شماره 41    |    13 مهر 1390



خاطرات دفاع‌مقدس، نيازمند بازنويسي ادبي‌اند

سردار حميد حسام، دبير علمي نخستين كنگره سراسري خاطره‌نويسي دفاع‌مقدس، با اشاره به قطعي بودن برگزاري اين كنگره در آينده‌اي نزديك گفت: اكنون با حجم زيادي از خاطرات جنگ مواجهيم كه سند تاريخي‌اند و از اين جهت ارزشمندند. اما نيازمند بازنويسي ادبي‌ هستند.

حميد حسام، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به تشريح دليل افزايش كمي آثار در گونه خاطره‌نويسي دفاع‌مقدس پرداخت و اظهار كرد: كمتر بودن بار تكنيكي خاطره نسبت به داستان و پيوستگي نوستالژيك رزمندگان با خاطرات دوران جنگ تحميلي عراق عليه ايران، دو عامل موثر بر اين روند صعودي‌اند.

وي ادامه داد: مراحل تدوين خاطره از ثبت، پياده‌سازي، نگارش و انتشار در مقايسه با داستان‌هاي جنگ، دشوارتر به نظر مي‌رسند. اما از تكنيك‌هاي داستان‌نویسي چون شخصيت‌پردازي، فضاسازي و استفاده از عناصر داستاني، در خاطره‌نويسي استفاده نمي‌شود.

اين فعال ادبيات دفاع‌مقدس، هر رزمنده را يك راوي دانست و گفت: با اين اوصاف، خاطرات دفاع‌مقدس داراي گستره‌اي وسيعند. اما بايد دستي به سر و روي شيوه‌هاي تدوين مجموعه خاطرات بكشيم. يعني علاوه بر حفظ صداقت در گفتار و صحت و استناد تاريخي، بازنويسي خاطرات از نظر ادبي مدنظر قرار گيرد.

نويسنده كتاب «غواص‌ها بوي نعنا مي‌دهند» با تاكيد بر لزوم ايجاد ساختاري تازه در حوزه خاطره‌نويسي دفاع‌مقدس افزود: اكنون با حجم زيادي از خاطرات جنگ مواجهيم كه سند تاريخي‌اند و از اين جهت ارزشمندند. اما نيازمند بازنويسي ادبي‌ هستند.

سردار حميد حسام در پاسخ به سوال خبرنگار ايبنا درباره علت تاکید وي بر دقت در زواياي ادبي خاطره‌نويسي دفاع‌مقدس گفت: خاطره‌نويسان بايد علاوه بر دقت به زمان، مكان و استناد خاطرات، به ويژگي‌هايي مانند جزيي‌نگري در ثبت و تدوين حوادث نيز توجه كنند.

دبير علمي نخستين كنگره سراسري خاطره‌نويسي دفاع‌مقدس در پايان يادآوري كرد: برگزاري اين كنگره در آينده‌اي نزديك، قطعي شده و اسامي داوران و برنامه‌هاي پيشنهادي را به معاونت ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس ارايه كرده‌ايم و منتظر پاسخ آن‌ها هستيم.

جشنواره‌هاي خاطره‌نويسي دفاع‌مقدس، به همت اداره‌هاي كل حفظ آثار سراسر كشور در حال برگزاري‌اند و برگزيدگان اين جشنواره‌ها در كنگره سراسري خاطره‌نويسي دفاع‌مقدس به رقابت می پردازند.

خبرنگار : مريم اسدی جعفری

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


http://www.ohwm.ir/show.php?id=797
تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.