هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 58    |    12 بهمن 1390

   


 

گزارش هفتمین همایش تخصصی تاریخ شفاهی


روایت تحصن روحانیان در مسجد دانشگاه تهران


سردار «فتح‌الله جعفري»: ادبيات شهيد حسن باقري به ابعاد انساني جنگ توجه دارد


سردار «محمد باقري»:«گزارش روزانه جنگ» واقعیت بی‌اغراق دفاع مقدس است


خودکامگی، نوسازی و انقلاب در روسیه و ایران


زن در تاریخ ایران معاصر (از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی)


«سفير هفت هزار روزه» به ويراستاري مجدد نياز دارد


خاطرات رجال در کتابخانه‌های دیجیتال – 1


از گروه سوم بود


چریک‌ها جامعه ایران را نمی‌شناختند


رونمايي از «تاریخ‌شفاهی نقش نیروی هوایی در انقلاب اسلامی»


پيش از آنكه هاشمي رتوش شود


۱۵بهمن، پايان ماموريت‌هايزر


خاطره هفده سال آوارگی به پایان می‌رسد


تاريخ شفاهي در جنوب شرق‌آسيا ـ 37


 



سردار «فتح‌الله جعفري»: ادبيات شهيد حسن باقري به ابعاد انساني جنگ توجه دارد

صفحه نخست شماره 58

سردار فتح‌الله جعفري،‌ مسوول موسسه شهيد حسن باقري گفت: نوشته‌ها و گزارش‌هاي این شهيد در مجموعه كتاب‌هاي «گزارش روزانه جنگ» و از اول مهر 1359 تا نهم بهمن سال 1361 تصويري واضح و روشن از جنگ ارايه مي‌دهند. ادبيات حسن باقري، به ابعاد انساني جنگ پرداخته است زیرا به دفعات از به اسارت درآوردن دشمن و جلوگيري از كشتار صحبت كرده است.

آيين رونمايي مجموعه 5 جلدی گزارش‌ها و نوشته‌هاي سردار سرلشكر غلامحسین افشردی (حسن باقري) از جنگ‌تحميلي عراق عليه ايران با عنوان «گزارش روزانه جنگ» پیش از ظهر (8 بهمن‌ماه) با حضور همرزمان اين شهيد و جمعي از نويسندگان دفاع‌مقدس در تالار ايوان شمس برگزار شد.

در این آيين سردار فتح‌الله جعفري،‌ مسوول موسسه شهيد حسن باقري با تقدير از همكاري همرزمان او براي گوياسازي اسناد و اطلاعات برجاي مانده گفت: نقش موثر مردم، سپاه، ارتش، نيروي هوايي، هوانيروز، شهرباني و ژاندارمري در اين نوشته‌ها به خوبي مشخص شده‌اند.

وي با اشاره به 40هزار سند باقي مانده از حسن باقري اظهار كرد: من تمامي اين مدارك را از سال 1381 تاكنون مطالعه كرده‌ام. حسن باقري، اجازه غلو به ما نمي‌دهد. چون خودش همه چيز را به صورت دقيق نوشته است اما متاسفانه، دفترچه 200 صفحه‌اي او شامل وقايع سال 1359 در دسترس نيست.

نويسنده كتاب «چزابه» ادامه داد: دست‌نوشته‌ها و گزارش‌هاي شهيد حسن باقري از اول مهر 1359 تا نهم بهمن سال 1361 تصويري واضح و روشن از جنگ ارايه مي‌دهند. ادبيات حسن باقري، به ابعاد انساني جنگ پرداخته است. او به دفعات در سخنان خود از به اسارت درآوردن دشمن و جلوگيري از كشتار صحبت كرده است.

مسوول موسسه شهيد حسن باقري با اشاره به رويكرد اين فرمانده شهيد در اداره كردن جنگ با تاكيد بر زواياي انساني گفت: شهيد حسن باقري، يكي از فرماندهان حاضر در صحنه نبرد بود تا در حساس‌ترين لحظات، بهترين تصميمات را بگيرد.

سردار جعفري در ادامه سخنانش از چگونگي راه‌اندازي موسسه شهيد حسن باقري ياد كرد و افزود: مجموعه كتاب‌هاي «گزارش روزانه جنگ» با همكاري 20 نويسنده شکل گرفته كه افزون بر 30 مجلد خواهد شد. همچنين كتاب‌هايي درباره 15 شهيد اطلاعات و عمليات در دست تدوين داريم كه در آينده ارايه خواهيم كرد.

سپس محمد هادي ايازي،‌ معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، گزارشي از روند فعاليت‌هاي شهرداري و حمايت اين نهاد از موسسه شهيد حسن باقري ارايه كرد و از انتشار 4 عنوان كتاب درباره سردار شهيد مجيد بقايي در آينده‌اي نزديك خبر داد.

در ادامه اين مراسم، 5 جلد از مجموعه كتاب‌هاي «گزارش روزانه جنگ» توسط سردار «محمدجعفر اسدي»، «كبرا افشردي» مادر شهيد حسن باقري، سردار «فتح‌الله جعفري» و «محمدهادي ايازي» رونمايي شدند و احمد دهقان‌، نويسنده اين مجلدات و دست‌اندركاران موسسه شهيد حسن باقري مورد تجليل قرار گرفتند.

احمد دهقان در پايان اين مراسم با ابراز خرسندي از تدوين مجموعه كتاب‌هاي «گزارش روزانه جنگ» اظهار كرد: خوشحالم كه حسن باقري را در طول 10 سال تنظيم اين مجموعه شناختم و اين براي من افتخار كمي نيست.

وي يادآور شد: دوره زمانی تدوين مجموعه كتاب‌هاي «گزارش روزانه جنگ» از شيرين‌ترين لحظات زندگي من بود كه آن را با افتخار سپری کردم.

مجموعه 5 جلدی «گزارش روزانه جنگ» شامل نوشته‌ها و گزارش‌هاي شهيد حسن باقري از اول مهر سال 1359 تا نهم بهمن 1361 به همت موسسه شهيد حسن باقري منتشر و وارد بازار نشر شده است.

خبرنگار : مريم اسدی جعفری

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.