شماره 53    |    7 دي 1390



آیین گفت‌وگو

نخستین دوماهنامه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی آیین گفت‌وگو به روزنامه‌فروشی‌ها آمد. صاحب امتیاز و مدیر مسئول این نشریه سیدمحمد خاتمی است و هادی خانیکی، سردبیری آن را به عهده دارد. این شماره مربوط به آذر و دی ماه 1390 با قیمت  5000 تومان است.
هادی خانیکی با دید ارتباطاتی خود به گفت‌و‌گو و ارتباط میان‌فردی پرداخته و پس از کالبدشناسی آن را به گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها مرتبط کرده است. او با مطرح کردن 12 مورد، از جمله توانش ارتباطی، زبان‌شناسی ارتباطات در متون کهن، طرح اندیشه گفت‌وگوی تمدن‌ها و ... به اهداف نشریه اشاره کرده و سرمقاله‌ای متفاوت با عنوان "گفت‌وگو و آیین آن" نوشته است:

«گفت‌وگوی تمدن‌ها و فرهنگ‌ها که از نظر سیدمحمد خاتمی «مفهومی برآمده از کوششی مستمر برای نزدیک شدن به حقیقت و دست یافتن به تفاهم است»، با مبانی فلسفی گفت‌وگو نسبتی نزدیک دارد. به گفته او: «داستان پرجاذبه انسان‌شناسی فلسفی و ماجرای معرفت نفس و خودشناسی، چند شب طولانی از هزارو یک شب تاریخ فلسفه است. بعضی از این قصه‌ها در شرق و بعضی دیگر در غرب سروده شده‌اند؛ اما نکته مهم این است که قصه‌های شرقی جانب شرقی وجود و جوهر انسان را توضیح می‌دهند و قصه‌های غربی جانب غربی وجود او را...»

و در پایان از گفت‌وگو چنین می‌گوید:

«آیین گفت‌وگو می‌خواهد آیین گفت‌وگو باشد، نه جایگزین هر زمینه و ضرورت دیگر؛ و آرزو دارد که در عرصه‌های سیاست و مطبوعات، هر کوششی در جای خود امکان ظهور و بروز یابند و «افتراق‌یافتگی»  و تفکیک نقش‌ها برای هر اندیشه‌ورز و کنشگر فرهنگی و سیاسی میسر شود. آیین گفت‌وگو اگرچه در غیاب نشریه آیین آمده است، اما نه آیین است و نه می‌خواهد آیین باشد، آیین گفت‌وگو است، برای روشن نگاه داشتن چراغ گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و البته "آیینِ چراغ، خاموشی نیست."»

این نشریه با چهار عنوان کلی : آیینه‌های روبه‌رو، اندیشه گفت‌وگو، جهانی در همین نزدیکی و کتابخانه‌ گفت‌وگو فهرست شده است؛ بخشِ آیینه‌های روبه‌رو بخش‌های زیر را در بر می‌گیرد:

گفت‌وگو و آیین آن/ هادی خانیکی
مقتل سرایی در طلوع ادب فارسی/ احمد مسجد جامعی
چراغ گفت‌وگو در شب جنگ و خشونت/ گفت‌وگو با سیدمحمد خاتمی
سوغات ایرانی در سفره هزاره بیم و امید/ سینا باستانی
از بیم موج خاتمی تا اوج امید جهانی/ سرگه بارسقیان
زمینه‌های ارتباطی آزادی بیان و نسبت آن با گسترش «سپهر همگانی»/گفت‌وگو با کاظم معتمدنژاد
شعر/ فاطمه راکعی، ساعد باقری، سهیل محمودی

همچنین در بخش «اندیشه گفت‌وگو»، با نعمت‌الله فاضلی با عنوان "قاصدک‌های فرهنگ که از فرهنگ آینده خبر می‌آورند"،  گفت‌وگو شده که به کافه و کافه‌نشینی، پیشینه این مکان‌ها از فرانسه در قرن بیستم تا ایران و کافی‌شاپ‌های امروزی و فضای گفت و شنود در آنها پرداخته است.

دکترنعمت‌الله فاضلی همچنین نویسنده کتاب مردم نگاری سفر است؛ مرتضی قلیچ‌خانی در بخش کتابخانه گفت‌وگو به بهانه این کتاب، مقاله‌ای با عنوان «گفتمان‌های شناخت غرب در ایران با تأکید بر گفتمان پست‌مدرن» نوشته است.
علاقه‌مندان به علم ارتباطات و راه‌های گفت‌وگو در مصاحبه‌ تاریخ شفاهی و ... می‌توانند این نشریه را از کیوسک‌ها، تلفن 22862983و یا از طریق فرم اشتراک، تهیه نمایند.

ملیحه کمال‌الدین



http://www.ohwm.ir/show.php?id=962
تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.