شماره 37    |    16 شهريور 1390



جلسه دفاعیه: تاریخ شفاهی در تاریخ معماری ایران

جلسۀ دفاعیۀ رسالۀ نهایی سیده میترا هاشمی، در روز ۲۱ شهریور، ساعت ۱۴، با عنوان «تاریخ شفاهی در تاریخ معماری ایران: درآمدی بر مباحث نظری و عملی» برای دریافت درجۀ کارشناسی ارشد در رشتۀ مطالعات  معماری ایران در دانشکدۀ معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد.
هدف از این رساله تأملی است در مباحث نظری و عملی تاریخ شفاهی و پیوند آن با شاخۀ تاریخ معماری.
چکیدۀ رساله در ادامه آمده است:
 
بیشتر کسانی که با معماری ایران آشنایند، به‌زودی از میان ما خواهند می‌رفت و رفتن ایشان برابر است با از دست دادن دریایی از شناخت دراین‌باره. هرچند اهمیت منابع شفاهی در مطالعات تاریخ معماری و به‌ویژه تاریخ معماری ایران روشن است، تا کنون هیچ پژوهشی دربارۀ رابطۀ حوزۀ مخصوص این گونه پژوهش، یعنی تاریخ شفاهی، با تاریخ معماری، به‌ویژه تاریخ معماری ایران، نشده است. در این پژوهش می‌خواهیم به این رابطه و حوزۀ حاصل از پیوند آنها یعنی «تاریخ شفاهی معماری ایران» در نظر و عمل بپردازیم که راه آن تدوین و تبیین معرفت موجود در تاریخ شفاهی و تاریخ معماری ایران و اندیشیدن دربارۀ شیوۀ پیوند این دو است.
برای این کار نخست به مباحث نظری می‌پردازیم و سپس به مباحث عملی. در مباحث نظری، برای شناخت چیستی تاریخ شفاهی معماری ایران، به چیستی تاریخ و تاریخ شفاهی و تاریخ معماری و اشتراکات و اختلافات آنها می‌پردازیم. سپس فواید و دستاوردهای تاریخ شفاهی را در تاریخ معماری می‌گوییم. انجام این بخش دربارۀ پیشینۀ تاریخ شفاهی و توجه به آن در تاریخ معماری ایران و جهان است.
در مباحث عملی، نخست به شیوۀ گردآوری شواهد در تاریخ شفاهی معماری ایران می‌پردازیم و از آداب و ملزومات مصاحبه می‌گوییم. سپس به شیوه‌های پردازش و بایگانی اسناد حاصل از مصاحبه می‌پردازیم. انجام این بخش نیز دربارۀ رویکردها و مسائل مطرح در تدوین و تبیین این دست روایات تاریخی معماری ایران است.
این پژوهش برای به‌دست دادن اصول نظری و عملی تاریخ شفاهی معماری ایران به پژوهشگرانی است که می‌خواهند به دانش بی‌شمار آشنایان به معماری ایران دست یابند و آن را برای آیندگان نگه‌دارند.



http://www.ohwm.ir/show.php?id=730
تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.