شماره 35    |    12 مرداد 1390



تاريخ شفاهی دفاع مقدس مستندسازی می شود

اسحاق صلاحی رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملی روز جمعه درحاشيه ديدار با مادر شهيد سرلشگر خلبان احمد كشوري در كياكلا از توابع شهرستان قائمشهراستان مازندران در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: به همين منظور كارگاه تاريخ شفاهي دفاع مقدس با حضور علاقه مندان به اين امر در برخي از استان ها برگزار شده است و در آينده در تمامي استان هاي كشور داير خواهد شد.
وي گفت: سازمان اسناد و كتابخانه ملي با همكاري ستاد كل نيروهاي مسلح،‌ سازمان حفظ ارزش هاي دفاع مقدس و پژوهشگاه دفاع مقدس اقدام به برگزاري اين كارگاه كرده است.
صلاحي بيان داشت: براي ثبت درست و صحيح و مستندسازي مناسب تمامي حوادث و خاطراتي كه از زبان رزمندگان و يادگاران دفاع مقدس بيان مي شود،مي بايست مصاحبه گر از آمادگي لازم و ابزار كافي براي ثبت درست مطالب ، به دور از هرگونه تحريف آمادگي داشته باشد.
او افزود: خاطرات رزمندگان به عنوان بخشي از تاريخ شفاهي جنگ است و مي‌تواند منبع مهمي براي انسان‌ شناسي در جنگ باشد.
صلاحي ادامه داد: با توجه به گذران عمر افراد حاضر در صحنه ها ، لازم است هر چه سريعتر و با رعايت تمام جنبه هاي علمي وحرفه اي ،براي انجام مصاحبه هاي تاريخ شفاهي نسبت به انجام مراحل مصاحبه ها اقدام شود.
رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي اضافه كرد: در اين كارگاه هاي آموزشي سعي مي شود تا افراد عضو پايگاه هاي بسيج ادارات،‌سازمان هاو وزارتخانه ها و افراد علاقه مند به اين امر با روش هاي مستدل ثبت و ضبط تاريخ دفاع مقدس آشنا شوند.
وي اظهار داشت: تاريخ شفاهی سند علمي و معتبري است كه مي توان در همه مواقع به آن رجوع و استناد كرد.
رييس سازمان اسناد و كتابخانه‌ ملي با تاكيد بر ارزشي بودن دفاع مقدس گفت‌: آنچه كه قراراست ثبت و به تصوير كشيده شود بايد بر ارزش ها تكيه داشته باشد تا هر تشكيلات و سازماني بتواند به عنوان منبعي ارزشمند از آن استفاده كند.
وي ادامه داد : مي بايست تا قبل از اين كه ديگران ، داستان هاي ساختگي از جنگ بسازند، داستان هاي واقعي اين دوران ارزشمند را به ثبت برسانيم .
صلاحي ادامه داد: بسياري ازبازماندگان جنگ يا جانبازند و يابراثر گذشت زمان از دنيا رفته اند، و از دست دادن اين افراد، ضايعه جبران ناپذيري در ثبت وقايع جنگ است.
صلاحی از شهدا‌ به عنوان يادگاران دفاع مقدس ياد كرد و گفت: ما بايد نسبت به ارزش اين ميراث گرانبها آگاه باشيم و در حفظ آن تلاش كنيم. 

منبع: ایرنا


http://www.ohwm.ir/show.php?id=696
تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.