شماره 43    |    27 مهر 1390



خاطرات رزمندگان در «پشت خاكريز» خوانده می‌شود

آثار منتخب نخستين جشنواره خاطره‌نويسي استان البرز با عنوان «پشت خاكريز» به كوشش غلامحسين رنجكش گردآوري و به همت انتشارات دل‌آرام و با حمايت اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس استان البرز منتشر شده است.

10 خاطره خودنوشت و شفاهی از رزمندگان استان البرز، در كتاب «پشت خاكريز» چاپ شده كه از جمله آن‌ها مي‌توان به «بيستون را عشق كند و ...» نوشته علي غفاري، «شاهد جنگ» اثر حسين ايزدي و «داوطلب ميدان مين» به قلم جواد چپردار اشاره كرد.

قطعه‌اي از خاطره «واحد يك» از نادر اديبي چنين است: «آرام آرام به سمت اروند حركت كرديم. دستم را روي زخم سينه‌ام گذاشتم. تير تيربار از سمت راست سينه‌ام وارد و از زير كتف خارج شده بود.

هوا به داخل ريه‌ها مي‌آمد و باعث مي‌شد به سختي نفس بكشم. [شهيد] جعفر [حمدگو] من را آورد لب اسكله روي پل خيبري گذاشت و خودش رفت داخل آب، پل را هل داد. به يك قايق رسيديم. من را داخل قايق قرار داد و به داخل جزيره برگشت.

قايق حركت كرد و به نهر عرايض، كنار اسكله لشكر رسيد. چشمانم خوب نمي‌ديد. رزمنده‌اي آمد و من را به نام صدا كرد. كولم كرد و داخل آمبولانس گذاشت. او را نشناختم. سال‌هاي طولاني بعد از جنگ يكي از بچه‌هاي تبليغات لشكر من را ديد و گفت عكسي از تو دارم كه روي كول [شهيد] علي ميرالي هستي.»

مجموعه خاطره «پشت خاكريز» در قطع رقعي و 104 صفحه، با شمارگان هزار نسخه و بهاي 15هزار ريال،‌ توسط انتشارات دل‌آرام و با حمايت اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس استان البرز منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


http://www.ohwm.ir/show.php?id=822
تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.