هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 60    |    26 بهمن 1390

   


 

در باب نشست هفتم


یاحسینی با ضبط صوت تاریخ شفاهی جنگ را می‌نویسد


تاریخ شفاهی فرهنگ و هنر در شیراز پیگیری می شود


عصر خمینی آغاز می‌شود


اعدام اولین امیران ارتش شاه: نصيری، رحيمی، خسروداد و ناجی


بررسی سقوط شاه در گفت‌وگو با علی مطهری


شیوه‌های تدوین تاریخ شفاهی در ایران


عینیت و جایگاه امر واقع در تاریخ


تأملات کتابدارانه پیرامون تاریخ شفاهی (3)


كتاب‌ها در دامنه شخصیت‌شناسی «مهدی باكری» نوشته می‌شوند


یادداشتی بر چهره‏های ماندگار


«خورشیدواره»؛ خاطرات خانم طاهره سجادی


خاطرات رجال در کتابخانه‌های دیجیتال ـ 3


دانشگاه نیکلز خاطرات کهنه سربازان را ضبط می‏کند


تاريخ شفاهي جنوب شرق‌آسيا ـ 39


 



تاریخ شفاهی فرهنگ و هنر در شیراز پیگیری می شود

صفحه نخست شماره 60

محمود عالیشوندی در جریان ملاقات از محل تمرین تئاتر استاد محمد جواد بخشی زاده استاد پیشکسوت تئاتر شیراز گفت:  هنرمندان استان فارس دارای ویژگی های منحصر بفردی هستند که هر یک از این ویژگی ها به همراه زندگینامه و آثار آنها باید بصورت مدونی ثبت شود.

وی گفت: اغلب هنرمندان پیشکسوت استان فارس رویداد های هنری را در طول زمان های گذشته در خاطر دارند که در صورت ثبت  این رویداد ها قداست و ریشه های هنر های مختلف بویژه هنر نمایش در این استان با تمام با داشته هایش به یادگار خواهد ماند.

عالیشوندی گفت: تاریخ شفاهی شامل آن بخش از تاریخ است که از طریق مرور کردن زندگی واقعی جمع‌اوری می‌شود و باید به زمان وقوع ماجراها بسیار نزدیک باشد.

وی افزود: در حال حاضر تعداد کسانی  که به طور رسمی به سبک تاریخ شفاهی کار می‌کنند، بسیار محدود و انگشت شمار است  و تعدادی نیز براساس علاقه شخصی و به طور غیرمتمرکز این کار را انجام می‌دهند.

او ادامه داد: در واقع در تاریخ‌نگاری به سبک شفاهی سعی می‌شود تاریخ‌نگاری از تمرکز یک گروه خاص بیرون بیاید تا تنها از یک نگاه و جهت نباشد و ثبت وقایع تاریخی درگیر ملاحظات شخصی نشود که این اتفاق قطعا در مورد فرهنگ و هنر استان فارس  باید اجرایی شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت :در تاریخ‌نگاری شفاهی، اطلاعات مربوط به وقایع از طریق شیوه‌های مختلف، همچون مصاحبه گردآوری می‌شود؛ اما در این بخش چگونگی استناد، بی‌طرفی در موضع‌گیری نسبت به وقایع و اطلاع از تاریخ بسیار مهم است که در این مورد خبرنگاران و اصحاب رسانه میتوانند یاری گر ما در این مهم باشند.

این مقام فرهنگی اذعان داشت: دستگاه‌های ضبط صدا و تصویر به کمک تاریخ‌نگاران آمده‌اند و با آنان همراه شده‌اند. از این روی لازم و ضروری است که همگام با تغییرات فعلی، افراد فعال در این بخش نیز براساس آن آموزش ببینند.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به  اینکه نقش تاریخ سازی، آینده سازی، تولید علم، اعتلای فرهنگ اسلامی و جمع آوری تاریخ شفاهی متعلق به دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس  نیز بر عهده ی ما است گفت : در همه ی خانه ها، مراکز علمی، خصوصی، دولتی و مجموعه داران،  و اماکن فرهنگی هنری اسنادی  وجود دارد که به دلیل عدم دسترسی پژوهشگران به آن ها، تحقیق در باره ی آن ها ابتر مانده است.

او در اینباره گفت: از همه هنرمندان و اساتید فرهنگی و هنر استان دعوت مبکنبم با تا با همکاری شورای پژوهشی این اداره کل تاریخ مدون و زیبایی از فرهنگ و هنر شفاهی استان فارس را به مرحله اجرا و تدوین برسانند.

منبع: سایت اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان فارس


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.