌ اولین ضربه جنگ به من بود. او دانشجوی دانشكده نفت آبادان بود و با 10 نفر از همكلاسی‌هایش به مقاومت در مقابل ارتش عراق پرداختند و همگی شهید شدند.

وی ادامه داد: با آغاز جنگ، در ناوشكن‌هایی مانند رستم، پلنگ و كنگان حضور داشتم و با همرزمانم از سكوهای نفتی و جزیره خارك حفاظت می‌كردیم. اسكورت كشتی‌ها و مراقبت دریایی از خلیج‌فارس هم از دیگر ماموریت‌های ما در دوران دفاع‌مقدس بود.

این رزمنده ارتشی یادآور شد: افسران ستاد نیروی دریایی، مركز عملیاتی تاكتیكی را در همان اوایل جنگ در بوشهر تشكیل دادند. این مركز وظیفه هماهنگی تمامی عملیات‌های نیروی دریایی با نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و حتی سپاه پاسداران را در شمال خلیج‌فارس برعهده داشت. ناوچه‌های موشك‌انداز كلاس كمان، یگان‌های پروازی هوا ـ دریا و تیپ تكاوران نیروی دریایی با پشتیبانی نیروی هوایی در هر عملیات، تركیبی عالی برای نبرد بودند.

سلیمانی سوادكوهی ادامه داد:‌ در بین سال‌های جنگ‌، برای گذراندن دوره عالی مخابرات دریایی به هندوستان اعزام شدم و اولین مركز مخابرات نیروی دریایی را راه‌اندازی كردم. بعد از جنگ‌تحمیلی عراق علیه ایران، به ستاد فرماندهی كل ارتش منتقل شدم و به تدریج با ترفیع درجه‌، سمت‌های مختلفی مانند وابسته نظامی ایران در ایتالیا را برعهده گرفتم و خاطرات آن سال‌ها را به همراه عكس در كتاب «از سوادكوه تا لندن و دریاهای دور» آورده‌ام.

امیردریادار دوم سلیمانی سوادكوهی در پایان اظهار كرد: این اثر توسط انتشارات امیرمحمد وارد بازار نشر خواهد شد. مطالعه كتاب «از سوادكواه تا لندن و دریاهای دور» را به نسل جوان و دانشجویان دانشگاه‌های نیروی دریایی پیشنهاد می‌كنم.

خبرنگار : مریم اسدی جعفری

منبع: خبرگزاری کتاب ایران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.