هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 58    |    12 بهمن 1390

   


 

گزارش هفتمین همایش تخصصی تاریخ شفاهی


روایت تحصن روحانیان در مسجد دانشگاه تهران


سردار «فتح‌الله جعفري»: ادبيات شهيد حسن باقري به ابعاد انساني جنگ توجه دارد


سردار «محمد باقري»:«گزارش روزانه جنگ» واقعیت بی‌اغراق دفاع مقدس است


خودکامگی، نوسازی و انقلاب در روسیه و ایران


زن در تاریخ ایران معاصر (از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی)


«سفير هفت هزار روزه» به ويراستاري مجدد نياز دارد


خاطرات رجال در کتابخانه‌های دیجیتال – 1


از گروه سوم بود


چریک‌ها جامعه ایران را نمی‌شناختند


رونمايي از «تاریخ‌شفاهی نقش نیروی هوایی در انقلاب اسلامی»


پيش از آنكه هاشمي رتوش شود


۱۵بهمن، پايان ماموريت‌هايزر


خاطره هفده سال آوارگی به پایان می‌رسد


تاريخ شفاهي در جنوب شرق‌آسيا ـ 37


 



سردار «محمد باقري»:«گزارش روزانه جنگ» واقعیت بی‌اغراق دفاع مقدس است

صفحه نخست شماره 58

سردار محمد باقري در مراسم رونمايي از مجموعه 5 جلدي «گزارش روزانه جنگ»، اين آثار را دسترنج تلاش 28 ماهه سردار سرلشكر غلامحسین افشردی و فرماندهان اطلاعات و عمليات در محورهاي جبهه جنوبي دفاع مقدس خواند و گفت: او نيازي به مبالغه و اغراق ندارد؛ همان كه واقعيات را درباره او بگوييم كافيست.

آيين رونمايي مجموعه 5 جلدی گزارش‌ها و نوشته‌هاي سردار سرلشكر غلامحسین افشردی (حسن باقري) از جنگ‌تحميلي عراق عليه ايران با عنوان «گزارش روزانه جنگ» پیش از ظهر (8 بهمن‌ماه) با حضور همرزمان اين شهيد و جمعي از نويسندگان دفاع‌مقدس در تالار ايوان شمس برگزار شد.

رضا اميرخاني نويسنده و منتقد در آغاز اين مراسم با اشاره به نقش احمد دهقان در تنظيم اين مجموعه اظهار كرد: احمد دهقان هيچ جمله‌اي از خود در اين مجموعه نقل نكرده و فقط گفتار و نوشتار شهيد حسن باقري را مرتب كرده و به دست مخاطب رسانده است.

وي دهقان را به عنوان يكي از نويسندگان برجسته جنگ معرفي كرد و افزود: او در برخي از كتاب‌هايش مانند «گردان 4 نفره»، خود گوهري از جنگ بوده و آن را به نمايش گذاشته است و در آثاري مثل «سفر به گراي 270 درجه» گوهري از جنگ را خلق كرده است. اما در كتاب «گزارش روزانه جنگ»، شهيد حسن باقري، گوهر و گوهرساز بوده و احمد دهقان، گوهرشناسي كرده است.

نويسنده كتاب «من او» گفت: «گزارش روزانه جنگ»، ماندگارترين اثر در كتابخانه‌هاي جنگ خواهد بود و آشنايي با خاطرات، سلوك و زندگي شهيد حسن باقري، دريچه‌ تازه ای از جنگ را براي من گشود.

اميرخاني با انتقاد از وجود نگاه هيجاني به جنگ افزود: درست است كه تشييع پيكر شهدا در زمان كنوني، باعث زنده‌نگه داشتن آن حال و هوا در جامعه مي‌شود، اما براي بازگشت به عرصه عقلاني جنگ هيچ چيزي بالاتر و ارجمندتر از انتشار مجموعه آثار شهيد حسن باقري نيست.

اين نويسنده با اشاره به تحليل‌هاي هيجاني از جنگ در فضاي سياست‌زده يادآور شد: حسن باقري و امثال كم شمار او در حيطه مديريت جنگ موثر بوده‌اند كه ما در معرفي آن‌ها به افكار عمومي كم‌كاري كرده‌ايم. نگاه احساسي به جنگ، ما را از رسيدن به ارزش‌هاي واقعي بازمي‌دارد.

وي در پايان سخنانش به بيان خاطراتي از چگونگي آشنايي با شخصيت شهيد حسن باقري پرداخت.

سپس سردار محمد باقري، برادر شهيد حسن باقري با تقدير از فعاليت سردار فتح‌الله جعفري و نويسندگان فعال در موسسه شهيد حسن باقري اظهار كرد: تدوين مجموعه كتا‌ب‌هاي «گزارش روزانه جنگ» كار پرزحمت و گرانقدري است كه آثار و بركات آن كم‌كم هويدا مي‌شود و روز به روز خود را نشان خواهد داد.

وي ادامه داد: گوهرهاي زيادي در تاريخ داشته‌ايم كه تلاش زيادي براي زدودن زنگارها از چهره آن‌ها صورت نگرفته و به دست فراموشي سپرده شده‌اند و يا در كمين غلوها و مبالغه‌ها مسيري اشتباه پيموده شده است.

برادر شهيد حسن باقري گفت: حسن باقري توانست واقعيت جنگ را با تلاش 28 ماهه به قلم بكشد و در اختيار نسل حاضر قرار دهد. او در روند جنگ، تأثير بي‌نظيري داشت هر چند كه اين تأثير را به تنهايي ايجاد نكرده است.

سردار باقري با اشاره به احساس بن‌بست در جنگ در زمستان سال 1359 بر اساس تجربيات رزمندگان در جنگ‌هاي كلاسيك گفت: اين شهيد، در روز 31 ارديبهشت سال 1361 تأكيد مي‌كند كه در 6 ماه اول جنگ استراتژي وجود نداشت و ما به استراتژي جديدي نياز داشتيم. اجراي عمليات‌هايي مانند ثامن‌الائمه(ع) و فتح‌المبين در ارتقاي روحيه رزمندگان تاثير به‌سزايي داشت.

وي ادامه داد: يكي از نكات بارز شخصيت شهيد حسن باقري ابعاد گوناگون روحي اوست. او علاوه بر سخت‌گيري و فشار بر روي رزمندگان، به خصوص در زمان شناسايي مناطق عملياتي، حالات روحي لطيفي در زمان جنگ داشت.

برادر شهيد حسن باقري، مجموعه «گزارش روزانه جنگ» را دسترنج گزارش‌هاي فرماندهان اطلاعات و عمليات‌ محورهاي جبهه جنوبي دفاع مقدس خواند و گفت: شهيد حسن باقري نيازي به مبالغه و اغراق ندارد؛ همان كه واقعيات را درباره او بگوييم كافيست.

سردار محمد باقري در پايان سخنانش با تقدير از تدوين اين مجموعه كتاب يادآور شد: تاكنون چنين مجموعه‌اي درباره دفاع مقدس نوشته نشده و اميدوارم كه قدر اين مجموعه كتاب را بدانيم.

خبرنگار : مريم اسدی جعفری

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.